Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Na první crash test audiny stačil kopec

Žádné senzory, vysokorychlostní kamera nebo testovací figuríny. Před 75 lety spustili inženýři audi z kopce a za úspěch se považovalo, že vůz vypadal zhruba tak jako na začátku.

První crashtest s automobilem Audi provedla inženýrská společnost DKW před 75 lety. | foto: Audi

První sérii crash testů spustily automobilky už ve třicátých letech minulého století, byl mezi nimi například Chevrolet. O primát prvních cíleně provedených crash testů se přitom hlásí společnost Automotive Crash Injury Research Center, která svůj projekt zahájila až v roce 1952

V Evropě patří titul bezpečné automobilky hlavně Volvu, Audi se nyní hlásí o své prvenství s crash testem, který proběhl v roce 1938 v Golmu u Postupimi (Mercedes například provedl první test až v roce 1959). Inženýři společnosti DKW při něm spustili vůz F7 z obyčejného kopce, na kterém přihlíželo několik diváků.

Vůz sjel z připravené rampy a na svahu provedl několik piruet. "Přes střechu se otočil několikrát, ale když se nakonec zastavil, tak motor stále fungoval a karoserie nebyla výrazněji viditelně poškozená," tvrdí automobilka. Motor přitom běžel po celou dobu řízeného pádu.

Audi se také hlásí o prvenství týkajících se použití deformačních zón v prodávaném vozidle. Tím měl být NSU Prinz z roku 1958. Koncem 60. let se při vývoji NSU Ro 80 a prvního Audi 100 začaly poprvé používat figuríny pro analýzu vlivu nárazu na člověka.

V roce 1970 otevřelo Audi své vlastní vývojové centrum, které se speciálně věnovalo crash testům. Hala poblíž továrny v Ingolstadtu slouží stejnému účelu dodnes.

Automobilka si přivlastňuje i první výzkumné centrum, které vlastnil samotný výrobce a které se výhradně věnovalo crash testům. Bylo otevřeno v roce 1970 poblíž továrny v Ingolstadtu. Po mnoha úpravách slouží tato budova dodnes. Postupem času se zpřesňovaly metody měření a do výzkumu pasivní bezpečnosti byla zařazena kamerová technika.

Patentovanou inovací Audi z této doby byl systém Procon-ten (programmed contraction and tension). Při čelním nárazu se využitím pohybu motoru směrem k interiéru prostřednictvím ocelových lan a vodicích kladek přitáhl volant k přístrojové desce a napnuly bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Systém zavedený v roce 1986 snížil riziko poranění hlavy řidiče a byl nahrazen až plošným zavedením airbagů.

Systém Procon-ten, který si nechalo patentovat Audi v době předairbagové.

Kromě nárazových zkoušek v laboratorních podmínkách nalézala od poloviny 90. let ve vývoji stále větší uplatnění také data ze skutečných nehod. Audi založilo již v roce 1998 vlastní oddělení pro výzkum nehod AARU (Audi Accident Research Unit). Ve spolupráci s lékaři z univerzity v Řeznu vyhodnocuje AARU data o nehodách a vypracovává možnosti pro optimalizaci nových modelů. Podobnými týmy se chlubí i jiné značky, třeba Škoda nebo Volvo.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...