Rahier AUX

Rahier AUX | foto: ČMN - Ondřej Hrůza

Průmyslový skútr z Česka: pohodlný pracovní lenochod Rahier AUX

  • 26
Jednostopá dvoukolka poháněná motorem nemusí být jen vozidlem pro zábavu a volný čas, ale lze ji využít i jako nenahraditelného pomocníka v práci. Nové Rahiery AUX z dílen Ivo Kaštana jsou motorky pro práci v těch nejtěžších podmínkách.

Dělníci na velkých stavbách, geodeti, hrázní, porybní, agronomové... Ti všichni se v práci pěkně nachodí. Práci může ulehčit klasická, třeba maloobjemová motorka. Ale vhodná k tomu zrovna není. Abyste na ni něco naložili, musíte ji hodně upravit, navíc ne každý zvládne běžný motocykl, má vysoké pořizovací náklady a hlavně – každá motorka používaná k tvrdé práci bude vždy náročnější na údržbu než třeba sekačka nebo motorová pila.

Nabízí se také čtyřkolka. Uveze sice náklad a její řízení zvládne snad každý, ale vzhledem ke své šířce se už neprotáhne všude, jak by bylo například na stavbách potřeba, zabere hodně místa při převozu ze stavby na stavbu, a hlavně je drahá a náhradní díly jakbysmet.

Ivo Kaštan, devítinásobný účastník rallye Dakar a hlavně šikovný konstruktér, si všiml mezery na trhu a už v sezóně 2009 začal vyvíjet první prototypy jednoduchého a nezničitelného "průmyslového motocyklu". Svůj nápad dotáhl do konce a první série těchto strojů, u kterých je účelovost a spolehlivost na prvním místě, spatřila světlo světa začátkem srpna.

Motor z motokáry

Cíl byl jasný – nabídnout lidem naprosto jednoduše ovladatelné motorky, respektive skútry, které budou navíc skladné, extrémně odolné, nebude jim vadit pád, srážka či podření, nastartují v každém počasí bez závislosti na baterii. Stroje, které budou mít velmi dobrou průjezdnost terénem, nezastaví je žádné stoupání, ale zároveň budou výkonově omezeny tak, aby se na nich pokud možno nikdo vážněji nezranil. A hlavně motocykly, o které se nebudete muset prakticky vůbec starat. A to se podařilo.

Nové "pracovní stroje" mají pevné, až předimenzované ocelové rámy (bez odpružení), plná ocelová kola s bezdušovými pneumatikami Mitas (původně byly vyvinuty jako motokrosové pneu na skútry), přední vidlici také z oceli a hlavně bez odpružení, o které je třeba se u jiných motocyklů starat. Fakt, že motorka nemá žádné odpružení, má ještě jednu velkou výhodu - jízda ve vyšší rychlosti je kvůli tomu nepříjemná a samo to donutí řidiče na nebezpečném nebo problematickém povrchu ubrat plyn.

Rahier AUX

Srdcem motocyklu se po dlouhém testování a srovnávání stal čtyřdobý jednoválec Subaru Robin o objemu 170 cm3, který ve výběru zvítězil nad Hondou. Ke kompaktnímu setu od Subaru přibyla hodně robustní a odolná odstředivá spojka německé provenience, odzkoušená léty tvrdé dřiny na motokárových tratích. Motorový komplet sám o sobě připomíná spíše malou elektrocentrálu, ze kterých ostatně pochází. Startuje se tahem rukou jako motorová pila a spousta z vás ho moc dobře zná právě z komerčních motokár.

Jednoduchost a kvalita

I když tyhle motorky na první pohled připomínají spíše silně účelové stavební stroje (a ony jsou oficiálně prezentovány jako stavební stroje), rozhodně to neznamená, že nejsou svým způsobem dokonalé a do detailu promyšlené. Tak třeba řídítka jsou skládací, kvůli skladnosti a převozu. V koncích řídítek jsou vevařena závažíčka eliminující vibrace od motoru a celá motorka se brzdí jednou jedinou ruční páčkou na řídítkách (nerozbitný ocelový komponent Domino), která je lankem spojena se zadní mechanickou kotoučovou brzdou. Kotouč je český GoldFren.

