Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry: Fiat Bravo v. Toyota Auris

aktualizováno 
Jste táta od rodiny, který prahne po decimetrech krychlových prostoru pro děti, manželku a zavazadla, anebo mladý dravec toužící po zájmu okolí? Ten první zamíří k Toyotě, volbou druhého bude efektní fiat.

Toyota Auris | foto: Toyota

Přijíždějí dvě novinky, stojící v automobilové hierarchii vedle sebe - ve třídě, která si říká nižší střední a pod Řípem v ní hraje prim octavia, každá ale loví v docela jiných vodách.

Etalon kvality proti dravému Italovi. Nástupce doluholetého japonského krále žebříčků spolehlivosti jménem corolla se představuje současně s jižním švihákem, který namísto racionálních zákoutí mysli útočí na pudy. Fiat Bravo versus Toyota Auris.

Souboj je to o to pikantnější, protože se šéf Fiatu Sergio Marchionne nechal slyšet, že po kvalitativní stránce bravo převyšuje evropský průměr a s novým malým modelem (Fiat 500), připravovaným na letošní podzim, v této disciplíně porazí právě Toyotu.

Auris jednoduše míří za typickým zákazníkem Toyoty. Střídmý design, důraz na maximální funkčnost a kvalitu zpracování a spolehlivost; výstřelky nechává ostatním.

Auris byl dělaný v Evropě pro Evropany, tahle kategorie je totiž pro bytí či nebytí výrobců aut na starém kontinentu ta nejdůležitější. Šéf vývoje Yosihiko Kanamori říká: "Auris je navržen přesně tak, aby odpovídal požadavkům Evropanů."

Šarmu brava je lehké podlehnout, auris sice při prvním setkání nechytne za srdce, ale do posledního šroubku je vidět, že při jeho vývoji konstruktéři Toyoty přemýšleli.

Voda a oheň
Současné toyoty oblékají moderní ale nikterak výrazné kabáty, neudělají ostudu při návštěvách divadla a i za pár let nezestárnou ani v očích závistivých sousedů. Přesně takový je auris, škarohlídi v něm možná uvidí koktejl corolly a nového yarise.

Při parkování vedle slovenské novinky Kia cee´d si dávejte pozor, při návratu k autu můžete zamířit ke špatným dveřím - tolik si jsou podobné.

To bravo na parkovišti určitě nepřehlédnete, designéři mi ušili obleček v duchu menšího Grande Punta od Giugiara. Design jde možná chvílemi na úkor praktičnosti, ale každý se za mladým Italem otočí. Vysoké boky a úzká okna brava ostře kontrastují s boubelatým aurisem. Do délky a šířky předčí bravo aurise, ve výšce se karta obrací. Rozvor mají na milimetr stejný, od kola ke kolu jich je 2600.

Auris má vcelku vysokou hranu, přes kterou se zavazadla dostávají do kufru. Bravo ji má ovšem ještě o mnoho vyšší. Bravo pobere nadprůměrných 400 litrů, auris standardních 354.

Zlomyslností, která bude stěhovavější majitele brava obtěžovat, je otevírání kufru, buď musíte hrát na schovávanou s nikterak výrazným knoflíkem na přístrojové desce, nebo zmáčknout ovladač na klíčku.

Poslední - předaurisová generce corolly měla nejvýraznější problém v omezené nabídce místa pro posádku, tento neduh konstruktéři Toyoty dokonale vymazali. Nad hlavou, kolem ramen... do všech směrů máte hromadu místa.

Z interiéru vystupujete s pocitem vzdušnosti a velké nabídky prostoru. Bravo vám poskytne pocity přesně opačné. Ve velmi hodnotně působícím a útulném interiéru jste obklopeni materiálem. Posiluje to pocit bezpečí, čahouni se ale budou dovnitř skládat o poznání hůře než do aurise.

