Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

aktualizováno 
Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou věcí, ale první podobné zařízení spoléhalo pouze na zručnost řidiče. První automobilová navigace je totiž starší, než byste možná čekali.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století | foto: London Media

Jmenuje se Iter Avto a stejně jako dnešní moderní navigace byla umístěna na přístrojové desce automobilu. Datum jejího vzniku se přitom podle serveru Retronaut datuje až do roku 1930.

Iter Avto naváděla řidiče podle svitku mapy, která se převíjela ve směru jízdy. Navigace byla spojená s tachometrem, a rychlost převíjení mapy tak přesně odpovídala rychlosti vozidla. Řidič tak mohl na přístroji sledovat různé odbočky, ale také měl alespoň minimální přehled o podobě trati před ním.

Na svou dobu to byla rozhodně přelomová myšlenka, která se ovšem nikdy nedostala do masovější výroby. Podle deníku Dailymail byl jedním z důvodů i fakt, že většina lidí si v této době nemohla koupi auta dovolit.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Ale ekonomické problémy určitě nebyly jediným faktem, který zabránil jejímu rozšíření. Originální nápad měl totiž výrazné limity. V případě, že řidič zabloudil, musel pak hledat výchozí bod, který by odpovídal původní trase a mapu přetočit na správné místo.

Navigace místo hodinek

Ještě starší navigací je pak miniaturní zařízení Plus Four Wristlet Route Indicator, které ovšem nebylo umístěno na přístrojové desce, ale mělo podobu malých ručních hodinek.

Zatímco navigace Iter Avto pravděpodobně pochází z Itálie (na fotkách je vidět vůz s levostranným řízením a na mapě okolí města Brandizzo poblíž Turína), hodinková navigace je britským vynálezem z roku 1927 a je součástí sbírky Maurice Collinse z Muswell Hill v Londýně.

I toto malé náramkové zařízení funguje na principu přetáčení dlouhého pásu mapy, ale její pohyb závisel čistě na majiteli, který ji ovládal pomocí otáčivých koleček. Pokud chtěl mapu vyměnit, musel pochopitelně s vozem zastavit a přehodit svitek s další mapou.

Součástí Plus Four Wristlet Route je také kolekce zhruba 20 map s trasami, které většinou začínají v Londýně. Najdete mezi nimi cestu mezi Londýnem a městem Bournemouth nebo trasu Londýn-Edinburgh. Další mapy si mohl zákazník přiobjednávat.

"Je to skvělý vynález, nikdy jsem nic podobného neviděl," pochvaluje si její současný majitel Muswell Hill. Zároveň přiznává, že navigaci osobně nikdy nevyzkoušel. "Nejsem si jistý nakolik by byla opravdu úspěšná."

Její původní cenu přitom odhaduje na pět liber, v současnosti by tomu odpovídala částka zhruba 45-50 liber (zhruba 1 600 korun).




Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Pouštní autoškola vychovává nejlepší řidiče. My jsme se zahrabali

Ford F150

Katařané o sobě neskromně tvrdí, že jsou nejlepšími řidiči na světě. A proč by ne? Byť jejich dědové vyrůstali v...

OBRAZEM: Saab 9-3 se vrací. Pod pseudonymem a na baterky

Start výroby nového elekromobilu NEVS 9-3 na základech saabu

Tomu autu se oficiálně Saab říkat nesmí, kdo se o modely legendární - a dnes už neexistující - švédské značky zajímal...



Najdete na iDNES.cz