Nešetřilo se ani na dalších komponentech. Zinkované panty pod sedlem jsou z Německa, sedlové pružiny dokonce nerezové, všude kvalitní japonská ložiska a veškerá ozubená kola jsou italské výroby. Pohon zadního kola zajišťuje dvojice odolných průmyslových řetězů rozměru 428 v niklu.

Až když tohoto pracanta začnete prostudovávat podrobně, přijdete na spoustu dalších detailů a technických fines. Třeba že osy kol jsou uchyceny v ložiscích s pouzdry, které z velké části fungují jako kulové čepy. V případě, že vidlice nebo rám dostane nějakou větší ránu a dojde k deformaci trubky, osa i její uchycení se pouze vyhne patřičným směrem, ale funguje dál a nevyžaduje opravu.

Nekonečně variant

K "nakopnutí" Rahiera není potřeba takřka nic. Je to jako startovat křovinořez nebo menší motorový člun. Když je zima, tak jen otevřete jasně označený sytič.

Každý motor je dobré zahřát, ale tenhle to prakticky nevyžaduje. Posaz nečekaně pohodlný, protože tahle věc nemá sedlo, ale něco jako polstrovanou židli. I když je motorka vlastně malá, měl jsem z ní pocit, jako bych seděl na nějakém předchůdci Suzuki Burgmann. Nohy máte daleko od sebe a sedíte vzpřímeně.

Rahier AUX

Plyn udělal Ivo z bezpečnostních důvodů stejně jako u čtyřkolky na palec. Ostatně, když to zákazníkovi nebude vyhovovat, může si nechat namontovat motocyklový, stejně jako si vybrat z celé palety náhradních dílů a doplňků - výrobce je připraven dodávat motocykly přesně dle individuálních potřeb zákazníka.

V nabídce jsou různé druhy nosičů včetně speciálního na motorovou pilu, kanystry, ruční nářadí a podobně. Ale najdete tam i verzi motocyklu se světly, přídavné stupačky pro spolujezdce nebo malý praktický přívěs. A protože je Ivo celý život posedlý závody a v tomto ohledu se nedokáže uklidnit, má už nachystánu i sportovní verzi na závodních skútrových pneu, která by se mohla stát zajímavou alternativou pro provozovatele půjčoven motokár.

Nic ho nezastaví

Jízda na Rahieru byla v první řadě velkou legrací. Člověk musí potlačit vnitřní touhu po rychlosti, nechat doma mozek a do hlavy místo něj namontovat řídicí jednotku z lunochodu. Pak si to začne užívat. Rahier je totiž díky extrémně malé hmotnosti a těžišti posazenému nízko a vpředu pánem malých rychlostí.

I když vás terén donutí jet krokem, pořád nemusíte dávat nohy ze stupaček. Samozřejmě, že i tento stroj má své limity, ale sám jsem byl překvapen, co všechno dokáže vyjet. A bravurně si poradí i se sypkým povrchem či bažinou, do které bych si třeba s velkým endurem netroufl. A spotřeba? Výrazně menší než u padesátkového čtyřdobého mopedu!

Rahier AUX v číslech

motor

čtyřdobý, objem 170 cm3, výkon 4,5 kW/5,7 k@4000, točivý moment 11,3 Nm@2500, vzduchem chlazený průmyslový jednoválec Subaru Robin EX 17, OHC/2, vrtání x zdvih 67 x 48 mm, karburátor, ruční startér, motokárová odstředivá spojka, primární a sekundární převod niklovaným řetězem
podvozek jednoduchý neodpružený ocelový rám, vpředu neodpružená vidlice z ocelových trubek, jedna mechanická kotoučová brzda vzadu, kotouč GoldFren * 180 mm , pneu Mitas S 11 120/90-10, ráfky 2,5-10"
rozměry délka 1650 mm, šířka 680 mm, sedlo 680 mm, rozvor 1080 mm, světlá výška 160 mm, zdvih pérování sedla 35 mm, nádrž 3,6 l
hmotnost 60 kg (provozní)
cena 49 000 Kč + DPH