Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První české kilometry nového Audi TT, testoval ho závodník

  14:05aktualizováno  14:05
UVNITŘ: VIDEO
"Senzační," říká o něm jeden z prvních Čechů, kteří se v něm svezli, bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek. Audi TT Se stalo ikonou už ve své první generaci, přineslo mezi rychlá kupé styl, zabalený do odvážných tvarů. Osm let mu dnes nikdo nehádá, ale zaslouží si díky požehnanému modelovému věku automobilový důchod. Jak jezdí jeho nástupce, vyzkoušelo Auto.iDNES.cz jako první v Česku.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých vozů na www.automodul.cz

Staré TTčko si i přes své nesporné kvality a tvarovou originalitu odváží díky svým typickým zákazníkům nepříliš lichotivý přídomek "auta pro blondýny" a jejich lovce. Klíčky od Audi, a zejména Té-Téčka, zvyšují sexappeal o desítky procent. Jeho ostatní pozitiva zůstávala pohříchu upozaďována. Jestli i nástupce bude místo rychlých zatáček spíše postávat před diskotékami a frajeřit ve městských centrech ukáže až čas.

ZVENČÍ: Svůdné převlékání

 Nové Audi TT opustilo "bauhaus styl roku 1998", už nepůsobí jako socha na kolech, obliny se proměnily ve svaly, vyrýsované dravými linkami. Audi TT už nechce riskovat; nápaditý, navýsost estetický kabát první generace, vystřídal agresivní styl klasického roadsteru víceméně konvenčních proporcí.

Nízká, doširoka rozkročená silueta, předek tlamy zvířete, které si chce pochutnat na asfaltu silnice, záď s "ubíhající" linií střechy. Vyvážené linie koření detaily - zrcátka na nožce, mohutná příplatková kola schovaná ve výrazně lemovaných vykrojeních blatníků a navrch moderní koncová světla na oblé zádi, která při sešlápnutí brzdy vytvoří zajímavý prostorový efekt.

Nové Audi TT

Při pohledu do zrcátka roztaje i ledový asketa. Ladné boky, ve kterých se odráží ranní slunce, jsou k nakousnutí a s pohledem na vypracovaný zadeček, který je jejich logickým vrcholem, zasvrbí ruce. "Líbí se mi víc než to předchozí," shrnuje obchůzku TTčka Jindřich Kottek.

Za osm let svět podle "TTčka" povyrostl o 13,7 cm do délky a 7,8 cm do šířky. Nové kupé měří 4178 mm, od boku k boku to je 1842 a do výšky 1352 mm. Od jedné osy příplatkového devatenáctipalcového kola k druhé je 2468 mm daleko - o pět centimetrů více oproti předchůdci.

BEZ STŘECHY

Od příštího jara se mohou němečtí zákazníci těšit i na otevřenou verzi Audi TT Roadster. Přichází tradičně s mírným zpožděním proti základnímu Coupé a přiváží si lehce zvýšenou hmotnost a o desetinu vteřiny horší zrychlení na 100 km/h. Základní dvoulitr TFSI bude o 1.600 € dražší proti kupé (základní cena 31 900 euro), šestiválec 3,2 l dokonce o 3.600, z čehož část připadá na elektricky ovládanou plátěnou střechu (dvoulitr má mechanickou).

ZEVNITŘ: Mikroobývák

Uvnitř je Audi TT uhlazené a přívětivé k řidiči, na posádku ale přebytek krychlových decimetrů nečeká. Kottkovi se v jeho království líbí: "Super interiér, všechno je po ruce. Budíky jsou dobře čitelné a umístěné, ne jako v nějakém pokusném autě z Japonska."

Řidič se nasouká za volant se zploštělou spodní částí, jak velí poslední móda u koncernu VW. Kottek k tomu dodává. "Dobře padne do ruky, nejdřív jsem myslel, že to zploštění dole mi bude vadit, ale je do dobré." Autokrosovému veteránovi se moc nelíbí jen kruhové výdechy ventilace uprostřed palubní desky.

Audi TTAudi TT

Do stísněného interiéru, ve kterém se mají podle dokladů svézt čtyři lidé (je koncipovaný pro 2+2 pasažéry - zadní sedačka pro výšku do 150cm), ale ve dvou je to mnohem pohodlnější, se musíte nasoukat pod nízkou střechu. Moc výhledu ven posádku nečeká, nízká okna - spíše průhledy - ještě opticky snižuje černé čalounění střechy.

Výrazně tvarované sedačky pevně obejmou. Detaily navozují pocit luxusu a solidnosti, estét pohladí hliník na středovém panelu, škarohlíd si všimne páček pod volantem, vypůjčených z fabie.

Víko otevírá celou záď, kufr je dobře přístupný a pravidelně tvarovaný, na dovolenou ve dvou bez paštik, polévek v pytlíku a spacáku stačí. Suchá čísla říkají, že se do něj vejde 290 litrů věcí, když se sklopí zadní skoro-sedadla, odveze jich 700.

Dostat se k jeho obsahu je pro neproškoleného uživatele oříšek, žádný čudlík zvenčí jsme na TTčku nenašli. Je třeba buď použít dálkové ovládání na klíčku, nebo najít spínač, ukrytý v kapse řidičových dveří.

Audi TTAudi TT

JÍZDA: Na jedničku

"Řidičák máme jen jeden," říká Kottek a vydává se na jednu z pražských výpadovek, hezky předpisově; rychle se projedeme až na letišti.

Je to trochu nuda, jet pomalu s rychlým autem, ale ani tomu se TTčko nevzpouzí. V tu chvíli se chová jako obyčejné auto, nedělá z jízdy lekci fitnessu, doplněnou o léčbu hlukem, a s trochou logistické fantazie vás odveze i na hory.

