Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průzkum: Sto třicet na dálnici je tak akorát

  14:09aktualizováno  14:09
Mladí řidiči a ti, kdo jezdí často, by rádi zrušili rychlostní limit 130 km/h na dálnicích. Starší a sváteční šoféři jsou spíše proti. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK. Více než polovina dotázaných přiznala, že občas jede nad limit. Čtyři z pěti lidí jsou pro měření rychlosti mýtnými bránami.

68 % řidičů starších 60 let si myslí, že by současná dálniční 130 měla zůstat zachována | foto: Profimedia.cz

Výzkum zaměřený na bezpečnost provozu a rychlostní limity ukázal, že názory častých řidičů, kteří řídí denně nebo několikrát týdně, a neřidičů se naprosto rozcházejí.

Piráty silnic jsou spíše mladší řidiči a ti, kteří jezdí často. Takoví šoféři více překračují povolenou rychlost, myslí si, že omezení rychlosti má malý vliv na bezpečnost na dálnicích a hlasují pro zvýšení rychlostního limitu, nebo jeho zrušení.

Proti tomu jsou dvě třetiny svátečních řidičů, kteří souhlasí se zachováním současného stotřicetikilometrového limitu na dálnici. Téměř vždy dodržují rychlostní omezení a myslí si, že omezení rychlosti má zásadní vliv na bezpečnost na dálnicích.

"Zvýšit rychlost na dálnicích není třeba," říkají ve výzkumu především respondenti, kteří řídí méně často. Pravidelní řidiči jsou ve větší míře pro zvýšení nebo odstranění rychlostních limitů. Šestnáct procent by souhlasilo se zrušením rychlostního omezení, jako je tomu například v Německu, pro zvýšení limitu na stošedesátku je 32 % respondentů.

Rychle chtějí jezdit mladší, starším současný stav vyhovuje. V nejmladší věkové kategorii - do 29-ti let, je pro zvýšení nejvyšší povolené rychlosti nadpoloviční většina respondentů (53 %). Naopak čím starší dotazovaní, tím více se přiklánějí pro stávající 130kilometrové hranici. Ve věkové skupině nad 60 let tvoří zastánci současných 130 km/h dokonce 68 %.

"Vzhledem k rozmanitosti vozového parku a řidičských schopností si myslím, že se maximální rychlost zvedat nemá," říká automobilový publicista a analytik Petr Buček. "Nebylo by to rozumné ani kvůli konstrukci většiny dálnic, které nebyly stavěny pro rychlosti přes 130 km/h," pokračuje.

"Spíše si myslím, že by se na dálnicích měla maximální rychlost snížit všude tam, kde dálnice míjejí velká města. Například dálniční průtah D1 okolo Brna by měl být s omezením na 100 nebo 80 km/h. Nejen kvůli bezpečnosti, protože tam hodně aut z dálnice sjíždí a najíždí na ni. Ale i kvůli hluku. Pomaleji jedoucí auta obtěžují své okolí mnohem méně. Kdo jel někdy po dálnici do Mnichova přes Regensburg, ví, že v Německu ale i v dalších zemích je to zcela běžné."

Rychle nebo bezpečně? 50 na 50...
Polovina respondentů si myslí, že omezení rychlosti má zásadní vliv na bezpečnost. Respondenti, kteří neřídí vůbec se spíše kloní k názoru, že omezení rychlosti má na bezpečnost zásadní vliv (58 %).

Oleg Spružina, šéf TÜV Süd Auto CZ k tomu říká: "Ať už je auto sebebezpečnější, určité vysoké rychlosti už nezvládá lidské tělo. Z pohledu rizika případné nehody je samozřejmé, že čím nižší rychlost, tím lépe."

"Podle mého rychlostí limity na dálnici velký efekt nemají, " pokračuje Spružina. "Je však třeba upozornit, že při vysokých rychlostech se razantně zkracují doby, ve kterých musí řidič reagovat."

"Jakmile si řidiči na omezení zvyknou, snižuje se jejich pozornost a ostražitost," zamýšlí se Oleg Spružina. "V Rakousku se dokonce ukázalo, že vyšší rychlost na dálnicích má pozitivní vliv na plynulost jízdy, a dokonce se to ani nijak negativně neprojevilo na nehodovosti."

Překračovat rychlost je v módě
Analytiky zajímalo, do jaké míry si řidiči dokáží překračování rychlosti přiznat. 57 % z tisícovky dotázaných řidičů přiznalo, že občas nedodrží rychlostní limity, 11 % dokonce překračuje povolenou rychlost o více než 20 km/h.

Sváteční řidiči dodržují rychlostní omezení více – jen asi 40 % přiznává překračování nejvyšší povolené rychlosti. 60 % řidičů, kteří usedají často za volant přiznává, že občas rychlostní omezení porušuje. Výraznější překračování rychlosti (o více než 20 km/h) přiznává z častých řidičů každý osmý.

Použít mýtné brány pro měření rychlosti považuje za dobrý nápad přes 80 % respondentů. Touto myšlenkou jsou méně nadšeni častí řidiči, což je pochopitelné vzhledem k jejich většímu sklonu k překračování rychlosti.

"Průzkum jasně ukazuje, že mezi českými řidiči jsou dvě skupiny, které se hodně odlišují v řidičské praxi. Na jednu stranu ti, kteří výborně ovládají auto díky tomu, že ročně najedou opravdu mnoho desítek tisíc kilometrů. Na druhé stojí straně sváteční šoféři s nesrovnatelně menšími zkušenostmi, " shrnuje výsledky průzkumu analytik Petr Buček.

"Také rozdíly ve výkonu aut jsou u nás hodně velké. A kde jsou rozdíly, vzniká na silnicích spousta nebezpečných situací, které mohou skončit nehodou. Úplně jinak by se jezdilo na zdejších silnicích, kdyby auto ovládali všichni stejně a měli podobně výkonné vozy. Pak by k tolika kritickým situacím nedocházelo. Což je ale nereálné," uzavírá Buček.

Graf

Graf

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.