Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průměrný Čech spotřebuje ročně 705 litrů benzinu a nafty

  18:05aktualizováno  18:05
"V České republice dlouhodobě roste spotřeba pohonných hmot, především nafty," říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Celková spotřeba pohonných hmot loni dosáhla 7,3 miliardy litrů, zatímco v roce 2000 to bylo 5,3 miliardy litrů. To představuje nárůst o 38 procent.

Z celkové loňské spotřeby tvořil benzin 37 procent a zbytek byla motorová nafta. Statistika zahrnuje podle Louly nejen dodávky pro čerpací stanice, ale i velkoobchodní prodej do odvětví náročných na spotřebu nafty, jako jsou doprava, stavebnictví či zemědělství.

Mezi hlavní důvody vyšší poptávky po naftě patří podle Louly ekonomický růst, zvýšení mezinárodní kamionové dopravy, růst silniční nákladní dopravy a rozmach stavebnictví.

U nafty činila spotřeba v roce 2006 na obyvatele 446 litrů a v roce 2000 277 litrů. Ve většině zemí EU je však spotřeba nafty na hlavu vyšší. V roce 2005 se například ve Francii spotřebovalo 642 litrů nafty na obyvatele, v Německu 414 litrů, v Rakousku 951 litrů. Naopak na Slovensku to bylo jen 220 litrů.

O diesely je zájem
Řidiči osobních aut také více poptávají podle Louly dieselové verze motorů.

Počet aut jezdících na naftu byl v roce 2005 podle Českého statistického úřadu 42 procent oproti 25 procentům v roce 2000.

Počet aut jezdících na benzin byl v roce 2005 celkem 51 procent oproti 60 procentům v roce 2000. V EU je však stále podíl dieselových osobních aut vyšší - až 65 procent.

Podle Louly se zvyšuje i podíl nafty prodávané u čerpacích stanic. Zatímco v roce 2000 byl v průměru podíl nafty z celkového prodeje u čerpacích stanic 35 procent, nyní je to v průměru 52 procent.

Naopak spotřeba benzinu v období 2000 až 2006 stoupla jen málo, na 2,7 miliardy z 2,5 miliardy litrů v roce 2000. Dokonce v meziročním srovnání 2006/2005 prodej benzinu mírně klesl.

Hlavní důvody nižšího růstu spotřeby benzinů jsou podle Louly v tom, že na trh se dodávají auta s nižší spotřebou, klesá spotřeba benzinu s oktanovým číslem 91, který se používá pro starší auta, zvyšuje se spotřeba LPG a vzrůstá spotřeba zemního plynu CNG.

Spotřeba benzinu na hlavu v ČR byla loni 260 litrů, v roce 2000 pak 248 litrů. Ve Francii je spotřeba benzinu na obyvatele podobná jako v ČR - 257 litrů, naopak v Německu je mnohem vyšší, dosahuje 380 litrů.

Celková spotřeba pohonných hmot na obyvatele v ČR v roce 2006 dosáhla 705 litrů, v roce 2000 to bylo 525 litrů. V západní Evropě je však spotřeba stále vyšší, například v Německu je spotřeba 800 litrů na obyvatele, ve Francii 970 litrů nebo v Itálii 807 litrů.

V letošním roce za první čtvrtletí 2007 se meziročně zvýšila spotřeba benzinu o dvě procenta a motorové nafty o osm procent. Spotřeba benzinu je v prvním čtvrtletí podle Louly vyšší díky mírnější zimě.

Navíc se v prvním čtvrtletí zvýšil podíl prodeje nových vozidel vyšší a luxusní třídy, v meziročním srovnání o pět procent. To se projevilo nárůstem poptávky po benzinu.

Spotřeba pohonných hmot (2006)
v litrech na obyvatele

benzin

nafta
ČR 260 446
Německo 380 414
Rakousko 349 951
Francie 257 642

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.