První kilometry: Fiat Bravo v. Toyota Auris

Jste táta od rodiny, který prahne po decimetrech krychlových prostoru pro děti, manželku a zavazadla, anebo mladý dravec toužící po zájmu okolí? Ten první zamíří k Toyotě, volbou druhého bude efektní fiat.

Toyota Auris | foto: Toyota

Přijíždějí dvě novinky, stojící v automobilové hierarchii vedle sebe - ve třídě, která si říká nižší střední a pod Řípem v ní hraje prim octavia, každá ale loví v docela jiných vodách.

Etalon kvality proti dravému Italovi. Nástupce doluholetého japonského krále žebříčků spolehlivosti jménem corolla se představuje současně s jižním švihákem, který namísto racionálních zákoutí mysli útočí na pudy. Fiat Bravo versus Toyota Auris.

Souboj je to o to pikantnější, protože se šéf Fiatu Sergio Marchionne nechal slyšet, že po kvalitativní stránce bravo převyšuje evropský průměr a s novým malým modelem (Fiat 500), připravovaným na letošní podzim, v této disciplíně porazí právě Toyotu.

Auris jednoduše míří za typickým zákazníkem Toyoty. Střídmý design, důraz na maximální funkčnost a kvalitu zpracování a spolehlivost; výstřelky nechává ostatním.

Auris byl dělaný v Evropě pro Evropany, tahle kategorie je totiž pro bytí či nebytí výrobců aut na starém kontinentu ta nejdůležitější. Šéf vývoje Yosihiko Kanamori říká: "Auris je navržen přesně tak, aby odpovídal požadavkům Evropanů."

Šarmu brava je lehké podlehnout, auris sice při prvním setkání nechytne za srdce, ale do posledního šroubku je vidět, že při jeho vývoji konstruktéři Toyoty přemýšleli.

Voda a oheň
Současné toyoty oblékají moderní ale nikterak výrazné kabáty, neudělají ostudu při návštěvách divadla a i za pár let nezestárnou ani v očích závistivých sousedů. Přesně takový je auris, škarohlídi v něm možná uvidí koktejl corolly a nového yarise.

Při parkování vedle slovenské novinky Kia cee´d si dávejte pozor, při návratu k autu můžete zamířit ke špatným dveřím - tolik si jsou podobné.

To bravo na parkovišti určitě nepřehlédnete, designéři mi ušili obleček v duchu menšího Grande Punta od Giugiara. Design jde možná chvílemi na úkor praktičnosti, ale každý se za mladým Italem otočí. Vysoké boky a úzká okna brava ostře kontrastují s boubelatým aurisem. Do délky a šířky předčí bravo aurise, ve výšce se karta obrací. Rozvor mají na milimetr stejný, od kola ke kolu jich je 2600.

Auris má vcelku vysokou hranu, přes kterou se zavazadla dostávají do kufru. Bravo ji má ovšem ještě o mnoho vyšší. Bravo pobere nadprůměrných 400 litrů, auris standardních 354.

Zlomyslností, která bude stěhovavější majitele brava obtěžovat, je otevírání kufru, buď musíte hrát na schovávanou s nikterak výrazným knoflíkem na přístrojové desce, nebo zmáčknout ovladač na klíčku.

Poslední - předaurisová generce corolly měla nejvýraznější problém v omezené nabídce místa pro posádku, tento neduh konstruktéři Toyoty dokonale vymazali. Nad hlavou, kolem ramen... do všech směrů máte hromadu místa.

Z interiéru vystupujete s pocitem vzdušnosti a velké nabídky prostoru. Bravo vám poskytne pocity přesně opačné. Ve velmi hodnotně působícím a útulném interiéru jste obklopeni materiálem. Posiluje to pocit bezpečí, čahouni se ale budou dovnitř skládat o poznání hůře než do aurise.

