Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prostor francouzských hrátek: Citroën C4 Picasso

aktualizováno 
Dobře vymyšlené, ale hůře provedené, takové je nové picasso. Zvenku působí nebývale luxusně, předchůdce vedle něj působí jako popelka. Bezpochyby si jeho koupí pořídíte jedno z nejkrásnějších stěhovavých aut na trhu. Ohromí invenčními detaily a odveze rodinu i s kopou věcí. Naftový dvoulitr nemá s rozpohybováním auta problémy, s automatizovanou převodovkou se ale budete chvíli učit.

Citroën C4 Picasso | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

ZEVNITŘ  |   MOTOR  |   JÍZDA ZÁVĚR

Oproti předchůdci vypadá honosněji, je také větší a bohužel také o dost dražší. Když si oblékne bleděmodrou barvu, je ozdobou ulice.

Líbí se bez výjimky všem. Pětimístná verze na sebe nechala chvíli čekat, představila se s půlročním odstupem po sedmimístné a na první pohled je rozeznáte při bočním pohledu.

Picasso s menší přepravní kapacitou má zajímavě tvarovanou boční linii oken se schodem v spodní linii okna zadního páru dveří. Když budou stát vedle sebe, bude sedmimístné o 12 centimetrů delší.

Oproti neortodoxnímu vajíčkovitému předchůdci má klasičtější tvary. U xsary picasso měli nezasvěcenci občas problém zjistit, kde je vepředu a kde vzadu. Nové picasso pohladí oči krasnými a dopodrobna vymyšlenými detaily. Předek má stále oblý tvar, zadek je už o něco hranatější.

Zvenku i zevnitř zaujme obrovitánským čelním oknem, které zasahuje až do střechy, dopředu to i díky úzkým sloupkům zajišťuje dokonalý výhled. Dozadu je to kvůli extrémně širokému B sloupku už s výhledem o poznání horší. Problémy jsou také s odhadováním, kde auto končí.

ZEVNITŘ: Prostor a nápady
Už od pohledu prostorný interiér, prosvětlovaný navíc obřím příplatkovým střešním oknem, láká k nastoupení. Zaujme nápaditostí, oči zajiskří hračičkům nad drobnostmi, které mají usnadňovat život. Vlastně usnadňovaly by, nebýt pochybného dílenského zpracování. V testovaném exempláři neustále něco povrzávalo, bouchalo, sem tam s něčím nešlo pohnout nebo zůstalo v ruce.

Na každého z cestujících čeká extra sedadlo, jsou sice plošší, ale pohodlná. Spíše jako doma v ušáku se cítíte díky obřím opěrkám hlavy, které se líbily komukoliv, kdo do picassa usedl.

Na tři cestující vzadu čekají samostatná sedadla, která je možné sklopit o podlahy. Jsou kromě toho také posuvná v rozmezí asi 15 cm, je také možné měnit sklon opěradel.

Na řidiče čeká trochu neintuitivní ovládání, které přivezla před několika lety C4. Samozřejmě nechybí speciální volant s pevným středem. Po několika dnech se skrumáž tlačítek, které ho lemují, ovládat naučíte, jednoduché to ale není.

Navíc se na ně pokaždé pro jistotu podíváte, jestli je to to pravé. To samé platí pro klimatizaci. Její ovladače jsou umístěny nešikovně po levé ruce řidiče u dveří. Má titěrná tlačítka, na která se musíte podívat, abyste zmáčkli to pravé. Navíc klimu nemůže ovládat spolujezdec, ten si na své straně nastaví na zjednodušeném ovladači nejvýš teplotu. Dobré jsou výdechy pro cestující vzadu, umístěné v bočních sloupcích.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën C4 můžete koupit na www.automodul.cz

Ovládání vyhřívání sedadel je pečlivě ukryto na boku sedadla, tipujeme, že někteří majitelé ho bez prostudování návodu nikdy neobjeví.

Picasso zdobí výborně přístupný kufr, když se zadní sedadla posunou vpřed, odveze 605 litrů, při odsunutí dozadu to bude o sto litrů méně. Ve dvou k sobě může posádka přibrat až 1734 litrů haraburdí.

Nákladová hrana je hezky nízko, ládování věcí do kufru ještě usnadňuje vzduchem polohovatelná zadní náprava (tlačítka ovládání jsou přímo v kufru nalevo), bohužel je ale k mání jen v nejvyšší výbavě exclusive.

Koumáci ve vývojovém centru si vyhráli i s jeho osvětlením. Na zavazadla svítí baterka, kterou je možné vyjmout.

Nemile překvapí těžké dveře kufru. Nelogické je také otevírání jejich okna. Otevřete ho, ale co dál, přes mohutný spodní zaplechovaný díl se dovnitř téměř nedostanete, a když už, ušpiníte se o auto.

Potěší drobné nápady, usnadňující pobyt na palubě: druhé vnitřní zrcátko (za příplatek), díky kterému vidíte na to, co se děje na zadních sedadlech, nebo parfémové "náboje" do klimatizace.

Ohromí spousta schránek na odkládání důležitostí a důmyslný mechanismus slunečních clonek polohovatelných v nepoznaných směrech.

MOTOR: Škola lenošení levé nohy
Silný turbodieselový motor o objemu dva litry nebude pravděpodobně nejobvyklejší volbou do picassa. Čeští stěhovaví řidiči budou pravděpodobně vybírat spíše povedený ekonomičtější agregát 1,6 HDi.

Dvoulitr nabízí 100 kilowattů výkonu a 270 newtonmetrů krouticího momentu. V průběhu testu jezdil za 7,3 litru nafty na 100 km.

Motor ovšem v rozletu dost brzdí automatizovaná šestistupňová převodovka. U Citroënu jí říkají pilotovaná, dá se ještě připlatit za klasický automat se stejným počtem převodových stupňů. Bohužel se nejsilnější nafťák do picassa s jinou než s převodovkou, která řadí za vás, pořídit nedá.

Když se s pilotovanou převodovkou naučíte jezdit, řadí docela rychle a poměrně logicky. Největší problém je pro ni 1581 kilogramů těžké auto rozjet. Protože postrádá klasický automatový měnič, nemá tendence se při stání na semaforech rozjíždět. Když se rozjíždíte, vyrazí vcelku razantně, podélné parkování nárazník na nárazník je tedy vcelku adrenalinová záležitost.

Na semaforu je zelená, sešlápnete naplno plyn - což je první chyba, soustrojí auto rozpohybuje, picasso se třikrát zhoupne, motor řve a vy jste se s velkým cirkusem rozjeli na padesát. Lepší je pedál plynu sešlapávat plynule a pomalu. Když se s převodovkou skamarádíte, naposloucháte si, kdy by asi tak mohla přeřadit a těsně před tím ji povolíte, je jízda vcelku plynulá a bezproblémová a rozjezdy svižné.

Ručně se dá řadit také, přesunete nezvykle, ale prakticky nahoře nad páčkou stěračů umístěný volič převodovky do polohy M a řadíte pádly pod volantem, pravým nahoru, levým dolů. Řadí vcelku poslušně a rychle. Ti, kteří ohrnují nos nad její rychlostí - zkuste si odhadnout, jestli za stejnou dobu stačíte v autě s manuálem sešlápnout spojku, vyřadit, zařadit rychlost a uvolnit spojku... v picassu je to minimálně stejně rychlé.

Pro znalce jízdy s automatem je třeba doplnit, že převodovka postrádá parkovací mód P. Motor nastartujete, jen pokud máte navolený neutrál.

Další specialitou, kterou se chtěli konstruktéři a designéři Citroënu odlišit, je parkovací brzda. Nejdříve ji budete chvíli hledat, je uprostřed přístrojové desky nahoře na hraně těsně před kapličkou digitálních ukazatelů všeho, co jste chtěli i nechtěli vědět o jízdě. Při vypnutí motoru se sama aktivuje. Při rozjezdu se má automaticky vypnout, do čehož se námi testovanému exempláři nechtělo. Když ji manuálně vypnínáte, trvá to elektronice nekonečně dlouhou dobu.

Vzhledem k špatné dostupnosti jejího ovladače zapomeňte, že si s ní budete pomáhat při řízení. Rozjezdy do kopce usnadní sériově montovaný pomocník pro rozjezdy do svahu.

JÍZDA: Standard
Jízda picassem má všechny charakteristiky MPVčkoidního chování. Díky vysoké stavbě se naklání víc než auta klasického střihu. Stačí si ale jen zvyknout, stopu totiž drží statečně.

Řízení je přesně takové, jaké od MPVčka čekáte: pohodlné a měkké, zpětnou vazbu a sportovní ambice v něm rozhodně nehledejte.

Plavně se přenáší přes nerovnosti, ovšem rozbitá silnice mu dá zabrat. Podvozek je dobrý, ale velmi hlučný. Rány od podvozku při jízdách po kočičích hlavách staré Prahy vyvolávají obavy. Nemá rád příčné nerovnosti.

Při jízdě po dobré silnici je ale vše, jak má být, tichý a kultivovaný motor přede, ani aerodynamika nezlobí.

Plusové body má za vysokou úroveň ochrany posádky v případě nehody. Z rozbíjení v laboratořích EuroNCAP si odvezlo picasso pět hvězd. V základní výbavě je kromě plné bezpečnostní výbavy mimo jiné i sedm airbagů (ten lichý je kolenní).

CENA: Za hračky se platí
Základní cenu pětimístného picassa Citroën určil na 589 900 korun, francouzské MPVčko má v tom případě pod kapotou benzinovou 1,8. Dvoulitrové HDIčko bude stát minimálně 774 900 korun.

Za xenony připlatíte 28 tisíc, za panoramatickou střechu, krytou elektricky ovládanou roletkou, o tisícovku méně.

Dá se přikoupit například i lahůdka v podobě systému, který vás hlídá před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu nebo parkovací asistent, který změří, jestli se do nalezeného místa vejdete.

V nejzákladnějším provedení Base nebude ani za příplatek možné mít klimatizaci a tam, kde bývá autorádio, bude jen příprava na netovární kousek.

Citroën C4 Picasso v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4470 x 1830 x 1660 x 2728
objem kufru (l) 500-1734
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1581/2140
pneumatiky 215/55 R16
MOTOR 2,0 HDi 16V, vznětový
objem (ccm) 1997
maximální výkon (kW/k) 100/136
max. točivý moment (Nm) 270
max. rychlost (km/h) 195
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,4
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 7,9/5,1/6,1
základní cena (Kč) 774 900
základní cena benzinového modelu (Kč) 589 900 (1,8i 16V)

Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 Picasso - výdechy klimatizace pro zadní sedadla, umístěné v B-sloupcíchCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso - vzduchem odpružená zadní nápravaCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso




PLUSY MINUSY
+ nápadité detaily - dílenské zpracování
+ design - nejsilnější turbodiesel pouze s nemanuálními převodovkami
+ prostornost - nepřehledné ovládání
+ výhled vpřed - v některých případech design na úkor funkčnosti
+ kultivovaný motor - chování pilotované převodovky
+ přístup do kufru







Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.