Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda: Z Citroënu C5 je konečně elegantní auto

  8:00aktualizováno  8:00
Nebaví vás manažersky strohý Volskwagen Passat a sportovně pojatý Ford Mondeo nepůsobí dostatečně reprezentativně? Pak si do léta počkejte na nový Citroën C5.


Děsíte se při pomyšlení, že byste si pořídili auto, které s názvem Citroën C5 brázdí naše silnice nyní? Zapomeňte na něj. Nový model s ním má společného pramálo. Alespoň pokud jde o vnější i vnitřní design.

Nová "cépětka" je celá mírně zaoblená a její boční linka v úrovni kliky dveří je skoro uměleckým dílem. Stejně lákavý pohled na auto je ze všech stran. Francouzským designérům se po modelu C4 Picasso povedl další mistrovský kousek. Podle nás jde o ideální kombinaci elegance, kterou ocení hlavně manažeři toužící po reprezentativním autě, a sportovního švihu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën C5 můžete koupit na www.automodul.cz

Ve srovnání například s novým Renaultem Laguna se tady hraje o několik pater vyšší designérská liga. V novém citroënu jsme díky pozvání francouzské automobilky už jezdili. Jakých bylo prvních 300 kilometrů ujetých na portugalských silnicích?

Na co ta tlačítka jsou?
Uvnitř cestující přivítají dvě přední sedadla, která se s těmi v nynější modelu nedají srovnávat. Zatímco u dosud prodávaného Citroënu C5 nemají daleko k sedačce v obývacím pokoji, u novinky jsou pěkně tvarované, takže vás podrží, i když se ve vás probudí touha po rychlejším průjezdu zatáčkou.

Dobře působí i palubní deska, které vévodí volant s pevným středem. Otáčet se dá jen jeho věncem. To už známe z různých verzí modelu C4. Při pohledu na střed volantu řidiče, který na něj není zvyklý, však polije horko. Tolik tlačítek?! Proboha, na co všechna jsou? A ve chvíli, kdy se podívá na střední část palubní desky, na čele mu vyraší krůpěje potu.

Záplava tlačítek pokračuje. Je ovšem fakt, že po prvních pár dnech používání se s tím nový majitel auta vypořádá a možnost ovládat řadu funkcí z volantu naopak uvítá. Prostě chce to na chvíli sednout do auta a všechna ta tlačítka pořádně prozkoumat.

Otázkou je, jestli se nebude opakovat horší kvalita zpracování, kterou známe ze současného modelu. Auto, které má nejeto 100 tisíc kilometrů, uvnitř různě vrže a skřípe...

Kufrů si vemte méně
Citroën C5 je pořádný kus auta. Bohužel to platí hlavně při pohledu zvenku. Uvnitř je to s prostorností horší. Hlavně pak na zadních sedadlech. Že by se tam člověk normálních rozměrů nevešel, nehrozí, ale například Ford Mondeo je na tom lépe, nemluvě například o nové Škodě Superb.

Ve srovnání se současným modelem ztrácí nová C5 ve velikosti kufru. Nynější model má objem kufru 471 litrů (kombík 563), nový 439 (kombík 505). U kombíku se však objevila užitečná novinka – tlačítko elektrického zavírání víka kufru. Už s ním nemusíte buchat a špinit si ruce. Stačí stisknout knoflík a kufr se sám za tichého vrnění elektromotorků zavře.

A Citroën se snaží nabídnout i jiné vychytávky: u kombíku se o osvětlení stará vyjímatelná baterka, kterou si můžete svítit třeba při výměně píchlého kola, při dlouhé cestě zase oceníte fakt, že sedadlo řidiče může být masážní.

Stisknete tlačítko a válce v opěradle začnou masírovat vaše záda. Jste unavení, necháte se na chvíli unést, přivřete oči a auto si to zamíří do protějšího pruhu? V tu chvíli vám začne sedadlo vibrovat. A to na té straně, kam auto jede. Snímače pod motorem totiž "hlídají" dělicí čáry a ve chvíli, kdy je začnete přejíždět, aniž byste použili směrová světla, pocítíte to právě prostřednictvím vibrací. A kdyby ani to nepomohlo? Pak už nezbývá než se spoléhat na devět airbagů a výborný výsledek v podobě maximálního počtu pěti hvězdiček za ochranu posádky v nárazových testech.

Citroën C5 usnadňuje i parkování. Na rozdíl od superbu však nezaparkuje sám. Jen řidiči na displeji sdělí, jestli se do mezery podélně stojících vozů má vůbec šanci vecpat.
 
Klasické pružení i hydraulika
K citroënu tradičně patří pohodlná jízda, která jakoby pomáhá spravovat naše rozbité silnice. Alespoň z pohledu posádky. Za to vděčí i model C5 hydropneumatickému odpružení. Ale lze si vybrat. U základní benzinové i naftové verze se však nabízí jen klasické pružení vinutými pružinami.

Při testech jsme vyzkoušeli obě verze. Klasické pružení je o něco sportovnější. Běžným řidičům, kteří na hydrauliku nejsou zvyklí, bude vyhovovat víc. Milovníci citroënů určitě sáhnou po houpavé a pohodlnější jízdě s pružením Hydractive 3+.

Nejlevnější verze s hydropneumatickým pružením však vyjde na 719 tisíc korun. Auto s klasickými pružinami a benzinovým motorem 1.8 s výkonem 92 kilowattů (125 koní) se dá koupit za 594 900 korun.

U obou systémů pružení však platí, že ani jedna varianta není tak tvrdá jako konkureti v podobě mondea, passatu nebo i francouzského Renaultu Laguna. Základní znak jízdních vlastností tedy zůstal zachován.
 
V Česku od června
Nový Citroën C5 se jako sedan i kombi začne prodávat před prázdninami. A to ve verzi sedan i kombi označované jako Tourer. S naftovým dvoulitrem bude dobrou volbou. Ten se v Česku bude pravděpodobně prodávat nejvíc. Druhým nejprodávanějším motorem podle zástupců francouzské automobilky bude model s naftovým motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 80 kilowattů (109 koní). Naopak se nepočítá s tím, že se u nás bude prodávat nejsilnější benzinová verze.

Motory a ceny nového Citroënu C5
Motor Výkon (kW)  Base Confort Dynamique Exlusive
1.8i 16V 92 594 900 - - -
2.0i 16V 103 - - 667 900 767 900
2.0i 16 AT 103  - 817 900
1.6 HDi 16V 80 619 900 - 662 900 -
2.0 HDi 16V 100 - 719 900 719 900 819 900
2.0 Hdi 16V AT 100 - 769 900 - 869 900
2.2 HDi 16V 125 - - - 879 900
2.7 HDi V6 24V AT 150 - - - 989 900
Poznámka: AT = automatická převodovka, ceny jsou v Kč vč. DPH

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Nevyměkl! Jeep Wrangler jsme protáhli bahnem i stezkami kamzíků

Jeep Wrangler

Ikony to mají opravdu těžké. Nesmí si dovolit zaváhání. Jak říká brankář Petr Čech, jakmile se dostanete na vrchol, váš...

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Najdete na iDNES.cz