Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry s Fordem Kuga

aktualizováno 
Kuga. Zvláštní název, úderný, zvučný, ale nic neznamená. Vymysleli ho u Fordu pro pojmenování nového crossoveru, což je kříženec klasického hatchbacku a auta do terénu, neboli SUV (sport utility vehicle).

Ford Kuga | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

Než se vydal do lehkého terénu, dal si Ford hodně načas - předběhli ho snad všichni konkurenti - SUV dnes vyrábějí kromě japonských zakladatelů této kategorie (Hondy, Mitsubishi, Toyoty, Nissanu) i evropské značky (Peugeot, Citroën, Opel či Volkswagen).

Právě s nedávno představeným Tiguanem od VW je Kuga nejčastěji srovnávána. Do značné míry právem. Auta jsou si hodně podobná; Kuga však má velkou výhodu, že není okoukaná – tiguan totiž vypadá jako zmenšený luxusní touareg. To u fordu nehrozí, přestože základní tvary jsou společné téměř všem vozům SUV. Při testovacích jízdách v okolí španělského Jerezu, kam automobilka pozvala evropské novináře, jsme si jedoucí kugu zezadu spletli s Nissanem Qashqai...

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Obdobný vzhled je samozřejmě dán stejnou koncepcí – šířka zajišťuje stabilitu na silnici, vyšší podvozek zase průchodnost lehčím terénem. Ale popravdě řečeno, hlavní životní náplní kug a tiguanů je jízda po cestách a dálnicích; do terénu se podívají málokdy, ale spíš nikdy.

Co se týče rozměrů, s délkou 4443 mm se kuga od tiguanu liší jen v řádu 15 milimetrů, rozvor (a tedy i vnitřní prostor) má však ford o téměř devět centimetrů větší. Výška i šířka jsou opět velmi podobné, totéž platí o výšce podvozku nad terénem. Kuga má světlou výšku 18,6 centimetru, tigaun rovných dvacet; má však v terénnější verzi Track&Field velkorysejší nájezdové úhly.

Terénní schopnosti má kuga díky pohonu všech čtyř kol, přičemž ta zadní se přidávají automaticky, když to elektronika vyhodnotí jako nezbytné. Také zde se tak děje prostřednictvím takzvané mezinápravové Haldex spojky; žádné terénní redukce nebo možnost nastavit stálý pohon 4x4 tlačítkem zde nenajdete.
 
Na cestě se ovšem Kuga opravdu chová velmi dobře. I když, ve zmiňovanému tiguanu jsme se cítili o něco více jako v osobním autě - Kuga se přece jen v zatáčkách znatelněji naklání.

Není to ovšem nic dramatického, velmi dravá jízda na vybraných testovacích pustých okreskách ukázala, že limity auta jsou daleko za tím, nač si troufne normálně příčetný šofér. Stabilizace podvozku ESP zasahuje přiměřeně a účinně; my jsme ji na zkoušku vypnuli (v menu palubního počítače), a zkoušeli projet kruhový objezd co nejvyšší rychlostí. I když zadek vlál v permanentním smyku, kuga byla stále plně ovladatelná a řiditelná.

Auto obstálo i v terénní vložce na prašných cestách. Přeskákalo všechny terénní překážky, kameny, stoupání i klesání; narozdíl od offroadu ovšem posádku víc vytřese. Také řidič se může polekat značných kopanců do volantu, což je daň za citlivé řízení. Tedy: kuga terén zvládne, patří ale na cestu.

Uvnitř klasicky fordovsky střiženého interiéru najdeme barevné (modré a oranžové) doplňky, vnitřek tím pěkně ožil. Nutno ovšem poctivě dodat, že lacině působící středový panel s autorádiem, který se nám nelíbil u mondea, zůstal i zde, a také, že dílenské zpracování testovacích vozů nebylo úplně stoprocentní. Setkali jsme se totiž s povrzáváním z mnoha koutů auta. Ale zatím šlo o zaváděcí výrobní série.

Vyklopné zadní dveře mají vsobě ukryté ještě jedny. Buď zmáčknete jedno tlačítko a vyklopíte je celé, nebo to vedlejší, a otevře se jen horní polovina. Krycí rolety zavazadlového prostoru (nad dvojitým dnem má jen velmi průměrných 360 litrů pro náklad) se stačí jen dotknout a stáhne se dozadu - pak prý můžete uložit menší drobnosti.
 
Motor: starý známý nafťák
Pod kapotou všech vozů testovací flotily tlumeně pochrochtával, jediný motor, který kuga pro začátek dostane – osvědčený turbodieselový dvoulitr TDCi o výkonu rovných 100 kilowattů (136 koní) vybavený filtrem pevných částic. Zvkukový projev má za 1, výkon spíše za 2 – pár koní navíc by v těžším SUV neuškodilo. Pro běžnou jízdu stačí, při předjíždění je však váha vozu znát. A rozjezdy do kopce – ty jsou spíš za dvě mínus – je třeba dát překvapivě plný plyn, protože tenhle diesel prostě "od nuly" netáhne. Spotřeba se při hodně brutální jízdě ustálila na 8,9 litrech nafty, při normálním zacházení se pohybovala kolem 7,5 litru. Výrobce ovšem slibuje hodnoty ještě o litr nižší. Na konci roku by měl v nabídce přibýt i pětiválcový benzinový turbomotor 2.5T, známý z volv, větších fordů, nebo dravého nebo focusu ST.

Mimochodem, řízení lze v menu nastavit do jednoho ze tří módů – sportovního, komfortního a normálu. U prvního z nich se zvětší strmost, ale při běžné jízdě jsme velké rozdíly nepozorovali.
 
V základní výbavě Fordu Kuga je například šest airbagů, digitální klimatizace, zabudované rádio s CD a mp3 či stabilizační systém ESP, za příplatek lze (stejně jako u focusu) mít třeba USB vstup pro připojení hudebního přehrávače nebo velmi užitečnou zásuvku na 220 voltů - takže na zadních sedadlech můžete nabíjet třeba počítač bez jakýchkoli redukcí. K mání je také bezvíčkové tankovací hrdlo, do nějž ani když chcete nenacpete pistoli pro jiné palivo, než to, jež konzumuje vaše kuga, nebo bezklíčový systém.

Do českých showroomů se kuga dostane (půjde-li vše podle plánu) už v červenci. Základní cena pro verzi s pohonem pouze předních kol je stanovena na bez desetikoruny 800 tisíc korun; za čtyřkolku přihodíte padesát tisíc korun.

FORD KUGA v číslech 
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4443 x 1842 x 1710 x 2690
objem kufru (l) 410 - 1405
MOTOR vznětový čtyřválec common-rail 2,0 TDCi
objem (ccm) 1997
max. výkon (kW/k) 100/136
max. krouticí moment (Nm) 320
max. rychlost (km/h) 180*
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,7*
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,4*
základní cena (Kč) 799 990

Pozn: údaje uváděné automobilkou,
*platné pro verzi s pohonem všech kol

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.