Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První auto jsem postavil ve stanu, říká majitel automobilky Kaipan

  15:05aktualizováno  15:05
První auto postavil pod stanem, nyní už jich má na kontě přes tři stovky. Michal Hradský, majitel automobilky Kaipan sídlící ve Smržovce na Jablonecku, dostal nápad rozšířit trh s automobily o ryze sportovní kabriolet. Při vymýšlení konstrukce se nechal inspirovat legendárním vozem Lotus Seven.

Ředitel a majitel automobilky Kaipan Michal Hradský | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jak se zrodil Kaipan?
Na začátku 90. let jsem si chtěl postavit auto pro sebe. Jenže tehdejší policie dělala hrozné problémy. Tvrdili, že na to, abych si mohl postavit auto, musím mít souhlas národního výboru. To mě naštvalo, proto jsem se začal zabývat, jakým způsobem postavit ne jedno auto, ale celou sérii.

Michal Hradský

Šestapadesátiletý ředitel a majitel automobilky Kaipan. Narodil se v Praze, ale od roku 2003 s rodinou žije ve Smržovce na Jablonecku, kde stavebnice Kaipan vyrábí.

Vystudoval střední stavební průmyslovku a Konzervatoř Jaroslava Ježka. Má pět synů a s rodinou žije v bytě přímo v prostorách továrny na výrobu aut.

A povedlo se?
Naštěstí na ministerstvu dopravy tomu rozuměli a během pěti let jsme se dopracovali k tomu, jakým způsobem lze schválit malou sérii vozidel. Začal jsem vyrábět pro kamarády, pak kamarády kamarádů. Když to dospělo k tomu, že jsem začal vyrábět pro cizí lidi, tak jsem zjistil, že mám automobilku.

Co je to vlastně Kaipan?
Zjednodušeně řečeno: vezmete starý favorit a vyměníte mu karosérii. Jsou potřeba i doklady z původního favorita, do kterých se jen napíše, že byla schválená přestavba.

Znamená to, že na favoritu musí zůstat vše původní?
Ano, motor, převodovka, jejich osazení, řízení, řazení, bezpečnostní pásy. To vše je stejné jako na původním favoritu. My tomu dáváme jen jinou karosérii. Došlo to dokonce tak daleko, že jsme chtěli nové tlumiče. A to nám bylo zakázáno. Ředitel na ministerstvu dopravy nelenil, vyšel z budovy a v obleku si lehl pod auto, jestli jsme tam nedali nové tlumiče.

Od roku 2003 vyrábíte ve staré továrně na Smržovce. Kde jste sestavil své první a následně další auta?
První auto z roku 1992 jsme stavěli pod stanem. Za hotelem, který jsem provozoval, jsme ho postavili pod plachtou z náklaďáku. Tam vzniklo první auto Kaipan 47, přímý předchůdce současného Kaipana 57. Oba typy jsou volné repliky na téma Lotus Seven.

Ředitel a majitel automobilky Kaipan Michal Hradský

Vaše výroba i nadále pokračovala ve stanu?
To ne. Jako firma jsme se asi sedmkrát stěhovali. V Praze jsme si našli nějaké prostory, většinou nevyhovující. Hledal jsem tedy něco svého. Líbil se mi Liberecký kraj, Plzeň nebo České Budějovice. Nakonec jsme našli prázdnou halu na Smržovce, kde dříve sídlila firma Strojobal. Doufám, že se už stěhovat nebudeme. Máme zde dílnu i byty. Dokonce i garsonky pro zaměstnance.

V dnešní době, kdy na stavbu aut máte lidi, už sám "špinavou" práci asi neděláte?
Ale ano, mě to baví. Auta jsou můj koníček, který přerostl v dospělého koně. Více než papírování a všechno to kolem mě baví auta vymýšlet a dělat.

Kolik jste již postavili vozů?
Firma Kaipan byla založena v roce 1991 jako ryze česká společnost. Od té doby jsme postavili 330 aut. Ale do roku 1997 jsme zvládli jen tři auta, protože jsme dělat nesměli. Od tohoto roku máme povolení na malosériovou výrobu.

Kaipan je vlastně stavebnice. Mám si ji postavit doma na zahradě, nebo to za mě uděláte vy?
To záleží na vás. Ten, kdo chce naše auto, tak si ho chce většinou postavit sám. Zhruba z devadesáti procent. Zejména pro Čechy to je obrovská zábava. Zákazník musí auto postavit podle našeho návodu. Pak přijede na kontrolu a my můžeme potvrdit, že to je náš výrobek.

Ruční výroba českých sporťáků Kaipan

Ruční výroba českých sporťáků Kaipan

Do stavebnic potřebuji motor Škoda Favorit nebo i Škoda Fabia. Musím si ho sama obstarat?
Auto vám můžeme dodat se vším, tedy i s motorem. Když si lidé kupují stavebnici, tak si motor většinou seženou sami. Pokud například chtějí Kaipan 14, vezmou ze starého favorita komponenty jako motor, převodovku a nápravy vmontují do našeho rámu.

Deset až patnáct procent aut z celkové produkce máte pro zahraniční trh. Kdo projevil zájem?
Kromě České republiky byly automobily Kaipan 14 vyexpedovány do Německa, Nizozemí, Srbska, Černé Hory a na Slovensko.

Jak taková malá automobilka na sebe vydělá?
Zisk se pohybuje kolem nuly. Peníze, které vyděláme, použijeme na vývoj a výzkum.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.