Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku zavírají malé autobazary, aut na trhu je méně, než se myslelo

aktualizováno 
„Každý rok ukončí činnost skoro 60 autobazarů a ojetin se prodává výrazně méně, než se myslelo,“ uvádí Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů. Nejlevnější vozy stojí v jihomoravských autobazarech, především v oblasti Znojemska, kde je také jeden z nejvyšších výskytů těch nejmenších autobazarů.

Octavia druhé generace patří k nejžádanějším ojetinám na českém trhu. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) provedla v srpnu a září detailní sčítání českých autobazarů. „Sčítání mělo za cíl zmapovat český trh s ojetými vozy, tedy především počty autobazarů, množství prodávaných vozidel a také jejich stáří,“ popisuje Petr Přikryl.

V roce 2011 bylo na českém trhu 617 prodejců ojetých vozidel, kteří disponovali nabídkou alespoň třiceti vozů. Nyní jich je podle sčítání asociace 338. To jsou autobazary s kamennou prodejnou a nabídkou alespoň třiceti vozidel.

Počet autobazarů a ojetých aut v nabídce v jednotlivých krajích

Počet autobazarů a ojetých aut v nabídce v jednotlivých krajích

Největší rozptyl cen je v Praze

Asociace bazarů při průzkumu porovnávala cenu nejprodávanějšího ojetého vozu v ČR, Škody Octavie 2,0 TDI, r.v. 2010 s nájezdem přibližně 150 000 kilometrů. Nejdražší a zároveň nejlevnější vozy se nacházely v pražských autobazarech, když cena oscilovala mezi částkou 299 000 a 229 000 Kč. Celkově nejlevnější vozy pak byly v jihomoravských autobazarech, především v oblasti Znojemska, kde je také jeden z nejvyšších výskytů těch nejmenších autobazarů.

„Znamená to, že během pěti let ukončilo činnost 279 prodejců, tedy přibližně 56 každý rok. Aktuálně tak mají autobazary v nabídce celkem 40 287 vozidel,“ cituje z průzkumu Přikryl. „Dalších 65 prodejců obchoduje maximálně se třiceti vozy, přičemž mnohdy nemají ani kamennou prodejnu a vozy prodávají pouze přes internet. Tito prodejci disponovali v době sčítání 1 348 vozidly.“

Celkem tedy bylo v době sčítání v nabídce 41 635 vozidel. Do sčítání nebyli zařazeni prodejci nových vozidel, v jejichž nabídce jsou i ojeté vozy. Podle odhadů je v nabídce importérských programů ojetých vozidel dalších přibližně 35 000 vozidel, umístěných v dealerských autosalonech po celé České republice.

Průzkum tak odhaluje jednu z velmi rozšířených praktik prodejců ojetých aut: v inzerci s ojetinami je velké množství aut, která už bazary nemají. Prodejci totiž nechávají už prodaná auta v nabídce i nadále „viset“, aby na oko zvětšili nabídku. Jejich taktika je často založena na tom, že na takové už prodané auto nalákají zájemce, kterému pak vnutí jiný vůz.

Počet autobazarů a ojetých aut v nabídce - rozdělení podle velikosti

Počet autobazarů a ojetých aut v nabídce - rozdělení podle velikosti

Malé autobazary se podle Přikryla potýkají s nedostatečnou nabídkou vozidel a tedy i zákazníků. „Jen do června letošního roku ukončilo činnost 38 takových prodejců,“ říká Přikryl. Podle předběžných odhadů bude konečná bilance mnohem vyšší. Podle Přikryla jich za letošek bude až šedesát, podle předsedy asociace bazarníků bude tento trend pokračovat i v dalších letech. „Trh je velmi dobře saturován a zákazníci pochopitelně vybírají prodejce s velkou nabídkou a širokou paletou doplňkových služeb,“ říká Přikryl, tím se český trh s ojetými vozy přiblíží západoevropským zemím. Podobná samoregulace trhu podle něj také pomůže v řešení problematiky stáčení tachometrů. „To se odehrává právě v těch nejmenších autobazarech s nejméně kvalitními vozy, většinou dovezenými ze zahraničí,“ uvádí Přikryl.

„Uvádí se, že v roce 2015 se v ČR prodalo přibližně 700 000 ojetých vozidel plus asi 190 000 vozidel nových. Celkem tedy téměř 900 tisíc vozidel,“ pokračuje Přikryl. „Tento údaj by znamenal, že 18 % ekonomicky aktivního obyvatelstva koupilo v roce 2015 nový nebo ojetý vůz. Reálný počet prodaných ojetých vozidel je však výrazně nižší a osciluje kolem číslovky 370 000 - 400 000.“

Statistiky totiž vycházejí z počtu registrací, respektive převodů vozidel. „Jestliže však autobazar vykupuje vozidla do svého vlastnictví a následně jej prodává, musí vozidlo na sebe administrativně převést.“ Podle Přikryla se tak při prodeji vozu prostřednictvím autobazaru realizuje jeden administrativní převod navíc, který tak zkresluje statistiky.

V autobazarech jsou oblíbené například vozy Škoda Octavia. Podívejte se na jejich historii:

Křišťálová Lupa 2016
Autor:




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.