Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Problém s parkováním vyřešen: pořídíte si „průhledné“ sedačky

aktualizováno 
Couvání a parkování je pro spoustu řidičů nikdy nekončící noční můrou, a vědci se proto neustále snaží o vývoj nových systémů, které by jim to usnadnily. Jedním z nich jsou i "neviditelné" sedačky, které vyvinuli japonští výzkumníci.

Nový parkovací systém z Japonska využívá takzvaných "neviditelných" sedadel. | foto: Keio University

Pokusný vůz Toyota Prius s "neviditelnými" sedačkami představili vědci z Keio University na výstavě Digital Content Expo v Tokiu.

Na zadních sedačkách se totiž díky speciálnímu systému objeví obraz toho, co se právě děje za vozidlem. Systém sám o sobě je známý už několik let, ale díky svému zdokonalení a neustále klesajícím cenám elektroniky se teď více přiblížil svému cíli, tedy sériové výrobě.

Obraz, který snímají kamery v zadní části vozidla, se díky speciálnímu projektoru zobrazí na zadních sedadlech a to také s náležitým zkreslením.

Povrch sedadel modelového vozu totiž pokrývají tisíce malých odrazových "kapiček", na které se promítá obraz. Zároveň bude mít řidič k dispozici i malý monitor, umístěný v opěrce hlavy.

"Řidič bude mít pocit, jako by řídil skleněné auto," říká Masahiko Inami, jeden z tvůrců systému, který netají své vědecké ambice. "Sir Arthur C. Clarke (britský spisovatel a vynálezce, pozn.red.) řekl: 'Každá dostatečně pokročilá technologie je nerozeznatelná od magie.' A já chci takovou magickou technologii vynalézt, aby jí lidé mohli lehce využívat v budoucnosti."

Parkování bez řidiče

Patenty, které by řidičům usnadnily parkování, patří k automobilové klasice. Z historie je známý třeba příklad pátého kola u vozu, který vymyslel jeden  kalifornský vynálezce v padesátých letech minulého století. Se stejným nápadem nedávno přišel i egyptský majitel první generace pětkového renaultu (přečtete si: Páté kolo pro jednoduché parkování se bohužel neujalo).

Mnohem sofistikovanější systémy se pochopitelně objevily až s moderními technologiemi a v poslední době jejich dokonalost roste geometrickou řadou. S parkovacím asistentem ve formě malé kamery se asi už každý setkal. Ostatně ve Spojených státech bude zadní kamera povinnou výbavou všech osobních vozidel už od roku 2014.

Některé automobilky ale už v současné době nabízejí mnohem složitější řešení. Nissan má systém monitorování okolí vozu(AVM), který používá čtyři širokoúhlé kamery. Speciální software pak spojí obrazy do jediného pohledu, takže pak na displeji vidíte své auto při parkování z ptačí perspektivy.

Čínská automobilka BYD pro změnu letos představila vylepšenou verzi sedanu F3, který zaparkujete pěkně zvenku pomocí dálkového ovládání (sledujte zde).

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.