Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

aktualizováno 
Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou věcí, ale první podobné zařízení spoléhalo pouze na zručnost řidiče. První automobilová navigace je totiž starší, než byste možná čekali.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století | foto: London Media

Jmenuje se Iter Avto a stejně jako dnešní moderní navigace byla umístěna na přístrojové desce automobilu. Datum jejího vzniku se přitom podle serveru Retronaut datuje až do roku 1930.

Iter Avto naváděla řidiče podle svitku mapy, která se převíjela ve směru jízdy. Navigace byla spojená s tachometrem, a rychlost převíjení mapy tak přesně odpovídala rychlosti vozidla. Řidič tak mohl na přístroji sledovat různé odbočky, ale také měl alespoň minimální přehled o podobě trati před ním.

Na svou dobu to byla rozhodně přelomová myšlenka, která se ovšem nikdy nedostala do masovější výroby. Podle deníku Dailymail byl jedním z důvodů i fakt, že většina lidí si v této době nemohla koupi auta dovolit.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Ale ekonomické problémy určitě nebyly jediným faktem, který zabránil jejímu rozšíření. Originální nápad měl totiž výrazné limity. V případě, že řidič zabloudil, musel pak hledat výchozí bod, který by odpovídal původní trase a mapu přetočit na správné místo.

Navigace místo hodinek

Ještě starší navigací je pak miniaturní zařízení Plus Four Wristlet Route Indicator, které ovšem nebylo umístěno na přístrojové desce, ale mělo podobu malých ručních hodinek.

Zatímco navigace Iter Avto pravděpodobně pochází z Itálie (na fotkách je vidět vůz s levostranným řízením a na mapě okolí města Brandizzo poblíž Turína), hodinková navigace je britským vynálezem z roku 1927 a je součástí sbírky Maurice Collinse z Muswell Hill v Londýně.

I toto malé náramkové zařízení funguje na principu přetáčení dlouhého pásu mapy, ale její pohyb závisel čistě na majiteli, který ji ovládal pomocí otáčivých koleček. Pokud chtěl mapu vyměnit, musel pochopitelně s vozem zastavit a přehodit svitek s další mapou.

Součástí Plus Four Wristlet Route je také kolekce zhruba 20 map s trasami, které většinou začínají v Londýně. Najdete mezi nimi cestu mezi Londýnem a městem Bournemouth nebo trasu Londýn-Edinburgh. Další mapy si mohl zákazník přiobjednávat.

"Je to skvělý vynález, nikdy jsem nic podobného neviděl," pochvaluje si její současný majitel Muswell Hill. Zároveň přiznává, že navigaci osobně nikdy nevyzkoušel. "Nejsem si jistý nakolik by byla opravdu úspěšná."

Její původní cenu přitom odhaduje na pět liber, v současnosti by tomu odpovídala částka zhruba 45-50 liber (zhruba 1 600 korun).





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.