Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průměrný Čech spotřebuje ročně 705 litrů benzinu a nafty

  18:05aktualizováno  18:05
"V České republice dlouhodobě roste spotřeba pohonných hmot, především nafty," říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Celková spotřeba pohonných hmot loni dosáhla 7,3 miliardy litrů, zatímco v roce 2000 to bylo 5,3 miliardy litrů. To představuje nárůst o 38 procent.

Z celkové loňské spotřeby tvořil benzin 37 procent a zbytek byla motorová nafta. Statistika zahrnuje podle Louly nejen dodávky pro čerpací stanice, ale i velkoobchodní prodej do odvětví náročných na spotřebu nafty, jako jsou doprava, stavebnictví či zemědělství.

Mezi hlavní důvody vyšší poptávky po naftě patří podle Louly ekonomický růst, zvýšení mezinárodní kamionové dopravy, růst silniční nákladní dopravy a rozmach stavebnictví.

U nafty činila spotřeba v roce 2006 na obyvatele 446 litrů a v roce 2000 277 litrů. Ve většině zemí EU je však spotřeba nafty na hlavu vyšší. V roce 2005 se například ve Francii spotřebovalo 642 litrů nafty na obyvatele, v Německu 414 litrů, v Rakousku 951 litrů. Naopak na Slovensku to bylo jen 220 litrů.

O diesely je zájem
Řidiči osobních aut také více poptávají podle Louly dieselové verze motorů.

Počet aut jezdících na naftu byl v roce 2005 podle Českého statistického úřadu 42 procent oproti 25 procentům v roce 2000.

Počet aut jezdících na benzin byl v roce 2005 celkem 51 procent oproti 60 procentům v roce 2000. V EU je však stále podíl dieselových osobních aut vyšší - až 65 procent.

Podle Louly se zvyšuje i podíl nafty prodávané u čerpacích stanic. Zatímco v roce 2000 byl v průměru podíl nafty z celkového prodeje u čerpacích stanic 35 procent, nyní je to v průměru 52 procent.

Naopak spotřeba benzinu v období 2000 až 2006 stoupla jen málo, na 2,7 miliardy z 2,5 miliardy litrů v roce 2000. Dokonce v meziročním srovnání 2006/2005 prodej benzinu mírně klesl.

Hlavní důvody nižšího růstu spotřeby benzinů jsou podle Louly v tom, že na trh se dodávají auta s nižší spotřebou, klesá spotřeba benzinu s oktanovým číslem 91, který se používá pro starší auta, zvyšuje se spotřeba LPG a vzrůstá spotřeba zemního plynu CNG.

Spotřeba benzinu na hlavu v ČR byla loni 260 litrů, v roce 2000 pak 248 litrů. Ve Francii je spotřeba benzinu na obyvatele podobná jako v ČR - 257 litrů, naopak v Německu je mnohem vyšší, dosahuje 380 litrů.

Celková spotřeba pohonných hmot na obyvatele v ČR v roce 2006 dosáhla 705 litrů, v roce 2000 to bylo 525 litrů. V západní Evropě je však spotřeba stále vyšší, například v Německu je spotřeba 800 litrů na obyvatele, ve Francii 970 litrů nebo v Itálii 807 litrů.

V letošním roce za první čtvrtletí 2007 se meziročně zvýšila spotřeba benzinu o dvě procenta a motorové nafty o osm procent. Spotřeba benzinu je v prvním čtvrtletí podle Louly vyšší díky mírnější zimě.

Navíc se v prvním čtvrtletí zvýšil podíl prodeje nových vozidel vyšší a luxusní třídy, v meziročním srovnání o pět procent. To se projevilo nárůstem poptávky po benzinu.

Spotřeba pohonných hmot (2006)
v litrech na obyvatele

benzin

nafta
ČR 260 446
Německo 380 414
Rakousko 349 951
Francie 257 642

Autoři: ,



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

OBRAZEM: Saab 9-3 se vrací. Pod pseudonymem a na baterky

Start výroby nového elekromobilu NEVS 9-3 na základech saabu

Tomu autu se oficiálně Saab říkat nesmí, kdo se o modely legendární - a dnes už neexistující - švédské značky zajímal...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Najdete na iDNES.cz