První jízda toyotou z Kolína

  • 56
Až do italského města měst Říma se vydala za svou premiérou Toyota Aygo, malý vůz zrozený v českém Kolíně. Jaké bezprostřední dojmy poskytla? Česko-japonsko-francouzská automobilová spolupráce má výsledek: malá Toyota Aygo se jako první z kolínských trojčat právě v těchto dnech představuje novinářům z celého světa.

Symbolicky v Římě, ve městě s tak hustým provozem jako málokde. Tedy v prostředí, pro které je novinka přímo určena.

Z každého detailu a v každé chvíli představování Toyoty Aygo přímo čiší, že to je přelomová akce pro celou Toyotu.

Nejenže představuje v Evropě svůj vůbec nejmenší vůz, co kdy zde prodávala, ale především je aygo trochu jiná toyota.

Nová tvář toyoty

Produkci této značky tradičně podpírají pilíře solidnosti, spolehlivosti a dlouhé životnosti. Zdaleka už ne vzrušující design a karosářská odvážnost. Nyní poprvé firma představuje auto, které má zaujmout něčím jiným než výčtem technických předností. "K tradičním hodnotám naší značky přinášíme tentokrát více emocí," potvrzuje Andrea Formica, viceprezident prodeje a marketingu Toyota Evrope.

VÍCE FOTOGRAFIÍ ZDE

"Očekáváme, že pro osmdesát až devadesát procent zákazníků bude aygo vůbec první vůz naší značky, který si koupí." Že zadání pro konstruktéry znělo tentokrát skutečně jinak, je patrné již z prvního kontaktu... Malý vůz s délkou pod tři a půl metru (je o více než půl metru kratší než fabia), s koly v rozích zaoblené karoserie a čelním sklem téměř plynule navazujícím na přední kratičkou kapotu připomíná dobře uplácaný knedlíček. A přitom pojme čtyři osoby.

Známá tvář toyoty

Poměrně robustní je zadní sloupek karoserie. Jeho mohutnost ještě dotváří tvarování zadních dveří. Alespoň v tomto směru se připomíná známá toyota - dává najevo solidnost. Pohled zezadu bude také zjevně nejtypičtějším rozpoznávacím znakem proti malému citroënu a peugeotu, které jsou si podobnější. Takový malý vůz obecně vždy zápolí o důvěru z hlediska bezpečnosti.

Aygo bude dražší než mnoho jeho větších konkurentů. Nabízí však bohatší výbavu

Aby získal na dojmu stability, použili zde návrháři důmyslný fígl: kola umístěná vepředu i vzadu na samém konci karoserie (odborně řečeno: s minimálními převisy) opticky vytáhli z karoserie do stran a skryli je pod rozšířené blatníky. A ještě jednou z odborné terminologie: aygo má mezi malými vozy největší rozchod, tedy vzdálenost kol od sebe. Solidní stabilita pak už není jen dojmem; uspořádání má bezprostřední vliv na jízdní vlastnosti.

Nastupujeme do solidního prostoru

Aygo vyjíždí z Kolína do Evropy ve tří- a pětidveřové verzi. Nějaký čas ovšem jen s jedním ze dvou motorů, s nimiž se pro vůz počítá: s benzinovým litrovým tříválcem. Od počátku příštího roku pak přibude malý dieselmotor 1,4 l.

Toyota Aygo a konkurenti

Toyota Aygo

Délka/šířka/výška (mm) 3405/1615/1465
Rozvor (mm) 2340
Kufr (l) 139
Cena nebyla stanovena

Fiat Panda (čtěte test)

Délka/šířka/výška (mm) 3538/1578/1589

Rozvor (mm) 2299
Kufr (l) 206
Cena (Kč) od 214 900

Hyundai Atos

Délka/šířka/výška (mm) 3565/1525/1570

Rozvor (mm) 2380
Kufr (l) 263
Cena (Kč) od 209 900

Chevrolet Spark (více)

Délka/šířka/výška (mm) 3495/1495/1500

Rozvor (mm) 2345
Kufr (l) 170
Cena nebyla stanovena

Kia Picanto (čtěte test)

Délka/šířka/výška (mm) 3495/1595/1480

Rozvor (mm) 2370
Kufr (l) 127
Cena (Kč) od 189 900
Na velmi malý vozík upoutá posádku uvnitř docela solidně místa. A to v obou verzích. "Na délku je auto dost krátké, ale povedlo se nám dostat nápravy poměrně daleko od sebe, a tak je uvnitř dost prostoru," vysvětluje šéfkonstruktér nového kolínského auta, japonský inženýr Manabu Morisaka. "Na to jsme si museli dávat pozor. Na rozdíl od Japonska je v Evropě hodně vysokých lidí, proto jsme potřebovali nahnat prostor včetně výšky."

Ani vzadu sedící pár nebude mít problém s nohama. Avšak přece jen jisté omezení tu pochopitelně je: vyzkoušeli jsme na postavách středního vzrůstu (kolem 180 cm), že se bez problému do malé toyoty vejdou a celkem pohodlně i svezou. V případě, že jste narostli poněkud nad tuto hranici, nutno počítat s kontaktem hlavy s obložením stropu.

