Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda novým Fordem Mondeo

  11:55aktualizováno  11:55
Věčný souboj mezi Fordem Mondeo a Volkswagenem Passat se přiostřuje. Zatímco až dosud hrál první housle mladší volkswagen, od příštího měsíce by to mohlo být jinak. Jaké je nové mondeo, ukázaly první kilometry.

Ford Mondeo | foto: Ondřej KinkorMF DNES

Větší praktičnost pětidveřové verze, cena začínající na částce 600 tisíc korun, sportovní design a především technologie, která sourozeneckému Fordu S-Max zajistila vítězství v evropské anketě Auto roku 2007. To vše mluví ve prospěch novinky Fordu.

Společně s dalšími novináři jsme za jejím volantem ještě před zahájením prodeje najezdili téměř 400 kilometrů. Jaké to bylo?

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Ford Mondeo www.automodul.cz

„Od začátku jsme chtěli vytvořit auto, které oproti svému předchůdci bude více sázet na emoce,“ prohlásil Jürgen Gagstatter, který při vzniku mondea zodpovídal za technický vývoj. Při pohledu na vůz nezbývá než prohlásit, že se to designérům povedlo.

Protažené přední světlomety, robustní lemy blatníků a nepřehlédnutelná maska přídě vás donutí se za autem ohlédnout. A když už budete otočeni, vyplatí se ještě chvíli vydržet. Uvidíte totiž designově nejzdařilejší část auta. Je to víko kufru se zadními dělenými světlomety.

Červeně orámovaná bílá část, která vypadá, jako by byla složená ze stovek medových pláství, sklízí naše uznání. Nejde se ale ubránit dojmu, že podobně tvarovanou horní část zádě má i Peugeot 607.

Vzhled pětidveřového liftbacku a čtyřdveřového sedanu se neliší. Auta na první pohled prakticky nejde rozeznat. Sedan je oproti liftbacku mnohem méně praktický. Čtyřdveřový model je sice o téměř sedm centimetrů delší, tím ale výčet vnějších rozdílů končí. Stačí však otevřít víko kufru a jste ve dvou naprosto rozdílných světech.

Zatímco do sedanu úzkým zavazadlovým otvorem prostrčíte leda tak kufr na dovolenou, do pětidveřového liftbacku, kde se zvedne víko kufru i se zadním oknem, naložíte kočárek, kolo a po sklopení zadních sedadel třeba i chladničku.

Nevýhodou sedanu je i to, že zavazadla vám díky zákonu schválnosti určitě zajedou až za zadní sedadla, takže jejich následné vylovení při vykládání připomíná lov škeblí bez dýchacího přístroje – nadechnout se, ponořit a vylovit.

Nepraktičnost ve srovnání s liftbackem nenahrazuje ani o deset litrů větší objem zavazadlového prostoru sedanu, který je 550 litrů. Tady mondeo ve srovnání s passatem vede. Čtyřdveřový passat má kufr velký 485 litrů.

Uvnitř jako v S-Maxu
Po usednutí za volant ty, kteří měli možnost řídit velkoprostorový Ford Galaxy nebo menší S-Max, nic nepřekvapí. Před řidičem je čtyřramenný volant, na němž možná napoprvé zaskočí systém ovládání počítače a autorádia, ale po chvíli zkoušení je vše jasné.

Počet tlačítek na volantu ještě může rozšířit ovládání příplatkového tempomatu. V základní verzi si na něj připravte 17 400 korun. Objednat lze i adaptivní tempomat, díky němuž mondeo dokáže rozpoznat před ním jedoucí vozidla a přizpůsobit jim svoji rychlost. Ten už ale vyjde skoro na 50 tisíc korun.

Středovému panelu pak vévodí buďto displej navigace, nebo displej autorádia. Všechny potřebné údaje z počítače se přenášejí na displej před řidiče mezi ukazatel rychlosti a otáček. Další obrazovka na středovém panelu patří klimatizaci, která je v základní výbavě.

Do mondea nově přibyl bezklíčový systém vstupování do vozu a startování. Při startování tak stačí jen stisknout tlačítko s nápisem Power a klíč mít přitom v kapse. Není to ale zadarmo. Konkrétně za příplatek 17 500 korun. Po zkušenosti z modelů Galaxy a S-Maxu musíme uvítat, že naopak zmizelo „letecké“ ovládání parkovací brzdy. V mondeu je zase stará dobrá páka.

