Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prostorová matematika: Qashqai +2

aktualizováno 
Se čtením jeho jména má stále většina z nás potíže, i přesto se ale skvěle prodává. Aby se zalíbil i těm, kterým byl doposud moc malý, připravil Nissan prodlouženou verzi, schopnou odvézt buď víc nákupu, nebo členů posádky.

Nissan Qashqai+2 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prodlouženou verzi qashqaie jsme se vydali otestovat do kopců na francouzsko-švýcarské pohraničí na pozvání Nissanu.

Elegance na úkor sportovnosti
Vozem Qashqai se japonská automobilka Nissan výborně trefila do vkusu evropských zákazníků. Automobil, který v sobě spojuje výhody několika automobilových kategorií a podkategorií, okouzlil za 18 měsíců výroby více 217 000 klientů. Modelem Qashqai+2, který je větší, sedmimístnou alternativou, hodlá automobilka svou pozici na trhu ještě upevnit.

Nissan Qashqai+2

Novinka je svému sourozenci samozřejmě velmi podobná, odlišností je zde však více, než by se na první pohled mohlo zdát. Karoserie, která je o 211 mm delší a 38 mm vyšší, je totiž stejná jen ke sloupkům čelního okna, zbylá část vozu je jiná nejen rozměrově, ale i tvarově. V přímém srovnání obou verzí je dobře patrná pozměněná stylistika zadní části, zejména pak větší délka druhého páru dveří. Původní model je o poznání kompaktnější a působí sportovněji, novinka je naopak elegantnější.

Dvě místa nebo 140 litrů
Interiér "qashqaie" se nepyšní luxusem, jeho vnitřní prostor je však velmi účelně a kvalitně obestavěn, a to jak z hlediska stylistiky, tak po stránce ergonomie a zpracování. Prodloužení rozvoru o 135 mm oproti původní verzi nijak zásadně nezměnilo prostorové poměry v prvních dvou řadách sedadel, snadnější je především přístup delšími dveřmi ke druhé řadě.

Nissan Qashqai+2

Větší zadní převis umožnil zástavbu dvou výklopných sedaček do zavazadlového prostoru. Ty jsou však podobně jako u vozů konkurence velikostně velmi omezené a lze je použít především pro převoz dětí nebo jako nouzová na kratší vzdálenosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Nissan můžete koupit na www.automodul.cz

Z hlediska přístupu není třetí řada problémem, odsunutím sedadel druhé řady vznikne poměrně solidní vstupní otvor, o poznání horší je to ale s výškou. Automobilkou udávaný výškový limit 160 centimetrů z vlastní zkušenosti potvrzujeme. Přítomnost další dvojice sedaček i přes prodloužení zadní části významně ovlivňuje přepravní kapacitu kufru. V sedmimístné konfiguraci zbude ve voze prostor pro uložení 130 litrů zavazadel, v pětimístném uspořádání solidních 550 litrů a ve dvou se dá cestovat s 1 520 litry zavazadel.

Nissan Qashqai+2

Sourozenecké dědictví pod kapotou
Nabídku pohonných jednotek zdědil nový qashqai po svém sourozenci bez výjimek, totéž platí o převodových ústrojích. Základní zážehovou motorizací je osvědčená "jedna-šestka", na opačném konci nabídky je benzinový agregát o objemu 2,0 litru.

Shodný počet možností mají i zájemci o vznětovou verzi. Čtyřválce 1,5 a 2,0dCi, získané z aliančního partnerství s Renaultem, uspokojí nároky na ekonomický i dynamický provoz. Obě slabší motorizace mají poháněny pouze kola přední nápravy, u dvoulitrových verzí je na výběr mezi předokolkou a čtyřkolkou.

Pohonné jednotky jsou standardně spřaženy s manuální šestistupňovou převodovkou (pětistupňovou pro 1,6i) za příplatek lze získat šestistupňový automat (2,0dCi), případně bezestupňové ústrojí CVT (2,0i).

Testovanému provedení drnčel pod kapotou dvoulitrový vznětový čtyřválec, skutečně drnčel ale jen do chvíle, než se ohřál na provozní teplotu. V praxi poskytuje stopadesátikoňový agregát nissanímu crossoveru velmi solidní dynamiku, a to jak v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou, tak s automatickým šestistupňovým ústrojím.