V bravu je dost místa do šířky, na délku však centimetry schází, jeho japonský kolega si kromě rovné podlahy vzadu připravil také polohovatelná zadní opěradla a jednoduše sklopitelná sedadla.

Obě auta zdobí dokonalé odhlučnění. Z toyoty je vidět o poznání líp než z brava, především při pohledu šikmo vzad se v případě italské novinky budete muset spolehnout na zrcátka.

V bravu sedí řidič za budíky přístrojovky v konvenční poloze, všechny ovladače jsou na svém místě, hezky v dosahu. Posezení v aurisu je naopak o poznání neobvyklejší. Sedíte o dost výš než jste v autech této kategorie zvyklí. I přesto máte ale nad hlavou spoustu místa. V nové toyotě má řidič díky vcelku nízkému čelnímu oknu nezvyklý pocit, že jede rychleji, než kolik ukazuje ručka rychloměru.

Kaplička pod relativně úzkým věncem volantu aurisu se oproti konvenčnějšímu bravu - libujícímu si v kruzích - zhlédla v 21. století. Září oranžovým světlem a je samý displej, ukazatel a kontrolka; cejchování budíků by ale mohlo být přehlednější. Specialitkou jsou šipky, které řidiči hlásí ten pravý moment pro přeřazení, aby jeho jízda byla co nejekonomičtější.

Obě novinky nezdobí řízení, které díky elektrickému hodně účinnému posilovači řidiči o dění mezi koly a vozovkou neprozradí vůbec nic. Bravo navíc disponuje funkcí "city" aktivovanou stisknutím tlačítka, která parkování ještě zlehčí, volant pak otáčíte doslova jedním prstem.

Auris má přesnější převodovku. Řadicí páka, umístěná na jakémsi mostu čnícím ze středového panelu, vypadá efektně a řadí bez zaváhání. Umístění ve vyvýšené poloze posunulo páku o pár centimetrů blíž k volantu, než kdyby bylo na podlaze. Při změně převodových stupňů je třeba vynaložit o něco větší sílu než například u škodovek.

Řazení ve fiatu nápadně připomíná to ze stávajícího dosluhujícího modelu stilo. Není divu, od svého předchůdce si bravo vypůjčilo 60% dílů a bylo i díky rozsáhlému využití počítačového modelování vyvinuto za pouhých 18 měsíců.

Pětistupňová převodovka je v aurisu připravená pro slabší motory, šestistupňová pro dvoulitr a dva-dvalitr pijící naftu, v příplatkové výbavě figuruje i robotizovaná převodovka s pěti stupni. Fiatovy převodovky budou manuální pěti a šestitupňové, o automatu se prozatím nemluví.

Fiat rád přeplňování
V bravu jsme vyzkoušeli nejvýkonnější commonrailový turbodiesel 1,9 litru. Motor svými 110 kilowatty (150 koní) a 305 kroutícími newtonmetry tvoří vrchol nabídky. Vyznačuje se kultivovaným projevem a plynulým zátahem.

Na lahůdku v podobě přeplňovaných benzinových čtrnáctistovek bude třeba počkat do druhé poloviny roku. V nabídce budou ve dvou výkonových verzích: 90 a 110 kilowattů (122 s 150 k). Vývojáři Fiatu dostali při jejich tvorbě za úkol nejen honit koně, ale také udržet nízkou spotřebu a především emise, které jsou ožehavým tématem posledních dní.

Základním motorem bude benzinový 1,4litr s výkonem 66 kilowattů, známý už ze stila, kde má ale o pět koní víc. Zdobí ho především krásný zvuk, ochota vytáčet se a příznivá spotřeba.

Toyota radši naftu
Auris vyráží do světa s pěticí motorů, tři z nich rádi naftu, dva benzin. Základní benzinová čtrnáctistovka táhne dobře již od nižších otáček a ráda se nechá vytáčet. I přes svůj skromný objem bojuje s 1220 kilogramy aurisu nadmíru statečně.

