Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První dálniční tunel v Česku otevře za 25 dní

  11:37aktualizováno  11:37
Prvním dálničním tunelem v republice, vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku, projedou první auta za pětadvacet dní, přesně šestého října dopoledne. Proč je tři sta osmdesát metrů dlouhý tunel v zatáčce, za více než miliardu korun, skrz který je vidět z jednoho konce na druhý, tak výjimečnou stavbou?

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku - Jedovatý kouř už zcela uzavřel východ z tunelu | foto: Jiří BervidaMF DNES

Řidiči si budou muset při jízdě tunelem zvyknout na několikanásobnou a nepřetržitou kontrolu. Auta budou při jízdě přes speciální senzory v silnici automaticky vážená, v tunelu je budou nepřetržitě hlídat kamery a radary, kamery před tunelem budou zaznamenávat poznávací značky všech aut a okamžitě porovnávat v centrálním počítači s databází kradených aut.

Podle koordinátora výstavby dálničního obchvatu Plzně Petra Otáska bude od zprovoznění celé stavby šestého října letošního roku v tunelu maximálně povolená osmdesátikilometrová rychlost. "Zkušební provoz bude trvat půl roku. Pokud se nevyskytnou neočekávané problémy, pak by se měla rychlost při průjezdem tunelem zvýšit až na sto kilometrů v hodině," řekl Otásek.

Kamery a radary jsou v tunelu namontované hlavně proto, aby projíždějící auta byla pod neustálým dohledem. Pokud některé z aut výrazně zpomalí nebo v tunelu dokonce zastaví, na dálničním pracovišti ve Svojkovicích na Rokycansku se dispečerovi sledujícímu monitory s obrazem okamžitě rozezní varovný alarm.

"Pod stropem tunelu jsou namontované reproduktory. Policista z řídícího pracoviště může jejich prostřednictvím dávat pokyny člověku, který například kvůli poruše vystoupí z auta a půjde k tísňové hlásce požádat o pomoc," vysvětlil Petr Otásek.

Tunel Valíkem je výjimečný i podle hlavního stavbyvedoucího Václava Švarce. "Je to první dálniční tunel v republice, který bude uveden do provozu. Výjimečný je nejen tím, že obě tunelové trouby jsou těsně vedle sebe, ale i technologií stavby. Protože se hornina uvnitř Valíku drolila a nebyla soudržná, mohli jsme v jednom kroku razit jen 80 až 120 centimetrů. Pak museli raziči zastavit, stěny za nimi se musely obetonovat a až pak mohli jet dál. Ale zase jen o 80 až 120 centimetrů a museli zastavit, aby se stěny opět obetonovaly," vysvětlil omezení stavbyvedoucí Václav Švarc.

Navíc Valík je jediným tunelem v republice, kde experti zkoušeli, jak se zachová kouř při požáru osobního auta uvnitř tunelu. Nikde jinde v Čechách se už taková zkouška dělat nebude. VÍCE ZDE...

Řidiči se ale musí připravit i na další nečekané kontroly. Brány pro automatický výběr mýtného budou zároveň osazené radary. Ty však nebudou zpracovávat okamžitou rychlost vozidel u brány, ale budou počítat průměrnou rychlost aut v celém úseku mezi dvěma branami.

Tunel je vymalován světlými barvami a po jeho bocích jsou zelené pruhy s nakreslenými postavičkami, symbolizujícími, kterým směrem lze nejrychleji z tunelu utéct.

"Podle odborníků by se díky proudění vzduchu uvnitř tunelu neměly na stěnách usazovat nečistoty. Přesto se každý rok uskuteční velké generální mytí. Pokud bude potřeba, stěny se mohou tlakovou vodou umýt i častěji," vysvětlil koordinátor výstavby Otásek.

Asi metr nad vozovkou jsou po obou stranách tunelu v pravidelných rozestupech namontovaná modře svítící světla. "To je pro případ, že by v tunelu zhaslo osvětlení pod jeho stropem. Modrá světla jsou ve výšce očí řidiče osobního auta. Jsou tam proto, aby mu ukazovala cestu z tunelu,“ vysvětlil Petr Otásek.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.