Studený chod neprospívá vznětovému čtyřválci stejně jako ušním bubínkům posádky. Po zahřátí se ale motor citelně utiší a navzdory tomu, že jeho potravou je nafta, poskytuje s ohledem na danou kategorii i hodnotné "sportovní svezení" a kultivovanost.

Jízdní vlastnosti – více než univerzál
Jízdní vlastnosti patří k ceněným vlastnostem krátkého qashqaie, model +2 v tomto ohledu nikterak nestrádá. Větší průměr otáčení, menší přechodový a sjezdový úhel a kvůli metráku váhy navíc o trochu slabší dynamika, to jsou naštěstí jediné minusy, které ve srovnání se svým sourozencem novinka má.

Celý skelet i podvozek je patřičně tuhý, přesto nabízí nebývale vysokou dávku cestovního komfortu. S ohledem na suverenitu, s jakou zvládá překonávat nerovnosti, je obdivuhodné zejména držení stopy a minimální naklánění karoserie i při velmi ostré jízdě. Řízení je optimálně tuhé a poskytuje v této kategorii výjimečnou zpětnou vazbu i citlivost kolem středové polohy.

Nissan Qashqai+2

Z hlediska chování na silnici můžeme qashqaie bez ostychu považovat za nekorunovaného krále malých crossoverů, ostudu ale neudělá svému rodu ani mimo zpevněný povrch. Přenos hnací síly je podobně jako u většího murana rozdělován systémem All Mode 4x4 na všechna čtyři kola (u vybraných verzí).

Otočný volič na středovém panelu nabízí tři režimy: 2WD pro pohon pouze předních kol, režim Auto, který v závislosti na jízdních podmínkách samočinně upravuje distribuci točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, a režim Lock, kterým se uzamkne přenos hnací síly v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Více užitku
Nissan Qashqai patří v kategorii crossoverů ke špičce, verze "plus 2" z ceněných vlastností staršího a kratšího sourozence neztrácí nic zásadního, naopak nabízí možnost převážet až sedm pasažérů nebo větší kupu nákladu.

Cena sedmimístného "kaškaje" by měla být oproti kratší verzi zhruba o 8-10 % vyšší, přesněji to budeme vědět během několika týdnů.

Nissan Qashqai +2 v číslech
motor 1,6i 2,0i 1,5dCi 2,0dCi
objem (ccm) 1598 1997 1461 1995
max. výkon (kW/k) 84/114 104/141 76/103 110/150
max. krouticí moment (Nm) 156 196 240 320
poháněná náprava přední  přední/4x4 přední přední/4x4
pneumatiky 215/65R16 (215/60R17)
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 525 x 1 780 x 1 645 x 2 765
objem kufru (l) 130/550/1 520
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7 8,4 5,7 6,7
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,9 10,5 13,3 10,9
max. rychlost (km/h) 174 190 170 190
hmotnost pohotovostní/celková (kg) 1 404–1 791/2072–2356 (podle motoru a výbavy)

Výbava
Prodloužený "kaškaj" bude v prodeji ve čtyřech úrovních výbavy. Základní provedení Visia zahrnuje šest airbagů, elektronické systémy ABS, BAS, EBD a ESP, systém All Mode 4x4 (u vybraných motorů), elektricky ovládaná okna a zrcátka, klimatizaci, palubní počítač, autorádio s přehrávačem CD a čtyřmi reproduktory, rozhraní bluetooth, panoramatické střešní okno, střešní nosníky atd.

Výbava verzí Agenta a Tekna obsahuje navíc třeba kožený volat a hlavici řadicí páky, mlhové světlomety, zadní střední loketní opěrku, kola z lehkých slitin, audiosystém s měničem na 6 CD a 6 reproduktorů, multifunkční volant, dvouzónovou automatickou klimatizaci, dešťové a parkovací senzory, automatické světlomety, tempomat atd.

Vrcholné provedení Tekna pack je vybaveno navíc bi-xenonovými světlomety, vnitřním zpětným zrcátkem s automatickou clonou, koženým čalouněním nebo inteligentním klíčem. V rámci příplatkové výbavy lze ještě Qashqai +2 opatřit satelitním navigačním systémem se sedmipalcovým LCD monitorem, zadní parkovací kamerou nebo metalickým lakem.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.