První dojmy z jízdy se Superbem jsou dobré

  • 14
Šedesát vozů Škoda Superb bylo přistaveno ve španělské Seville na zkušební jízdy evropských žurnalistů. Dalo se mezi nimi slyšet, že návrat mladoboleslavské automobilky po dlouhých desetiletích do vyšší střední třídy se podle všeho daří: superb dobře sedí, má nápadité vybavení a přijatelnou cenu.

Na parkovišti vedle drahého hotelu v centru španělské Sevilly stačí říci jméno a ukázat řidičský průkaz a mladý anglicky hovořící personál vám vydá auto. Stejně luxusní jako hotel. S plnou nádrží vyráží na projížďku do města toreadorů a pomerančů jedna limuzína za druhou. Ale není to tím, že by na jihu Španělska zavládl automobilový komunismus a vozy dostal, kdo si přijde. Auta takhle snadno k zapůjčení na celý den jsou zatím jenom pro ty, které mají lidé ze Škody Auto na svých seznamech.

V Seville představují evropským novinářům vůz Superb, kterým Mladá Boleslav vstupuje i do kategorie vyšší střední třídy. Okolí města na jihozápadě Evropy je jen mírně plynule zvlněno a venkovské silnice vedou přehledně z kopečku na kopeček a mezi nimi se dá dobře šlápnout na plyn. A zbrusu nové auto s turbodieselovým agregátem jede. I když letí kolem zídek obrostlých kaktusy rychlostí přesahující 170 kilometrů za hodinu, zdá se vše v pořádku a lidé uvnitř si nevzrušeně povídají. Ten, který právě neřídí, například vzpomíná na kolegu, kterého při podobné předváděcí jízdě na španělských silnicích zachytil policejní radar ­ na čtyřicítce měl devadesát.

A dokud nezaplatil 500 marek pokuty, nedostal zpět ani cestovní pas, ani auto. Řidič po této historce sundává nohu z plynu. Alespoň lze zase vnímat jednotlivé olivovníky po obou stranách silnice. Zpět do města se vypůjčené superby vracejí až k večeru. Je sice leden a Španělé s rukama v pletených rukavicích tvrdí, že tato zima je překvapila svou krutostí, ale přes den bylo skoro 18 stupňů. Korida je zavřená ani do katedrály se moc turistů nehrne, a tak i taxikáři zívají na štaflech.

Polovina z nich sedí v českých octaviích. Superb okukují zdálky. Jen dvaatřicetiletý Rodrigo se přiloudal blíž, aby se na "nový český passat" podíval. Angličtinu láme jako válečný zajatec, zato ochotně. Obdivuje palubní desku, diví se patentu na natažení nohou ze zadního sedadla přes přední, ptá se na cenu, a když přijde i na deštník uschovaný v čalounění zadních dveří, Rodrigo se otevřeně směje: "S ročním úhrnem srážek tady v Seville to není zrovna to nejnutnější..."

První dojmy
Už před nastoupením nezapochybuje žádné oko nad příbuzností k německým vozům. Prolisy kapoty a mřížka chladiče se však jasně hlásí k české dílně. Poměrně draze vyhlížejí reflektory s čirým sklem. Usednout do velkých sedadel neznamená upadnout do nízkého křesla a dvakrát třikrát ještě poposedávat jako u sedaček s výraznými postranními polštáři. Při velkorysejších rozměrech superbu je ovšem třeba věnovat značnou pozornost nastavení řidičova sedadla vzhledem k pedálům. Zdaří-li se to správně, neozve se při delší jízdě ani křeč nártu nohy na plynu, ani šoférova záda.

A ačkoliv seřizování posezu nabízí i "utopenou" variantu, pořád zůstává velmi dobrý výhled z auta ven, takže nic nenutí na křižovatkách zvedat záda z opěráku. Pro zhruba tříhodinovou zkušební jízdu zvolili redaktoři MF DNES superb s turbodieselovým agregátem s automatickou převodovkou. Motor není třeba nutit k nijak vysokým otáčkám, chuť automobilu plynule akcelerovat je zřejmá. Řazení je přirozené, souvislé, bez nervózního cukání, a i když chod motoru proniká do kokpitu jen jako zvuková kulisa ­ o poznání hlučnější je tření vzduchu už při rychlostech kolem stovky ­, většinou automat zařadí dřív, než ucho řidiče zaregistruje "závodní" otáčky.

Převodovka Tiptronic nabízí i snadné přepnutí do režimu manuálního řazení. Ovšem řidič může takto vozu jenom pokynout, kdy řadit. Jestli vyšší stupeň, nebo naopak o jeden dolů. Samotnou změnu převodu provede vůz. Jakmile přišel povel, nebylo třeba čekat na vekslování ozubených kol nijak dlouho. Během seznamovací cesty bylo právě v tomhle režimu příjemné projíždět ploché zatáčky mezi kaktusy pěkně pod plynem. Superb přitom seděl velmi dobře, i když dával jasně najevo, že zvláště na přední nápravě nějakou váhu nese. Přesto nikdy neměl v úmyslu jakkoliv uhnout z oblouku, který mu určovala ruka na volantu. Velmi příjemný je snadno ovladatelný tempomat, který vyřadí buď palec levé ruky, nebo brzdový pedál, nikoliv tak sešlápnutí plynu. Je proto snadné uspíšit třeba předjetí na dálnici ve chvíli, kdy se na naši záď řítí místní mladá horká krev, a po zařazení se zpět se auto ustálí v předchozím zvoleném tempu.