V bravu je dost místa do šířky, na délku však centimetry schází, jeho japonský kolega si kromě rovné podlahy vzadu připravil také polohovatelná zadní opěradla a jednoduše sklopitelná sedadla.

Obě auta zdobí dokonalé odhlučnění. Z toyoty je vidět o poznání líp než z brava, především při pohledu šikmo vzad se v případě italské novinky budete muset spolehnout na zrcátka.

V bravu sedí řidič za budíky přístrojovky v konvenční poloze, všechny ovladače jsou na svém místě, hezky v dosahu. Posezení v aurisu je naopak o poznání neobvyklejší. Sedíte o dost výš než jste v autech této kategorie zvyklí. I přesto máte ale nad hlavou spoustu místa. V nové toyotě má řidič díky vcelku nízkému čelnímu oknu nezvyklý pocit, že jede rychleji, než kolik ukazuje ručka rychloměru.

Kaplička pod relativně úzkým věncem volantu aurisu se oproti konvenčnějšímu bravu - libujícímu si v kruzích - zhlédla v 21. století. Září oranžovým světlem a je samý displej, ukazatel a kontrolka; cejchování budíků by ale mohlo být přehlednější. Specialitkou jsou šipky, které řidiči hlásí ten pravý moment pro přeřazení, aby jeho jízda byla co nejekonomičtější.

Obě novinky nezdobí řízení, které díky elektrickému hodně účinnému posilovači řidiči o dění mezi koly a vozovkou neprozradí vůbec nic. Bravo navíc disponuje funkcí "city" aktivovanou stisknutím tlačítka, která parkování ještě zlehčí, volant pak otáčíte doslova jedním prstem.

Auris má přesnější převodovku. Řadicí páka, umístěná na jakémsi mostu čnícím ze středového panelu, vypadá efektně a řadí bez zaváhání. Umístění ve vyvýšené poloze posunulo páku o pár centimetrů blíž k volantu, než kdyby bylo na podlaze. Při změně převodových stupňů je třeba vynaložit o něco větší sílu než například u škodovek.

Řazení ve fiatu nápadně připomíná to ze stávajícího dosluhujícího modelu stilo. Není divu, od svého předchůdce si bravo vypůjčilo 60% dílů a bylo i díky rozsáhlému využití počítačového modelování vyvinuto za pouhých 18 měsíců.

Pětistupňová převodovka je v aurisu připravená pro slabší motory, šestistupňová pro dvoulitr a dva-dvalitr pijící naftu, v příplatkové výbavě figuruje i robotizovaná převodovka s pěti stupni. Fiatovy převodovky budou manuální pěti a šestitupňové, o automatu se prozatím nemluví.

Fiat rád přeplňování
V bravu jsme vyzkoušeli nejvýkonnější commonrailový turbodiesel 1,9 litru. Motor svými 110 kilowatty (150 koní) a 305 kroutícími newtonmetry tvoří vrchol nabídky. Vyznačuje se kultivovaným projevem a plynulým zátahem.

Na lahůdku v podobě přeplňovaných benzinových čtrnáctistovek bude třeba počkat do druhé poloviny roku. V nabídce budou ve dvou výkonových verzích: 90 a 110 kilowattů (122 s 150 k). Vývojáři Fiatu dostali při jejich tvorbě za úkol nejen honit koně, ale také udržet nízkou spotřebu a především emise, které jsou ožehavým tématem posledních dní.

Základním motorem bude benzinový 1,4litr s výkonem 66 kilowattů, známý už ze stila, kde má ale o pět koní víc. Zdobí ho především krásný zvuk, ochota vytáčet se a příznivá spotřeba.

Toyota radši naftu
Auris vyráží do světa s pěticí motorů, tři z nich rádi naftu, dva benzin. Základní benzinová čtrnáctistovka táhne dobře již od nižších otáček a ráda se nechá vytáčet. I přes svůj skromný objem bojuje s 1220 kilogramy aurisu nadmíru statečně.

