Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První ferrari vyjelo před šedesáti lety

  18:39aktualizováno  18:39
Pohled na vůz se vzpínajícím se hřebcem ve znaku nechá jen málokterého řidiče chladným. První závodní vůz se jménem Ferrari se představil před rovnými šedesáti lety - 11. května 1947.

Ferrari Enzo | foto: Profimedia.cz

Automobily Ferrari, které se vyrábějí v severoitalském městečku Maranello, se během šesti desítek let staly synonymem sportovního vozu. Monoposty typické rudé barvy se ale výrazným písmem zapsaly do historie automobilových závodů, Ferrari je dodnes se 14 tituly nejúspěšnější stájí formule jedna.

U zrodu továrny, která je od 60. let součástí koncernu Fiat, přitom byla touha Enza Ferrariho po vítězství. Rodák z Modeny (narodil se v roce 1898) se od 20. let poměrně úspěšně věnoval automobilovým závodům, později ale už za volant neusedal a věnoval se organizaci; v roce 1929 založil vlastní stáj Scuderia Ferrari.

Ta používala vozy Alfa Romeo a není divu, že ho koncem 30. let automobilka pověřila vedením závodní divize.

Ferrari v té době už měl ve světě automobilových závodů své jméno a neznámé nebylo ani logo jeho stáje. Vzpínajícího se hřebce převzal v roce 1923 na žádost matky italského leteckého esa z první světové války, hraběte Franceska Baracci.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O FERRARI

Umístil ho na žlutý štít (barva Modeny), přidal písmena SF, tedy Scuderia Ferrari. Červená, tak typická pro Ferrari, pak byla mezi válkami italskou národní barvou v automobilových závodech.

Začátkem druhé světové války ještě Ferrari (který v té době nesměl kvůli smlouvě s Alfou Romeo používat vlastní jméno) stačil vyrobit první vlastní vůz, který se ale objevil jen v jednom závodě. Počátky značky Ferrari se tak datují až do roku 1947, kdy se na závodech v Piacenze představil model 125S, poháněný jedenapůllitrovým vidlicovým dvanáctiválcem. Premiéra skončila neslavně, protože vůz nedojel, už o 14 dní později ale vyhrál závod v Římě a cesta ke slávě se otevřela.

V roce 1952 se stal Alberto Ascari s ferrari poprvé mistrem světa formule jedna a titul o rok později obhájil. Od té doby jezdci ve ferrari nasbírali další tucet titulů. Do rudých vozů usedali takoví jezdci jako Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Alain Prost či v posledních letech fenomenální Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa (pět titulů z toho získal s Ferrari).

Stáj také celkem čtrnáctkrát získala Pohár konstruktérů, další úspěchy sbíraly i cestovní vozy.

Ale Ferrari nejsou jen závodní automobily. Za proslulost firma vděčí i vozům, které jezdí po běžných silnicích. Enzo Ferrari sice měl ke svým zákazníkům rezervovaný vztah - říkal, že to jsou mnohdy snobové, kterým příliš nejde o automobil s perfektními jízdními vlastnostmi - na druhou stranu mu ale pomáhali financovat závodní stáj.

Finanční problémy sice nakonec koncem 60. let přivedly firmu do náruče koncernu Fiat, Enzo, přezdívaný Il Commendatore a proslulý autoritativním stylem řízení, si ale svůj vliv udržel až do své smrti v roce 1988.

Během šesti desítek let vyjelo z bran továrny nepřeberné množství typů, jejichž karoserie navrhovala ta nejslavnější italská designerská studia.

Nejčastěji Pininfarina, ale i Scaglietti, Bertone či Vignale. Technika včetně motorů ale pocházela vždy z vlastního vývoje. K nejznámějším modelům patří typ 250 Testa Rossa (1957) či jeho skorojmenovec, Testarossa z roku 1984.

Proslulý byl i typ Dino (1969), pojmenovaný po synovi Enza Ferrariho, který zemřel ve 24 letech.

Z produkce posledních let pak nejvíce emocí vzbudily modely F50 či Ferrari Enzo. Vozu pojmenovaného po zakladateli firmy se vyrobilo jen 400 kusů a koupit si jej mohli pouze vybraní zákazníci, kteří už měli nějaké ferrari v garáži.

Automobilka ročně vyrábí necelé 4000 automobilů a ani k těm "obyčejným" se není snadné dostat - několikaletá čekací lhůta není vůbec neobvyklá.

Autoři: ,




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.