První jízda s Passatem CC: sám parkuje, řídí i zalepí kolo

  • 62
Je vám passat moc obyčejný, ale nic honosnějšího vám šéfové nekoupí? Těšte se na Passat CC! Novinka od Volkswagenu technicky staví na oblíbeném nositeli legendárního jména, je ale honosnější a srší novými specialitami. Sám zaparkuje, zatočí volantem, když je třeba, a když píchnete kolo, samo se zalepí.

Čtyřdveřové kupé je nová automobilová čeleď, jejíž zástupci se začínají objevovat ve vyšších kategoriích. Kupé bylo odjakživa ladné, přikrčené a dvoudveřové. Časy se ale mění a v kupé chtějí jezdit kromě plážových playboyů i páni ředitelé, kteří doteď řídili důstojné limuzíny. A tak vzniklo kupé s párem dveří navíc, jedno takové teď uvádí Volkswagen. Vyzkoušeli jsme ho na jihu Bavorska díky pozvání wolfsburgské automobilky.

Passat CC míří za těmi, kterým se obyčejný passat okoukal. Důraz na velkou přepravní kapacitu vystřídala elegance. Má krásné ladné linie, které navrhl tým pod vedením Olivera Stefaniho.

V porovnání s usedlým stylem volkswagenů je Passat CC možná až moc odvážný - jak proporcemi, tak detaily. Například bezrámová okna dveří nejsou úplně obvyklá. Výsledek je ale moc povedený.

Vše se podřídilo designu, nejmenší kola, která na Passat CC pořídíte, jsou sedmnáctipalcová. Přímo pro nový volkswagen navrhli speciální design ráfků se zkroucenými rameny, inspirovanými turbínou. Když jsou obuté do nízkoprofilových pneumatik 235/45, taktak se vejdou do podběhů. Na zadním lemu dokonce vyčuhuje jakási ploutvička, která zabraňuje tomu, aby kolo, které na milimetr přesně zařezává s obrysy auta, ohazovalo špínou záď.

Je o pět centimetrů nižší, o tři centimetry delší a 3,5 centimetru širší v porovnání s plebejštějším bratrem stejného jména. Milimetry přibývaly na rozchodu, rozvor se změnil o dva milimetry ve prospěch ccčka. Kufr je díky velkému víku dobře přístupný a spolkne kupu (přesněji 532 litrů) věcí.

Postavili ho hlavně proto, že mezi neccčkovým passatem a phaetonem byla v nabídce Volkswagenu velká mezera.

Na nejbližší konkurenci mu centimetry scházejí. Výbava je ale na výši, vůbec poprvé na palubě volkswagenů najdeme v ccčku třeba systém Lane Assist, hlídající řidiče, aby nechtěně nevyjel z pruhu.

Kupé pro dva
Uvnitř je všechno jako ve starém dobrém passatu. Pohodlné a skvěle tvarované sedačky by ale mohly být o pár centimetrů níž, abyste se cítili více jako v opravdickém kupé. Na dynamické tvarování s přikrčenou siluetou doplatila novinka tak napůl: Vpředu mají řidič se spolujezdcem místa ve všech směrech dost, kupodivu netrpí nedostatkem ani hlava. Prostornost ale ustupovala eleganci vzadu, kam se usadí pouze dva cestující. Jejich hlava se blíže neseznámí s čalouněním stropu, pouze pokud mají do nějakých 180 centimetrů výšky.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Volkswagen Passat www.automodul.cz

Za příplatek dovnitř pořídíte třeba velkorysá odvětrávaná křesla z phaetonu nebo samoparkovací systém: stisknete tlačítko na přístrojovce, auto si najde místo, do kterého se vejde, a samo podélně zaparkuje. Točení volantu je na elektronice, řidič pouze na zvukové povely řadí jedničku nebo zpátečku. Ve vývoji je ovšem ještě pokročilejší systém, který auto zaparkuje kolmo k chodníku, zatímco vy už usedáte k televizi.

Přístrojovka vychází z té passatovské, samozřejmostí je montáž nové dotykové navigace, kterou přivezl loni poprvé tiguan, docela jiný je volant. Všechno je tam, kde čekáme, žádné citelné změny se nekonají. Passat CC dostal také "startovací krabičku" místo klasického klíčku. Zasunete ji do otvoru vedle volantu, a když ožije palubní elektronika, přivítají vás ručičky budíků, které se protáhnou proběhnutím od nuly do maxima. Pak můžete startovat dalším dlouhým stiskem.

Řidič-pomocník
Na rozmazlenou klientelu je vyzbrojen elektronickými novotami. Premiéru v autě značky Volkswagen má systém, který hlídá řidiče na dálnici, aby nechtěně nevyjel z pruhu, když lelkuje nebo mu klesnou víčka únavou.