Co se týká praktičnosti, ocenili bychom lépe vymyšlenou přihrádku před spolujezdcem. Je sice prostorná, ale od sedadla je neuvěřitelně daleko. Pokud tedy chcete něco vyndat, nestačí jen natáhnout ruku, musíte se předklonit a v přihrádce doslova vylovit to, co je zrovna potřeba. Dalších odkládacích prostor, například pro telefon, peněženku nebo foťák, je v autě ale dost.

S prostorem nebudou mít problém cestující na zadních sedadlech. Místo je tu královské. Špatně na tom není ani spolujezdec, řidičovu pravou nohu ale dost omezuje široký středový tunel.

Pokud jde o bezpečí posádky, nové mondeo ještě nárazové testy evropské organizace Euro NCAP nepodstoupilo, ale dá se očekávat plný počet pěti hvězdiček. K takovému výsledku by mělo pomoci i sedm standardně dodávaných airbagů.

Za volantem dieselu
K testovacím jízdám jsme si vybrali verzi s dvoulitrovým dieselovým motorem TDCi, která s největší pravděpodobností bude nejprodávanější. Krátce po nastartování nemá posádka pocit, že by seděla v autě s naftovým motorem. Odhlučnění je výborné.

Motor s výkonem 103 kilowattů (140 koní) v kombinaci se šestistupňovou převodovkou s autem problémy nemá. Jízda je komfortní, jak jen může být. Někdo by možná snesl měkčí nastavení podvozku, ale to by si zase vyžádalo ústupky v jízdní stabilitě.

V Kolíně nad Rýnem stejně jako u S-Maxu našli ideální kombinaci mezi pohodlím a jízdními vlastnostmi. Na zatáčkovitých silnicích Sardinie, kde jízdní testy probíhaly, jsme při svižné jízdě docílili spotřeby okolo sedmi litrů nafty na 100 kilometrů. Při lehčí noze na plynu by se určitě dalo dostat na spořivější hodnotu.

Výrobce udává dokonce kombinovanou spotřebu 5, 9 litru na 100 kilometrů. Jinak jízda v mondeu odpovídá úrovni této automobilové třídy. Na žádné podivné spáry, nelícující spoje nebo vrzavé zvuky ozývající se v interiéru vozu jsme nenarazili.

Ford Mondeo má dobře našlápnuto. Pokud manažeři nebudou trvat na tom, že chtějí jezdit ve volkswagenu a jejich vedení překousne, že jezdí ve velmi výrazném a agresivně působícím autě, pak se nabízí zajímavá alternativa.

Modelmotor4 dveřový5dveřovýkombi
Core1.6 81 kW, 5. st.-599 990-
Trend1.8 TDCi 92 kW, 6 st.741 990741 990776 990
Ghia  2.0  107 kW, 5 st. 756 990756 990791 990
 2.0 TDCi 103 kW, 6 st850 990850 990885 990
 2.0 TDCi 96 kW, 6 st. sut886 990886 990921 990
Ghia X2.0 TDCi 103 kW, 6 st.922 990922 990957 990
2.5 162 kW, 6 st.948 990948 990983 990
Titanum2.0  107 kW, 5 st.-756 990791 990
2.0 TDCi 103 kW, 6 st.-850 990885 990
Titanum X2.0 TDCi 103 kW, 6 st.-922 990957 990
2.5  162 kW, 6 st.-948 990983 990
Poznámka: ceny jsou v Kč Zdroj: Ford CZ

Základní výbava zahrnuje:
elekticky ovládaná zpětná zrcátka, tónovaná skla, zpožděné zhasínání světlometů, manuální klimatizace, el. ovládaná přední okna, palubní PC, stabilizační systém ESP, aktivace varovných světel při nouzovém brzdění, 7 airbagů, dálkové centrální zamykání, nastavitelná přední sedadla, příprava pro autorádio.

Rozměry4 dveřový5 dveřovýkombi
délka (mm)484447784830
šířka (mm)2078
výška (mm)150015001512
rozvor (mm)2850
objem kufru* (l)550540554
objem kufru** (l)-14601745
Poznámka: * se sadou pro opravu pneumatik, ** se sklopenými sedadly a se sadou pro opravu pneumatik




Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.