Přestavte si auto na elektrický pohon. Kola s motorem budou brzy k mání

  11:57
Americká společnost Protean Electric začne příští rok s výrobou speciálních elektromotorů určených pro montáž přímo do kol automobilů. Díky nim bude možné udělat hybrid z téměř každého vozu.
Řez elektromotorem v kole od společnosti Protean Electric

Řez elektromotorem v kole od společnosti Protean Electric | foto: Protean Electric

Myšlenka umístění elektromotorů pro pohon automobilu přímo do jeho kol není vůbec nová. Elektromotory jako přímé součásti kol používaly už elektromobily Lohner-Porsche Mixte na samém počátku 20. století, tedy před více než 110 lety. Přesto dnes nejsou elektromotory v kolech téměř vůbec rozšířené. Technologie se jmenuje jednoduše Protean Drive.

Společnost Protean Electric to ale chce změnit. Příští rok začne s předsériovou výrobou svých elektromotorů určených pro instalaci přímo do kol. A v roce 2014 už chce ve své čínské továrně rozjet výrobu naplno a ročně vyrábět až 50 tisíc elektromotorů. A pokud bude její výrobek úspěšný, chce jej licencovat dalším větším výrobcům, kteří by mohli uspokojit případnou velkou poptávku.

Idea Protean není nijak nová, ale tato firma jednou z prvních, které technologii elektromotorů v kolech dotáhly do v dnešní praxi použitelné podoby. Předností by měla být jednoduchost a univerzální použitelnost.

To je zřejmě důvod, proč se technika Protean Electric dostala do výroby dříve než daleko revolučnější, ale podstatně složitější Michelin Active Wheel, které pneumatikářský gigant představil už v roce 2008. Na rozdíl od Active Wheel se totiž nesnaží řešení Protean Drive nahrazovat zavěšení kol, stabilizátory a odpružení.

Elektromotor v kole Protean Drive od společnosti Protean Electric

Elektromotory Protean jsou určeny pro instalaci do zcela běžné konfigurace odpružení a zavěšení kol. Firma dokonce tvrdí, že se vlastně dají dodatečně nainstalovat téměř do každého automobilu, a ten tak v druhovýrobě předělat na hybridní vůz nebo elektromobil. Elektromotory se nainstalují do kol. Pak už stačí najít místo pro baterie, další součásti v podstatě nejsou potřeba. Sestava Protean Drive v sobě totiž kromě samotného elektromotoru obsahuje i veškerou potřebnou řídící elektroniku a software a také potřebný převodník napětí.

Lepších výsledků v praxi Protean Drive dosáhne ale samozřejmě v případě, kdy se s jeho aplikací při vývoji počítalo. To především proto, že celá sestava má hmotnost 31 kilogramů, a výrazně tak přispěje k množství neodpružené hmoty.

Firma si ale za tímto účelem nechala provést několik studií, které ukazují, že zhoršení jízdních vlastností a komfortu v důsledku instalace jejího systému je pro běžného řidiče téměř nepostřehnutelné. Lze to navíc eliminovat vhodným přizpůsobením celé konstrukce zavěšení a odpružení.

I tak ale zůstane aplikace elektromotorů Protean Drive zatím dost omezená. A to ne jenom kvůli výrobním kapacitám, ale i kvůli celkovým vlastnostem systému. Sestava je v současné podobě dost veliká a je určena pro kola o rozměrech 18 až 24 palců.

Každý z elektromotorů má výkon 64 kW, ve špičce dokonce až 81 kW, což je pro hybridní aplikace v mnohých  běžných vozech asi zbytečně mnoho.

Podobně vysoké jsou i hodnoty točivého momentu. Běžné maximum je 500 Nm, krátkodobé dokonce 800 Nm. Tloušťka celé sestavy 115 mm pak znamená, že je nevhodná pro malé automobily.

O případných menších a méně výkonných verzích firma zatím nemluví. Pokud se ale tato technika osvědčí, pak je možné, že na ně dojde. Jednoduché elektromotory do kol by totiž opravdu mohly zjednodušit konstrukci a výrobu elektromobilů a především hybridních vozů. Zákazníci by si tak hybridní verze mohli pořizovat za příplatek téměř u každého modelu.

Prozatím se řešení americké firmy s čínskými investory a vývojovým centrem v Británii objevilo jen v několika konceptech, ale rozhodně ne nevýznamných. Elektromotory Protean Drive používaly třeba koncepty Brabus Hybrid a Brabus Electric v roce 2011. Jezdí s nimi také testovací hybridní Vauxhall Vivaro, elektrický pick-up Ford F-150 z roku 2008 nebo elektrické Volvo C30 z roku 2007.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...