Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První dálniční tunel v Česku otevře za 25 dní

  11:37aktualizováno  11:37
Prvním dálničním tunelem v republice, vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku, projedou první auta za pětadvacet dní, přesně šestého října dopoledne. Proč je tři sta osmdesát metrů dlouhý tunel v zatáčce, za více než miliardu korun, skrz který je vidět z jednoho konce na druhý, tak výjimečnou stavbou?

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku - Jedovatý kouř už zcela uzavřel východ z tunelu | foto: Jiří BervidaMF DNES

Řidiči si budou muset při jízdě tunelem zvyknout na několikanásobnou a nepřetržitou kontrolu. Auta budou při jízdě přes speciální senzory v silnici automaticky vážená, v tunelu je budou nepřetržitě hlídat kamery a radary, kamery před tunelem budou zaznamenávat poznávací značky všech aut a okamžitě porovnávat v centrálním počítači s databází kradených aut.

Podle koordinátora výstavby dálničního obchvatu Plzně Petra Otáska bude od zprovoznění celé stavby šestého října letošního roku v tunelu maximálně povolená osmdesátikilometrová rychlost. "Zkušební provoz bude trvat půl roku. Pokud se nevyskytnou neočekávané problémy, pak by se měla rychlost při průjezdem tunelem zvýšit až na sto kilometrů v hodině," řekl Otásek.

Kamery a radary jsou v tunelu namontované hlavně proto, aby projíždějící auta byla pod neustálým dohledem. Pokud některé z aut výrazně zpomalí nebo v tunelu dokonce zastaví, na dálničním pracovišti ve Svojkovicích na Rokycansku se dispečerovi sledujícímu monitory s obrazem okamžitě rozezní varovný alarm.

"Pod stropem tunelu jsou namontované reproduktory. Policista z řídícího pracoviště může jejich prostřednictvím dávat pokyny člověku, který například kvůli poruše vystoupí z auta a půjde k tísňové hlásce požádat o pomoc," vysvětlil Petr Otásek.

Tunel Valíkem je výjimečný i podle hlavního stavbyvedoucího Václava Švarce. "Je to první dálniční tunel v republice, který bude uveden do provozu. Výjimečný je nejen tím, že obě tunelové trouby jsou těsně vedle sebe, ale i technologií stavby. Protože se hornina uvnitř Valíku drolila a nebyla soudržná, mohli jsme v jednom kroku razit jen 80 až 120 centimetrů. Pak museli raziči zastavit, stěny za nimi se musely obetonovat a až pak mohli jet dál. Ale zase jen o 80 až 120 centimetrů a museli zastavit, aby se stěny opět obetonovaly," vysvětlil omezení stavbyvedoucí Václav Švarc.

Navíc Valík je jediným tunelem v republice, kde experti zkoušeli, jak se zachová kouř při požáru osobního auta uvnitř tunelu. Nikde jinde v Čechách se už taková zkouška dělat nebude. VÍCE ZDE...

Řidiči se ale musí připravit i na další nečekané kontroly. Brány pro automatický výběr mýtného budou zároveň osazené radary. Ty však nebudou zpracovávat okamžitou rychlost vozidel u brány, ale budou počítat průměrnou rychlost aut v celém úseku mezi dvěma branami.

Tunel je vymalován světlými barvami a po jeho bocích jsou zelené pruhy s nakreslenými postavičkami, symbolizujícími, kterým směrem lze nejrychleji z tunelu utéct.

"Podle odborníků by se díky proudění vzduchu uvnitř tunelu neměly na stěnách usazovat nečistoty. Přesto se každý rok uskuteční velké generální mytí. Pokud bude potřeba, stěny se mohou tlakovou vodou umýt i častěji," vysvětlil koordinátor výstavby Otásek.

Asi metr nad vozovkou jsou po obou stranách tunelu v pravidelných rozestupech namontovaná modře svítící světla. "To je pro případ, že by v tunelu zhaslo osvětlení pod jeho stropem. Modrá světla jsou ve výšce očí řidiče osobního auta. Jsou tam proto, aby mu ukazovala cestu z tunelu,“ vysvětlil Petr Otásek.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz