Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry nové Kii Rio: fabia se musí bát

  12:51aktualizováno  12:51
Nová Kia Rio dokazuje, že některé hrdé evropské značky už Korejci předehnali. V Česku se ukázal předsériový prototyp ještě před oficiálním uvedením na trh, které je naplánováno na konec srpna. Velikostí a fešností interiéru nakukuje o kategorii výš, než je fabia a konkurenti, na něž bude cílit cenou.

Kia Rio | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Kia Rio, to byl v končící generaci laciný jednoduchý dostavník pro nenáročné a v té předpředchozí navíc s hrozivými jízdními vlastnostmi.

Nové rio zaujme, pozornost budí všude, kde zaparkuje. Všechno je jednoduché, účelné, hezké. Kde se evropská auta utápí v komplikovanosti a japonská v novátorství za každou cenu, jde rio vyšlapanou cestičkou jistoty.

Kia Rio


Zaujme i zdánlivá maličkost – zadní okna jdou spustit až dolů, u spousty aut vyšších tříd to jde jen do půlky a u nového nóbl Citroënu DS4 vůbec.

Prototyp, který si přijel okusit české silnice, neměl uvnitř konečnou podobu. Plastové díly přístrojovky, dveří a volantu měly finální tvar, ale byly z jiného materiálu. Lesklý plast, který poškrábete snad jen ostřejším pohledem, určitě nahradí zajímavější, odolnější a lépe vypadající. Před uvedením do sériové výroby se bude také ještě upravovat mechanika (řízení, naladění podvozku a motoru) a předsériový exemplář taky dost mizerně svítil. 

Maximini

Nové rio přerostlo o čtyři a půl centimetru čtyřmetrovou hranici, patří tedy k těm největším malým autům. Pocitově je ale ještě větší. "Je to pro nás takový menší cee'd," vysvětluje Kateřina Vokounová z českého zastoupení automobilky.

Originální maska, která má být inspirována čumákem tygra (Čechům spíš připomene otvírák na pivo), sedí novému riu ze všech kií nejlíp. Tým šéfdesignéra Petera Schreyera ví, co se na starém kontinentu líbí, a maluje pro korejskou značku nejevropštěji tvarované vozy asijských značek.

Může se hodit

Zaujala vás Kia Rio a chtěli byste si ji pořídit? Vybírejte z nabídky na Automodul.cz.

Kabina je papírově pětimístná, reálně čtyřmístná, ta čtveřice má ale hodně místa do všech směrů. Rozvorem rio třeba takovou fabii překonává o deset centimetrů, 2 570 mm je hodnota, kterou neměla před lety mezi nápravami ani octavia první generace (2 512 mm).

Vnitřek je tak velikostí někde na půl cesty mezi octavií a fabií (tu překonává hlavně šířkou) nebo třeba mezi cliem a meganem, máte-li raději renaulty.

Hodně místa je i na zadní lavici, jen si musíte zvyknout na docela nízká okna, plechové boky karoserie vám končí někde u krku. Jediný rozměr, ve kterém je Škoda Fabia lepší, je velikost kufru, rio má základní objem 288 litrů, fabia 315.

Řidiči se zalíbí skvělá, přirozená poloha za volantem. Nové kie si libují v kapličce přístrojovky, v níž hraje prim rychloměr. Otáčkoměr je půlkruhový a trochu utopený nalevo. Kdo je zvyklý jej sledovat – a v případě testované čtrnáctistovky se to hodilo – musí si zvykat na horší přehlednost.

Kia Rio

Lesklý ohmataný plast kryjící airbag ve volantu nahradí v sériovém provedení hezčí a hodnotnější materiál.

Líbí se velká přihrádka před řadicí pákou – vůbec celá horizontálně členěná architektura středového panelu zaslouží pochvalu. I díky velkým, jasným ovladačům, které šofér nahmatá i poslepu. Také do ria navíc nachystali výbavu, již závidí i větší auta od konkurence. Za příplatek bude třeba bezklíčkové otevírání a startování nebo vyhřívání volantu.

Chce to otáčky

Pokud pojede nové sériové rio s benzinovou čtrnáctistovkou známou ze ceedu tak jako prototyp, bude to paráda. Šestistupňová, přesně jdoucí převodovka měla hodně dlouhé zpřevodování, právě to se možná bude ještě před uvedením do prodeje měnit. V motoru je schovaných 109 koní, které je třeba vyhnat nad čtyři tisíce otáček. Čím vyšší otáčky, tím je větší lehkost, s jakou jedenáct metráků ria táhne.

Kia Rio

Ve finálním provedení dostane motor zakrytování.

Atmosférický motor vystačí při běžném ježdění s necelými sedmi litry benzinu. Lehká noha je dokáže srazit pod šest.

Motor je skvěle odhlučněný, na semaforu se lekáte, že motor zhasl. Někdy tomu opravdu tak je, kvůli start-stop systému, který tak šetří palivo a ovzduší.

Jistý podvozek

Podvozek je tvrdší, hlavně je ale jistý. Sedmnáctipalcové ráfky testovaného kousku jsou na této kategorii hodně nadměrečné. S menšími koly nebude rio tak frajerské, ale zase o fous pohodlnější.

Doširoka rozkročená kola slibují stabilitu. Nejnovější kia se tak nenaklání, dobře drží stopu a na dálnici ani ve vyšších rychlostech nepovlává. Přední náprava je McPhersonovská, zadní tvoří torzní příčka.

Kia Rio


I předsériový kousek se radostně vrhal do zatáček a vykružoval je s velkou jistotou. A to prý podvozek ještě dolaďují na evropské silnice.

Stejné to je s řízením. Prozatím bylo tuhé, s "gumovým" chodem kolem středové polohy. To se do sériového provedení podle Kateřiny Vokounové z Kii také ještě změní. Jinak je citlivé a přímé, když se přední kola opřou do oblouku, citelně ztuhne. Zajímavá je vychytávka v podobě upozornění na vytočená kola při nastartování – rozsvítí se na displeji na středovém budíku přístrojovky.

Kia Rio


Když před lety nadělala v království Škody Octavie paseku Kia cee'd, nebyla to náhoda, k podobnému převratu se schyluje i mezi menšími auty. Zradit by novou mini-maxi kiu neměla ani cenovka. Ceny prozatím české zastoupení Kie neprozradilo. Kateřina Vokounová říká, že by měly být podobné jako u konkurence, se kterou se chtějí pasovat. Tipujeme základních 240 tisíc (motor 1,2 63 kW) při koupi za hotové, leasingová startovací cena by se mohla dostat pod dvě stě tisíc.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.