Kamera umístěná u vnitřního zpětného zrcátka sleduje bílé čáry na silnici (vidí i přerušovanou). V situaci, kdy řidič bez spuštění směrovky začne čáru přejíždět, otočí volantem tak, aby se auto vrátilo do pruhu. Samozřejmě je systém nastavený tak, aby ho v případě potřeby řidič "přepral". Elektronický kolega je určený hlavně pro dálniční "štreky", na okresce je lepší ho vypnout, protože šoférovi do řízení nepříjemně "kecá". V porovnání s Hondou Accord, kde jsme podobný systém vyzkoušeli před pár týdny, řídí  "autořidič" v passatu více trhaně, oblouk nevykrouží tak plynule jako honda. Zkušenosti s jízdou s Hondou Accord čtěte zde

Dalším dálničním pomocníkem je adaptivní tempomat. Udržovat s jeho pomocí konstantní vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem už umí kdejaké auto. Ne všechna konkurence ale umí auto úplně zastavit, jako u passatu. A to i hodně razantně.

Barevnou parkovací kameru známe už z tiguanu, v ccčku je vtipně schovaná pod výklopným logem na víku kufru. Když zařadíte zpátečku, logo se vyklopí.

Poslední novinkou jsou samoopravovací pneumatiky od continentalu. V případě defektu zacelí díru speciální hmota nanesená na vnitřek pláště. Více se o samoopravovacích pneumatikách dočtete zde

Nejméně 140 koní
Pod kapotu bude Volkswagen pro začátek montovat tři motory: dva benzinové a jeden naftový.
Paradoxně nejtišší se nám zdál dvoulitrový commonrailový turbodiesel. Táhne hezky plynule a s passatem umí docela zacvičit. Nový motor si s autem umí poradit rozhodně líp než třeba s tiguanem. Při hezky plynulé dálniční jízdě předpisovou rychlostí jsme se dostali k pětilitrové spotřebě. Motor má skvěle potlačený tuboefekt, nechová se tak neurvale jako jeho předchůdce, systém P-D, který ještě stále drnčí třeba v octaviích.

Jako víc než dostatečně silný se ukázal turbodmychadlem přeplňovaný benzinový motor 1,8 TSI, je hezky točivý a má pěkný řízný zvuk. S manuální převodovkou je to docela hravé auto. Nabízí skvělou pružnost, při dovádění na okreskách jsme se podívali k 9,5litrové spotřebě, klidná jízda na německé dálnici byla o dva litry lacinější.

Vrcholem nabídky je nový přímovstřikový šestiválec 3,6 litru s výkonem 300 koní. Má skvělý zvuk, usazený je - stejně jako ostatní motory - až před přední nápravou, na silnou nedotáčivost je tedy zaděláno, a tak se u Volkswagenu rozhodli, že došlechtí jízdní vlastnosti pohonem všech kol (až téměř 100 % krouticího momentu může v extrémních situacích jít na zadní nápravu). S šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG rozjede šestiválec Passat CC až na elektronicky omezenou dvěstěpadesátku. Sprint z nuly na stovku zvládne za 5,6 sekundy.

Do nabídky se časem ještě chystají přeplňované dvoulitry s výkony 147 a 125 kilowattů (200 a 170 koní), první je benzinový TSI, druhý naftový TDI.

Na zkušenou do Ameriky
Jízdní vlastností se neliší od těch passatích. Nejlépe se cítí na dálnici, kde je hezky klidný a stabilní. V zatáčkách oceníte dobře naladěný posilovač s dostatečnou zpětnou vazbou. 

Za příplatek bude podvozek se stavitelnou tuhostí. Má tři stupně: comfot, normal a sport. Rozdíl mezi nejměkčí, komfortní a nejtvrdší, sportovní charakteristikou opravdu poznáte. Mění se také tuhost řízení, což už se poznává hůře.

I přes ladné tvary nemile překvapí velký aerodynamický hluk při vyšších rychlostech. Povrch podobný smirkovému papíru, který najdeme třeba na dálnici z Prahy do Poděbrad, bude znamenat také velký hluk od kol.

Passat míří vysoko, chce lovit třeba mezi řidiči Audi A6 nebo pětkového BMW, hlavně ale chce oslovit americké zákazníky. V Německu je za 30 300 eur (asi 840 tisíc korun), oproti obyčejnému, nejlevnějšímu passatu se stejným motorem je o 6 tisíc eur dražší. Na české ceny si ale musíme ještě počkat, prodej by měl odstartovat po letních prázdninách.

VW Passat CC v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 799 x 1 855 x 1 417 x 2 711
objem kufru/nádrže (l) 532/70
pneumatiky 235/45 R17
motor 2,0 TDI CR 1,8 TSI 3,6 V6 FSI
max. výkon (kW/k) 103/140 118/160 220/300
max. krouticí moment (Nm) 320 250 350
max. rychlost (km/h) 213 222 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,8 8,6 5,6
průměrná spotřeba (l/100 km) 5,8 7,6 10,1

Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E.