První dálniční tunel v Česku otevře za 25 dní

  11:37aktualizováno  11:37
Prvním dálničním tunelem v republice, vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku, projedou první auta za pětadvacet dní, přesně šestého října dopoledne. Proč je tři sta osmdesát metrů dlouhý tunel v zatáčce, za více než miliardu korun, skrz který je vidět z jednoho konce na druhý, tak výjimečnou stavbou?

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku - Jedovatý kouř už zcela uzavřel východ z tunelu | foto: Jiří BervidaMF DNES

Řidiči si budou muset při jízdě tunelem zvyknout na několikanásobnou a nepřetržitou kontrolu. Auta budou při jízdě přes speciální senzory v silnici automaticky vážená, v tunelu je budou nepřetržitě hlídat kamery a radary, kamery před tunelem budou zaznamenávat poznávací značky všech aut a okamžitě porovnávat v centrálním počítači s databází kradených aut.

Podle koordinátora výstavby dálničního obchvatu Plzně Petra Otáska bude od zprovoznění celé stavby šestého října letošního roku v tunelu maximálně povolená osmdesátikilometrová rychlost. "Zkušební provoz bude trvat půl roku. Pokud se nevyskytnou neočekávané problémy, pak by se měla rychlost při průjezdem tunelem zvýšit až na sto kilometrů v hodině," řekl Otásek.

Kamery a radary jsou v tunelu namontované hlavně proto, aby projíždějící auta byla pod neustálým dohledem. Pokud některé z aut výrazně zpomalí nebo v tunelu dokonce zastaví, na dálničním pracovišti ve Svojkovicích na Rokycansku se dispečerovi sledujícímu monitory s obrazem okamžitě rozezní varovný alarm.

"Pod stropem tunelu jsou namontované reproduktory. Policista z řídícího pracoviště může jejich prostřednictvím dávat pokyny člověku, který například kvůli poruše vystoupí z auta a půjde k tísňové hlásce požádat o pomoc," vysvětlil Petr Otásek.

Tunel Valíkem je výjimečný i podle hlavního stavbyvedoucího Václava Švarce. "Je to první dálniční tunel v republice, který bude uveden do provozu. Výjimečný je nejen tím, že obě tunelové trouby jsou těsně vedle sebe, ale i technologií stavby. Protože se hornina uvnitř Valíku drolila a nebyla soudržná, mohli jsme v jednom kroku razit jen 80 až 120 centimetrů. Pak museli raziči zastavit, stěny za nimi se musely obetonovat a až pak mohli jet dál. Ale zase jen o 80 až 120 centimetrů a museli zastavit, aby se stěny opět obetonovaly," vysvětlil omezení stavbyvedoucí Václav Švarc.

Navíc Valík je jediným tunelem v republice, kde experti zkoušeli, jak se zachová kouř při požáru osobního auta uvnitř tunelu. Nikde jinde v Čechách se už taková zkouška dělat nebude. VÍCE ZDE...

Řidiči se ale musí připravit i na další nečekané kontroly. Brány pro automatický výběr mýtného budou zároveň osazené radary. Ty však nebudou zpracovávat okamžitou rychlost vozidel u brány, ale budou počítat průměrnou rychlost aut v celém úseku mezi dvěma branami.

Tunel je vymalován světlými barvami a po jeho bocích jsou zelené pruhy s nakreslenými postavičkami, symbolizujícími, kterým směrem lze nejrychleji z tunelu utéct.

"Podle odborníků by se díky proudění vzduchu uvnitř tunelu neměly na stěnách usazovat nečistoty. Přesto se každý rok uskuteční velké generální mytí. Pokud bude potřeba, stěny se mohou tlakovou vodou umýt i častěji," vysvětlil koordinátor výstavby Otásek.

Asi metr nad vozovkou jsou po obou stranách tunelu v pravidelných rozestupech namontovaná modře svítící světla. "To je pro případ, že by v tunelu zhaslo osvětlení pod jeho stropem. Modrá světla jsou ve výšce očí řidiče osobního auta. Jsou tam proto, aby mu ukazovala cestu z tunelu,“ vysvětlil Petr Otásek.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Najdete na iDNES.cz