Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století | foto: London Media

Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

  • 14
Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou věcí, ale první podobné zařízení spoléhalo pouze na zručnost řidiče. První automobilová navigace je totiž starší, než byste možná čekali.

Jmenuje se Iter Avto a stejně jako dnešní moderní navigace byla umístěna na přístrojové desce automobilu. Datum jejího vzniku se přitom podle serveru Retronaut datuje až do roku 1930.

Iter Avto naváděla řidiče podle svitku mapy, která se převíjela ve směru jízdy. Navigace byla spojená s tachometrem, a rychlost převíjení mapy tak přesně odpovídala rychlosti vozidla. Řidič tak mohl na přístroji sledovat různé odbočky, ale také měl alespoň minimální přehled o podobě trati před ním.

Na svou dobu to byla rozhodně přelomová myšlenka, která se ovšem nikdy nedostala do masovější výroby. Podle deníku Dailymail byl jedním z důvodů i fakt, že většina lidí si v této době nemohla koupi auta dovolit.

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Ale ekonomické problémy určitě nebyly jediným faktem, který zabránil jejímu rozšíření. Originální nápad měl totiž výrazné limity. V případě, že řidič zabloudil, musel pak hledat výchozí bod, který by odpovídal původní trase a mapu přetočit na správné místo.

Navigace místo hodinek

Ještě starší navigací je pak miniaturní zařízení Plus Four Wristlet Route Indicator, které ovšem nebylo umístěno na přístrojové desce, ale mělo podobu malých ručních hodinek.

Zatímco navigace Iter Avto pravděpodobně pochází z Itálie (na fotkách je vidět vůz s levostranným řízením a na mapě okolí města Brandizzo poblíž Turína), hodinková navigace je britským vynálezem z roku 1927 a je součástí sbírky Maurice Collinse z Muswell Hill v Londýně.

I toto malé náramkové zařízení funguje na principu přetáčení dlouhého pásu mapy, ale její pohyb závisel čistě na majiteli, který ji ovládal pomocí otáčivých koleček. Pokud chtěl mapu vyměnit, musel pochopitelně s vozem zastavit a přehodit svitek s další mapou.

Součástí Plus Four Wristlet Route je také kolekce zhruba 20 map s trasami, které většinou začínají v Londýně. Najdete mezi nimi cestu mezi Londýnem a městem Bournemouth nebo trasu Londýn-Edinburgh. Další mapy si mohl zákazník přiobjednávat.

"Je to skvělý vynález, nikdy jsem nic podobného neviděl," pochvaluje si její současný majitel Muswell Hill. Zároveň přiznává, že navigaci osobně nikdy nevyzkoušel. "Nejsem si jistý nakolik by byla opravdu úspěšná."

Její původní cenu přitom odhaduje na pět liber, v současnosti by tomu odpovídala částka zhruba 45-50 liber (zhruba 1 600 korun).