Křidélko vzadu se na dálnici ze bzukotem vysune, buď samočinně při překročení stodvacítky, nebo je pro exhibicionisty připraveno ovládací tlačítko u řadicí páky. To pro případ, že budete mít v koloně nebo na křižovatce dlouhou chvíli a budete ji chtít ukrátit i ostatním.

Šedočerná letištní plocha se leskne, v dáli jsou přichystané pneumatiky - ano, TTčko si ozkouší i slalom. Mistr volantu usedá za nekulaté náčiní a shání se po tlačítku s nápisem ESP. "Správně se svezu jen bez elektroniky, pak teprve auto ustřeluje, jak má," a vzápětí precizně vykrouží první oblouk na letištní ploše.

"Rovně umí jet každý, teprve v zatáčce se ukáže, co v autu je," opakoval známou pravdu při poklidné cestě na místo činu a na letišti a okresce kolem něj to dokazuje. TT přijal za dobrého sparingpartnera bez mrknutí oka.

Podvozek Audi TT je přísně neutrální, očekávaná nedotáčivost se nekoná, když jste hodně neomalení, vycestuje auto ven ze zatáčky celé. Na své si přijdou i vyznavači povlávající zádí. Jízda bokem do zatáčky se dá vnutit i TTčku s pohonem předních kol, stačí zavadit o pedál brzdy anebo si před zatáčkou houpnout zádí.

Jindřich Kottek k tomu dodává: "Překvapilo mě, že se chová zcela neutrálně, i když je to "předokola". Když jsem ho na ve 120 na letišti utrhnul, šlo krásně do plynulého smyku." "Poslouchá na slovo," libuje si.

Brzdy nemají překotný nástup, který známe ze sportovních aut, jsou spíše plynulé, auto ale ukočírují s velkým přehledem, jen jim je třeba více šlápnout za krk... Vlastně na pedál. Kottek si libuje, že ani při opakovaném namáhání nevadnou.

A testovací pilot chválí dál: "To auto se mi líbí, chová se tak, jak bych čekal, možná ještě lépe, všechno na něm je solidně zpracované a funguje to jak má."

Řadicí páka je hezky po ruce, umístěná relativně vysoko na středovém panelu. Řidič s její pomocí ovládá buď příplatkovou dvouspojkovou automatickou převodovku S Tronic (DSG), nebo, jako v našem případě, standardní šestirychlostní manuální skříň. "Je dobře odstupňovaná, trefili to," říká Kottek.

Audi TTAudi TT

Obyčejné Audi TT, za které zaplatíte 999 000,-, nebude mít technickou lahůdku v podobě tlumičů pérování, naplněných kapalinou s částicemi, které mění v elektromagnetickém poli svoji viskozitu a upravují tak charakteristiku tlumení.

I bez nich ale TT umí víc, než na kolik srdce a um normálního řidiče stačí. V případě, že si za tuto libůstku necelých 40 tisíc připlatíte, ztvrdne podvozek na požádání až o 40%.

Audi rádo hliník, 69% karoserie je vyrobeno z hliníku, zbytek připadá na ocel. Těžší z kovů byl využit především vzadu, pro optimální rozložení hmotnosti.

MOTOR: Když si jen tak medí

Dvuoulitrové TFSIčko je tak akorát na dostatečně dovádivou jízdu, Jindřich Kottek ovšem nezapomene poznamenat, že koní není nikdy dost. "Motor jede jak po medu, možná jen na výjezdu ze zatáček chybí výkon," vysvětluje.

Přeplňovaný čtyřválec, známý z Golfu GTI či Octavie RS, pohání kola přední nápravy, pro pohon všech kol je třeba vyžadovat o 230 tisíc dražší "TTčko" s atmosférickým šestiválcem 3,2 litru.

Přímovstřikový dvoulitr s turbem dává řidiči opratě dvou stovek koní (147 kW). Přední McPhersonovská náprava si musí poradit s 280 Newtonmetry kroutícího momentu, přenášenými koly, které mají "v základu" šestnáct palců v průměru. Z nuly na stovku vystřelí TTčko za 6,6 sekundy, ručka tachometru se seznámí s číslem 240.

"Na to, jak dostávalo na frak, je sedmnáct litrů průměrné spotřeby pěkných," říká Kottek. "Dá se ale jezdit i za deset," ubezpečuje s úsměvem. Tabulky vytištěné v deskách se čtyřmi kruhy na titulce mluví o kombinované spotřebě 7,7 litru/100 km.

ZÁVĚR: Mladá legenda pokračuje

Senzační," říká o TTčku lapidárně autokrosový veterán. Výhrady vlastně žádné nemá, k povzdechnutí je jen cena, která v základní, dosti ochuzené podobě milionovou hranici na těsný dohled. Nutno přiznat, že konkurenti Audi TT na tom o moc lépe nejsou.

Audi TT už zadělalo ve své první generaci na legendu. I lidé, kterým auta příliš neříkají, TT znají a poznají. Druhá generace je na pohled docela jiná, zároveň ale umí rázně naznačit, z jakého rodu pochází. Nabízí dokonalý kompromis pro víkendové dovádění a pondělní spořádanou jízdu za všedními povinnostmi.

Audi TT v číslech 2,0 TFSI
objem motoru (ccm) 1984
výkon (kW/k) 147/200
kroutící moment (Nm) 280
max. rychlost (km/h) 240
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,6
prům. spotřeba (l) 7,7
pneumatiky 225/55 R 16
provozní hmotnost (kg) 1260
rozmery d x š x v (mm) 4178 x1842 x 1352
rozvor (mm) 2468
objem kufru neskl. / skl. zadní sedadla (l) 290/700





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.