Další v pořadí je nový motor  s objemem 1,6 litru nesoucí označení VVT-i, které značí variabilní časování ventilů, motor má velmi sportovní sympatický zvuk, nejlépe mu je mezi 4 a 6 tisíci otáček. Jedna-šestce docela chybí dálniční "šestka" v převodové skříni.

Pro svižnou a dynamickou plynulou jízdu je motor 1,6 VVT-i dostačující, při dovádění v klikaticích zatáček a v kopcích mu ale dochází dech. Aurisu bude silný benzinový motor asi docela chybět. 

Kdo chce ještě rychlejší stroj, musí sáhnout pro verzi s turbodieselem 2,2 litru. Diesel je o 200 kilogramů těžší než benzin, pozná se to při brzdění. Motor je krásně "hladký", turboefekt se podařilo motorářům dokonale potlačit, je kultivovaný a tichý.

Nejsilnější auris ale ukrývá ještě jednu specialitu.  Auris má "od přírody" zadní nápravu tvořenou klasickou torzní příčkou, bravo je na tom stejně. Pouze pro vrcholnou verzi ovšem Toyota vyvinula prostorově a technicky náročnější viceprvkovou nápravu, která zaručuje věší jistotu při projíždění zatáček. Subjektivně působí tato podvozková varianta "měkčím" dojmem.  

Auris překvapí poněkud váhavějším nástupem brzdného účinku, na prostřední pedál musíte zkrátka dupat víc než byste čekali.

Bravo 4x4 kombi
Bravo bude od dubna k mání pouze v pětidveřové verzi. Další verze se automobilka prozatím snaží utajit. Při předávání nového brava italským policistům se ovšem provalilo, že se do jejich služeb připravuje i verze kombi s pohonem všech kol. Letos chce fiat vyrobit 120 tisíc brav, na výrobu třídveřové verze prozatím nepomýšlí.

Auris bude od začátku k mání ve karosářských verzích s pěti a třemi dveřmi. Toyota počítá, že 80% prodaných aurisů bude pětidveřových a naftové a benzinové verze se o zákazníky podělí půl napůl. Letos jich chtějí prodat 150 tisíc, příští rok o padesát tisíc víc.

Bravo se dostane v Česku do prodeje až koncem dubna, na ceny je tedy ještě brzo.

Auris se začne prodávat ještě do konce února, už teď ale jsou auta k vidění u prodejců. Startovací cena je 409 900 korun za pětidveřovou verzi s benzinovým motorem 1,4.

Fiat Bravo v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)
4334 x 1792 v 1498 x 2600
objem kufru (l)
400/1175
benzinové motory
1,4 (66 kW), 1,4 Turbo (90 a 110 kW)
naftové motory
1,9 (88 a 110 kW)

Výbava:
Nejlevnější bravo by mělo obsahovat 4 airbagy, ABS, elektrické stahování předních oken, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dělené zadní sedadlo

Připlácet bude možné až za 7 airbagů (7 je kolenní), efektní prosklenou střechu, navigační systém, xenonová světla, audiosoustavu s USB-vstupem...

FOTOGALERIE FIAT BRAVO
Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo


Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo


Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo


Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo



Toyota Auris v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)
 4220 x 1760 x 1515 x 2600
objem kufru (l)
354/761
benzinové motory
1,4 (71 kW), 1,6 (91 kW)
naftové motory
1,4 (66 kW), 2,0 (93 kW), 2,2 (130 kW)

Výbava:
Auris má v základu 4 airbagy, ABS, elektrické stahování předních oken, rádio s CD a MP3, palubní počítač, dálkové ovládané centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dělené zadní sedadlo.

Za příplatek bude až devět airbagů, tempomat s omezovačem rychlosti, bezklíčkové startování...

FOTOGALERIE FIAT BRAVO
Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota Auris








Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.