Není všechno ideální
Nová škodovka přes všechnu zaslouženou chválu vzbudila větší pozornost v okamžicích přejíždění nerovností na silnici. I když odpružení vozu odpovídá komfortu vyšší střední třídy, v chodidlech a zádech vnímavého řidiče je cítit každý kamínek šotoliny, který vůz přeběhne. A to s dobře slyšitelným brnknutím pneumatik. Je sice pro šoféra dobré mít možnost cítit podklad, po kterém auto momentálně jde, ale posádka vozu této kategorie už by tím zatěžována být neměla.

Jev byl navíc pozorován na celkem dobrých španělských silnicích a představa, jak by se jelo s takto citlivým autem například přes Jablonec nad Nisou těsně po zimě, je poněkud napínavá. Pokud je však cesta dobrá, pak spolucestovat superbem je skutečná lekce pohodlí. Na všech sedadlech je tolik prostoru, že odpadá jakákoliv starost o to, jak si nohy poskládat. Ocenění zaslouží rozvod větrání i pro vzadu sedící, takže zcela odpadá jinak obvyklé dohadování pasažérů vzadu s těmi vpředu, jak moc topit a kterým směrem.

Hra detailů
Úspěch celku závisí na detailu. S úpornou snahou naplnit toto heslo se podařilo vybavit Škodu Superb několika pozoruhodnými finesami. Na delší cesty manažerů s řidičem je u modelu Elegance k přiobjednání zvláštní sedadlo spolujezdce s vyklápěcí celou střední částí, takže ze zadního sedadla je možné příjemně natáhnout nohy opěrou sedadla předního. (O zvláštním klimatizovaném okruhu v oblasti opocených ponožek manažerových se výrobce dosud nezmínil.) Velkou pozornost věnovala firma nočnímu přiblížení se a zase opouštění vozu: auto samo posvítí na to, do čeho řidič šlape při nastupování i vystupování, a na cestu od zamčeného superbu do dveří vily svítí oba reflektory galantního automobilu ještě 20 vteřin.

V kufru je důmyslný pořadač nákupů Cargoflex, který nedá rozběhnout se pomerančům a lahvím staré whisky po zavazadlovém prostoru. Zvláštní objednávka může znít na navigační systém, který ve městě stejně jako na vesnici krok za krokem vede hlasitými povely ke zvolenému cíli. (K použití je tento systém jen v západním zahraničí. Na digitalizaci mapy území Česka se teprve pracuje.) V úporných horkých dnech pomůže k přežití nejen klimatizace, ale potěší i osvěžující nápoj vychlazený v klimatizovaném boxíku přední střední opěrky mezi sedadly.

Všudypřítomná potřeba sloužit je patrná i na pytli na lyže uschova- ném za zadní středovou opěrkou a důmyslné schránce na deštník v levých zadních dveřích, do které se nakládaná dáma nemusí rozpakovat vrazit paraple i úplně promočené, protože tahle úschovna má vlastní minikanalizaci. Ačkoliv některé technické nebo komfortní detaily mohou působit až ironicky, ten, kdo se nebude rozpakovat jich užít, bude mít o mnoho drobných otravných starostí méně.

Technické údaje

motor

2.0/85 kW

1.8 T/110 kW V6

V6 2.8 30V/142 kW

1.9 TDI PD/96 kW

V6 2.5 TDI/114 kW

počet válců

4

4

6

4

6

zdvihový objem

1984

1781

2771

1896

2496

nejvetší výkon/ otáčky

85/5400

110/5700

142/6000

96/4000

114/4000

největší točivý moment/ otáčky

172/3500

210/1750

28O/3200

285/1750

310/1400

kompresní poměr

10,3: 1

9,3: 1

10,6: 1

19,0: 1

18,5: 1

palivo

Natural 95 (91)

Natural 95 (91)

Natural 98 (95)

Motorová nafta

Motorová nafta




Výbava a ceny

Elegance

1,8 T/110 kW 965.900,- Kč
V6 2.8 30V/142 kW 1.076.900,- Kč
V6 2.8 30V/142 kW, Tiptronic 1.150.900,- Kč
1.9 TDI PD/96 kW 1.011.900,- Kč
V6 2.5 TDI/114 kW 1.156.900,- Kč
V6 2.5 TDI/114 kW, Tiptronic 1.213.900,- Kč


Comfort
1,8 T/110 kW 822.900,- Kč
V6 2.8 30V/142 kW 933.900,- Kč
V6 2.8 30V/142 kW, Tiptronic 1.007.900,- Kč
1.9 TDI PD/96 kW 868.900,- Kč
V6 2.5 TDI/114 kW 1.013.900,- Kč
V6 2.5 TDI/114 kW, Tiptronic 1.070.900,- Kč

Classic
2.0/85 kW 689.900,- Kč
1.8 T/110 kW 736.900,- Kč
1.9 TDI PD/96 kW 782.900,- Kč

Škoda Superb se představila ve Španělsku