Počet osobních vozů se za šest měsíců zvýšil o 64 085 na 6,054 milionu. Ve stejném období si lidé dovezli 14 592 aut starších 15 let, což představuje více než pětinu celkového importu ojetin. Typickým patnáctiletým autem je dnes v Česku třeba Škoda Octavia druhé generace. Ta se představila v roce 2004 a ve výrobě vydržela do roku 2013. Na kolik provoz takového auta vyjde, čtěte zde.
Nejstarší kategorií jsou stále motocykly. Více než 1,2 milionu registrovaných motocyklů je v průměru starých 33,5 roku. Následují traktory se stářím 32,6 roku. Naopak nejmladší jsou lehké užitkové vozy s průměrem 13,2 roku.
Jedinou kategorií, ve které se počet registrovaných vozidel snížil, jsou autobusy. Jejich stav klesl o 1 340 vozidel na 20 365 vozů. Průměrné stáří se ale zvýšilo o 0,18 na 14,69 roku.
Proč Češi jezdí starými auty? Na mladší jednoduše nemajíANALÝZA Přibližně tři čtvrtiny nových aut kupují firmy a asi jen čtvrtinu soukromí zákazníci. Čtěte více |
Nepřesná statistika z přesných čísel
Nářky nad stářím vozového parku jsou českou klasikou, podobné to je třeba v Itálii nebo Španělsku. Obyčejná statistická čísla z registru vozidel ovšem podle expertů nezobrazují realitu.
Podle Petra Přikryla z Asociace autobazarů APPAA je pro lepší obrázek nutné provést dynamické měření, které se provádí přímo v terénu. „Na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek. Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry. Takto získaná data dávají tedy daleko lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu, či nikoliv,“ komentuje Přikryl. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu, 8,5 roku.
„Že nejsme vrakovištěm Evropy, se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará 8–10 let,“ říká Přikryl.
„Zatímco v roce 2010 bylo průměrné stáří prodávaných vozidel 10 let a průměrná cena vozu 125 000 Kč, tak v roce 2020 je průměrné stáří prodaných vozů 7,5 roku a průměrná cena 175 000 Kč,“ potvrzuje Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje, že bazar v posledních dvou letech zaznamenává stále větší poptávku po vozidlech do 5 let stáří.
Podle dynamického měření (alespoň z pohledu stáří vozového parku) jsme na úrovni Rakouska, Švýcarska nebo Německa. „Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí v průměru asi dva tisíce kilometrů ročně,“ dodává Přikryl a vysvětluje, že jsou to převážně „auta posledního kilometru“, která slouží k dopravě z příměstské části například k parkovištím P+R velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé, případně na spoj hromadné dopravy.
Stejně stará jako před třiceti letyPočet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco letos je registrováno šest milionu vozů, před třiceti lety to bylo o 3,5 milionu méně. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 1,8 obyvatele. Od revoluce se výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila zhruba desetkrát na 32 500 Kč v roce 2019, náklady na pořízení nového auta rostly proti tomu přibližně třetinovým tempem. Na konci roku 1989 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 84 600 korun, jejího o čtyři generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit za 279 900 korun. Cena benzinu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na dnešních zhruba 30 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč. Hity silnic roku 1989: Voňavé trabanty, rumunský šmejd, československý hit - prohlédněte si je zde |