Zvláštností, daní za originální tvarování zadní partie vozu je, že zadní okna nejsou jako obvykle stahovací, ale jen částečně výklopná.

Uvnitř plast, ale dobře zpracovaný

Od sedadel v malém voze nelze očekávat zázraky. Z prostorových důvodů se šetří s každým centimetrem. Ale jsou docela dobrá. I když přístrojová deska svým tvarovým pojetím reprezentuje avantgardní architekturu v navrhování automobilů, dá zároveň vzpomenout opět na klasickou toyotu: ve dvoubarevném provedení je jednoduchá a přehledná, jen s nezbytným minimem ovládacích prvků.

"I v detailech se promítá japonská kultura," říká výkonný ředitel designérského střediska Toyoty Wahei Hirai. Každopádně z ryze praktického hlediska jsou všechny ovládací prvky správně umístěné.

Dominantním materiálem interiéru je plast. Nutno však jedním dechem dodat, že velice kulturně zpracovaným a perfektně dílensky provedeným.

Zvláštní je sloupek nastavitelného volantu: jsou na něm uchyceny oba hlavní přístroje - větší rychloměr se zabudovanými kontrolními ukazateli a na nedlouhém trnu otáčkoměr, trčící nezvykle vlevo vzhůru od volantu. Nutno říct, že uspořádání je to zvláštní, ale již po pár kilometrech za volantem si na ně lze celkem snadno zvyknout. Má totiž především tu výhodu, že přístroje se pohybují podle nastavení volantu, a tedy nemizí v žádném úhlu ze zorného pole řidiče.

Startujeme - jen s pásy

Volant má dobře zvolený věnec co do průměru i tloušťky, řadicí páka je umístěna ve správném místě. Nic tedy nebrání tomu nastartovat, zařadit a vyrazit. Nezapomeňte na zapnutí bezpečnostních pásů - aygo patří mezi vozy, které nesnášejí nepřipoutanou posádku, což dává najevo urputným zvukovým signálem.

Díky malým rozměrům vozu, umístění kol, velmi malému poloměru zatáčení a elektrickému posilovači řízení není vyjetí z malé mezery mezi vozy problém -dobrý rys ideálního auta do města.

Benzinový litrový tříválec s úctyhodným maximálním výkonem 68 koní už při rozjezdu dává najevo, že předurčení pro aygo jako ideální prostředek do města se odrazilo i v jeho konstrukci; jde totiž velmi ochotně za plynem již od nízkých otáček, je příjemně pružný, a i když otáčkoměr nabádá k jeho vytáčení až do 6500 ot/min, dobře si s ním porozumí i řidič, který dává přednost jemné práci s pedálem plynu.

Aygo se mu za to odvděčí velmi solidní spotřebou, která by podle výrobce měla být v průměru 4,6 l/100 km. Benzinu! To nemůžeme po prvním, jen pár desítek kilometrů dlouhém vyzkoušení vozu potvrdit, ale až kolínské vozy (mimo jiné všechny se stejnými motory) podrobíme obvyklému testu na referenční testovací trati v Česku, ještě se ke spotřebě vrátíme.

Cena není nejnižší

Krátké seznámení s novinkou pochopitelně neodpoví ani na další otázky, které se v provozu nejspíš vynoří. Ale už teď je jasné, že Toyota Aygo má své limity.
Pro český trh je nejpodstatnější, že to bude hodně malý vůz s cenou, která nebude nejnižší: kolem čtvrt milionu korun. S velmi malým kufrem (139 litrů), a tedy omezenou užitečností bude stát víc než některé trochu větší vozy.

***

Čtěte také

 Toyota Aygo: Japoneček od Kolína

***

Akihiko Sawaguchi, asistent prezidenta Toyota Motor Czech, komentuje místo pro novinku na trhu takto: "Aygo nelze v žádném případě brát jako náhražku lidového vozítka s minimální výbavou. To auto je sice malé, ale stylové, v duchu strategie značky nemůže jít pod její obvyklou úroveň ve výbavě." Důkazem jeho slov jsou například jako minimální výbava i dva čelní airbagy (za příplatek pak i boční a hlavové) a ABS.

AYGO Měří necelé tři a půl metru, ale pohodlně se do něho vejdou čtyři osoby

Aygo bude dražší než mnoho jeho větších konkurentů. Nabízí však bohatší výbavu

Aygo vyjíždí z Kolína do Evropy ve tří- a pětidveřové verzi. Nějaký čas ovšem jen s jedním ze dvou motorů, s nimiž se pro vůz počítá: s benzinovým litrovým tříválcem. Od počátku příštího roku pak přibude malý dieselmotor 1,4 l.

PREMIÉRA V ITÁLII Toyota poprvé představila svůj "český vůz" v Římě, kde jezdí nejvíce malých aut v Evropě

Pro český trh je nejpodstatnější, že to bude hodně malý vůz s cenou, která nebude nejnižší: kolem čtvrt milionu korun.

Akihiko Sawaguchi, asistent prezidenta Toyota Motor Czech, komentuje místo pro novinku na trhu takto: "Aygo nelze v žádném případě brát jako náhražku lidového vozítka s minimální výbavou."