Další v pořadí je nový motor  s objemem 1,6 litru nesoucí označení VVT-i, které značí variabilní časování ventilů, motor má velmi sportovní sympatický zvuk, nejlépe mu je mezi 4 a 6 tisíci otáček. Jedna-šestce docela chybí dálniční "šestka" v převodové skříni.

Pro svižnou a dynamickou plynulou jízdu je motor 1,6 VVT-i dostačující, při dovádění v klikaticích zatáček a v kopcích mu ale dochází dech. Aurisu bude silný benzinový motor asi docela chybět. 

Kdo chce ještě rychlejší stroj, musí sáhnout pro verzi s turbodieselem 2,2 litru. Diesel je o 200 kilogramů těžší než benzin, pozná se to při brzdění. Motor je krásně "hladký", turboefekt se podařilo motorářům dokonale potlačit, je kultivovaný a tichý.

Nejsilnější auris ale ukrývá ještě jednu specialitu.  Auris má "od přírody" zadní nápravu tvořenou klasickou torzní příčkou, bravo je na tom stejně. Pouze pro vrcholnou verzi ovšem Toyota vyvinula prostorově a technicky náročnější viceprvkovou nápravu, která zaručuje věší jistotu při projíždění zatáček. Subjektivně působí tato podvozková varianta "měkčím" dojmem.  

Auris překvapí poněkud váhavějším nástupem brzdného účinku, na prostřední pedál musíte zkrátka dupat víc než byste čekali.

Bravo 4x4 kombi
Bravo bude od dubna k mání pouze v pětidveřové verzi. Další verze se automobilka prozatím snaží utajit. Při předávání nového brava italským policistům se ovšem provalilo, že se do jejich služeb připravuje i verze kombi s pohonem všech kol. Letos chce fiat vyrobit 120 tisíc brav, na výrobu třídveřové verze prozatím nepomýšlí.

Auris bude od začátku k mání ve karosářských verzích s pěti a třemi dveřmi. Toyota počítá, že 80% prodaných aurisů bude pětidveřových a naftové a benzinové verze se o zákazníky podělí půl napůl. Letos jich chtějí prodat 150 tisíc, příští rok o padesát tisíc víc.

Bravo se dostane v Česku do prodeje až koncem dubna, na ceny je tedy ještě brzo.

Auris se začne prodávat ještě do konce února, už teď ale jsou auta k vidění u prodejců. Startovací cena je 409 900 korun za pětidveřovou verzi s benzinovým motorem 1,4.

Fiat Bravo v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)
4334 x 1792 v 1498 x 2600
objem kufru (l)
400/1175
benzinové motory
1,4 (66 kW), 1,4 Turbo (90 a 110 kW)
naftové motory
1,9 (88 a 110 kW)

Výbava:
Nejlevnější bravo by mělo obsahovat 4 airbagy, ABS, elektrické stahování předních oken, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dělené zadní sedadlo

Připlácet bude možné až za 7 airbagů (7 je kolenní), efektní prosklenou střechu, navigační systém, xenonová světla, audiosoustavu s USB-vstupem...

FOTOGALERIE FIAT BRAVO
Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo


Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo


Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo


Fiat BravoFiat BravoFiat Bravo



Toyota Auris v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)
 4220 x 1760 x 1515 x 2600
objem kufru (l)
354/761
benzinové motory
1,4 (71 kW), 1,6 (91 kW)
naftové motory
1,4 (66 kW), 2,0 (93 kW), 2,2 (130 kW)

Výbava:
Auris má v základu 4 airbagy, ABS, elektrické stahování předních oken, rádio s CD a MP3, palubní počítač, dálkové ovládané centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dělené zadní sedadlo.

Za příplatek bude až devět airbagů, tempomat s omezovačem rychlosti, bezklíčkové startování...

FOTOGALERIE FIAT BRAVO
Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota AurisToyota AurisToyota Auris


Toyota Auris


  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

27. března 2024

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...