Ford Kuga

Ford Kuga | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

První kilometry s Fordem Kuga

  • 42
Kuga. Zvláštní název, úderný, zvučný, ale nic neznamená. Vymysleli ho u Fordu pro pojmenování nového crossoveru, což je kříženec klasického hatchbacku a auta do terénu, neboli SUV (sport utility vehicle).

Než se vydal do lehkého terénu, dal si Ford hodně načas - předběhli ho snad všichni konkurenti - SUV dnes vyrábějí kromě japonských zakladatelů této kategorie (Hondy, Mitsubishi, Toyoty, Nissanu) i evropské značky (Peugeot, Citroën, Opel či Volkswagen).

Právě s nedávno představeným Tiguanem od VW je Kuga nejčastěji srovnávána. Do značné míry právem. Auta jsou si hodně podobná; Kuga však má velkou výhodu, že není okoukaná – tiguan totiž vypadá jako zmenšený luxusní touareg. To u fordu nehrozí, přestože základní tvary jsou společné téměř všem vozům SUV. Při testovacích jízdách v okolí španělského Jerezu, kam automobilka pozvala evropské novináře, jsme si jedoucí kugu zezadu spletli s Nissanem Qashqai...

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Obdobný vzhled je samozřejmě dán stejnou koncepcí – šířka zajišťuje stabilitu na silnici, vyšší podvozek zase průchodnost lehčím terénem. Ale popravdě řečeno, hlavní životní náplní kug a tiguanů je jízda po cestách a dálnicích; do terénu se podívají málokdy, ale spíš nikdy.

Co se týče rozměrů, s délkou 4443 mm se kuga od tiguanu liší jen v řádu 15 milimetrů, rozvor (a tedy i vnitřní prostor) má však ford o téměř devět centimetrů větší. Výška i šířka jsou opět velmi podobné, totéž platí o výšce podvozku nad terénem. Kuga má světlou výšku 18,6 centimetru, tigaun rovných dvacet; má však v terénnější verzi Track&Field velkorysejší nájezdové úhly.

Terénní schopnosti má kuga díky pohonu všech čtyř kol, přičemž ta zadní se přidávají automaticky, když to elektronika vyhodnotí jako nezbytné. Také zde se tak děje prostřednictvím takzvané mezinápravové Haldex spojky; žádné terénní redukce nebo možnost nastavit stálý pohon 4x4 tlačítkem zde nenajdete.
 
Na cestě se ovšem Kuga opravdu chová velmi dobře. I když, ve zmiňovanému tiguanu jsme se cítili o něco více jako v osobním autě - Kuga se přece jen v zatáčkách znatelněji naklání.

Není to ovšem nic dramatického, velmi dravá jízda na vybraných testovacích pustých okreskách ukázala, že limity auta jsou daleko za tím, nač si troufne normálně příčetný šofér. Stabilizace podvozku ESP zasahuje přiměřeně a účinně; my jsme ji na zkoušku vypnuli (v menu palubního počítače), a zkoušeli projet kruhový objezd co nejvyšší rychlostí. I když zadek vlál v permanentním smyku, kuga byla stále plně ovladatelná a řiditelná.

Auto obstálo i v terénní vložce na prašných cestách. Přeskákalo všechny terénní překážky, kameny, stoupání i klesání; narozdíl od offroadu ovšem posádku víc vytřese. Také řidič se může polekat značných kopanců do volantu, což je daň za citlivé řízení. Tedy: kuga terén zvládne, patří ale na cestu.

Uvnitř klasicky fordovsky střiženého interiéru najdeme barevné (modré a oranžové) doplňky, vnitřek tím pěkně ožil. Nutno ovšem poctivě dodat, že lacině působící středový panel s autorádiem, který se nám nelíbil u mondea, zůstal i zde, a také, že dílenské zpracování testovacích vozů nebylo úplně stoprocentní. Setkali jsme se totiž s povrzáváním z mnoha koutů auta. Ale zatím šlo o zaváděcí výrobní série.

Vyklopné zadní dveře mají vsobě ukryté ještě jedny. Buď zmáčknete jedno tlačítko a vyklopíte je celé, nebo to vedlejší, a otevře se jen horní polovina. Krycí rolety zavazadlového prostoru (nad dvojitým dnem má jen velmi průměrných 360 litrů pro náklad) se stačí jen dotknout a stáhne se dozadu - pak prý můžete uložit menší drobnosti.
 
Motor: starý známý nafťák
Pod kapotou všech vozů testovací flotily tlumeně pochrochtával, jediný motor, který kuga pro začátek dostane – osvědčený turbodieselový dvoulitr TDCi o výkonu rovných 100 kilowattů (136 koní) vybavený filtrem pevných částic. Zvkukový projev má za 1, výkon spíše za 2 – pár koní navíc by v těžším SUV neuškodilo. Pro běžnou jízdu stačí, při předjíždění je však váha vozu znát. A rozjezdy do kopce – ty jsou spíš za dvě mínus – je třeba dát překvapivě plný plyn, protože tenhle diesel prostě "od nuly" netáhne. Spotřeba se při hodně brutální jízdě ustálila na 8,9 litrech nafty, při normálním zacházení se pohybovala kolem 7,5 litru. Výrobce ovšem slibuje hodnoty ještě o litr nižší. Na konci roku by měl v nabídce přibýt i pětiválcový benzinový turbomotor 2.5T, známý z volv, větších fordů, nebo dravého nebo focusu ST.

Mimochodem, řízení lze v menu nastavit do jednoho ze tří módů – sportovního, komfortního a normálu. U prvního z nich se zvětší strmost, ale při běžné jízdě jsme velké rozdíly nepozorovali.
 
V základní výbavě Fordu Kuga je například šest airbagů, digitální klimatizace, zabudované rádio s CD a mp3 či stabilizační systém ESP, za příplatek lze (stejně jako u focusu) mít třeba USB vstup pro připojení hudebního přehrávače nebo velmi užitečnou zásuvku na 220 voltů - takže na zadních sedadlech můžete nabíjet třeba počítač bez jakýchkoli redukcí. K mání je také bezvíčkové tankovací hrdlo, do nějž ani když chcete nenacpete pistoli pro jiné palivo, než to, jež konzumuje vaše kuga, nebo bezklíčový systém.

Do českých showroomů se kuga dostane (půjde-li vše podle plánu) už v červenci. Základní cena pro verzi s pohonem pouze předních kol je stanovena na bez desetikoruny 800 tisíc korun; za čtyřkolku přihodíte padesát tisíc korun.

FORD KUGA v číslech 
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4443 x 1842 x 1710 x 2690
objem kufru (l) 410 - 1405
MOTOR vznětový čtyřválec common-rail 2,0 TDCi
objem (ccm) 1997
max. výkon (kW/k) 100/136
max. krouticí moment (Nm) 320
max. rychlost (km/h) 180*
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,7*
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,4*
základní cena (Kč) 799 990

Pozn: údaje uváděné automobilkou,
*platné pro verzi s pohonem všech kol

,