Kia Soul

Kia Soul | foto: Kia

První kilometry s Kiou Soul: kufry nechte doma

  • 96
Takhle dobře ještě asi žádný "korejec" nejezdil. A asi ani nevypadal. Praktičnost soulu je ale také trochu netradiční. Nabízí spoustu místa pro cestující, zavazadla ale asi budou muset zůstat doma.

Auto pro mladé - tak vidíte soul na první pohled. David Labrosse z evropského vedení korejské automobilky ale odhaluje i dalšího možného zájemce o novou kiu. Je to nekonformní německý důchodce. "Mým snem je porsche, nastoupím do něj, ale už se z něj nevyškrábu. Tak mám Kiu Soul," maluje si Labrosse.

Uvidíme. Hlavními zákazníky skvěle vypadající novinky budou přeci jen spíš reklamní agentury, mladí frajeři a vůbec všichni, kteří chtějí být na ulici vidět. Soul není ale jen magnet na pohledy, je to hlavně malé, neskutečně příjemné a docela hbité auto, které prostě vypadá jinak než ostatní.

Odvážná stylovka

Soul znamená anglicky duše. A soul duši má, minimálně duši fintila. Zdobí se samolepkami, spojlery a bůhvíčím dalším. Soul bude ale vypadat hezky, i když tuningu neholdujete.

Na malování nové kii dohlížel německý šéfdesignér Peter Schreyer. Takovou divočinu by si u svého předchozího zaměstnavatele (Audi), rozhodně dovolit nemohl.

Kia Soul

Soul není žádný asiat s přimhouřenýma očima nebo vykuleným pohledem a podobný padesáti dalším autům. Zavedení výrobci z Evropy by k výrobě něčeho takového odvahu hledali mnohem déle.

Až si pro soula půjdete, připravte se na dlouhé vybírání barvy. Moc mu sluší zářivé veselé lakování a asi nejvíc červená a bílá. Nebo můžete mít tmavého soula v elegantní hnědé metalíze s černými ráfky...

Kola v nabídce jsou 15, 16 a 18palcová. Soulu to samozřejmě sluší nejvíc na těch největších. Dovedete si ale představit, kolik budou stát "zimáky" na něj?

Lidský stěhovák

Kia Soul

Vnitřními rozměry interiéru soul atakuje auta o kategorii větší, centimetry pro cestující šly ale na úkor kufru. Jeho objem je zase na úrovni nejmenších aut. Jen 4,1 metru dlouhé auto nabídne posádce hromadu místa pro nohy i hlavu v obou řadách, s sebou si ale může vzít jen 220 litrů věcí.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Kia můžete koupit na www.automodul.cz

Nastupujete hezky nahoru, což oceníte, až vám potáhne na důchod a záda začnou bolavět nebo až budete krotit děti k uvázání do dětské sedačky. Zalíbí se i těm, co pokukují po něčem, z čeho budou mít lepší přehled o dění na silnici, a nemusí mít zrovna SUVčko. Auto má hodně vysoko položenou podlahu, mezi nohama cestujících vzadu skoro nepřekáží středový tunel.

Kia Soul

Kufr má sice nákladovou hranu v úrovni podlahy, tím ale výčet jeho pozitiv končí. Nemůžete se zbavit dojmu, že zadní sloupky jsou tak mohutné, že vás obírají o spoustu místa, a při pohledu na podvozek si také říkáte, proč není podlaha níž. Konstruktéři se to ani nesnažili zachránit variabilitou. Hodně moc chybí třeba posuvná zadní sedadla, která mají už i auta o kategorii níž (třeba Renault Twingo). Na nějaké pohodlné převážení kočárku tedy zapomeňte.

Když chcete pár litrů navíc, vyhoďte schránky ve dvojité podlaze. Při cestování ve dvou odvezete nijak ohromujících 700 litrů. Rovná plocha, která při sklopení zadních sedadel vznikne, prý ale pojme až dvě horská kola.

Pracoviště řidiče je uspořádáno, jak jsme v Evropě zvyklí. Žádné excesy vlastní korejské automobilové produkci se nekonají. Všude jsou tvrdé plasty, mají ale hezkou povrchovou úpravu.

Líbí se přehledný a skvěle ergonomicky řešený středový panel. Velké otočné knoflíky ovládající klimatizaci najdete při řízení i poslepu. Pokud si nepřiplatíte za velký reproduktor, který montují nahoru doprostřed přístrojovky, dostanete tam hluboký kruhový odkládací prostor, který pojme spoustu věci... nebo si tam zasadíte fialky.

Až otevřete velkou schránku před spolujezdcem, nelekněte se, ta zářivě červená barva plastu uvnitř není nedodělek, je to stylová položka vyšších výbav.

Vyšší verze výbav budou třeba svítit nebo diskotékově blikat reproduktory do rytmu techna. Pokud vám to k dechovce nebo Nohavicovi nesedí, dá si tato funkce samozřejmě vypnout.

Žádanou položkou příplatkové výbavy bude kromě parkovacích senzorů také couvací kamera. Hračičkům se zalíbí: obrázek toho, co se děje za autem, se totiž při zařazení zpátečky promítá na vnitřním zpětném zrcátku.

Kia Soul

Berte naftu

Když otevřete kapotu, leknete se, že tam něco chybí. Motůrek je schovaný hodně dole a je kolem něj spousta místa. Kdo ví, třeba pro soul chystají u Kii šesti nebo osmiválec.

Do evropské nabídky se prozatím chystají dvě šestnáctistovky, jedna pije benzin, druhá naftu. 144koňový dvoulitr, který dostávají americké souly, na starý kontinent nemíří. Zato se ale připravuje slabší a méně vybavená verze s motorem 1,4. Na příští rok se ještě chystá mild-hybrid, ve kterém bude motoru vypomáhat elektromotor při rozjezdech a akceleraci. Bude se tak spořit palivo. Stejný úkol dostane také chystaný Start-stop system.

Obě jedna-šestky si s autem poradí dobře. Nafťák ale líp, víc se hodí k charakteru auta. K mání bude ve dvou verzích, se 115 a 128 koňmi. Stojí za pozornost, že se motory liší pouze výkonově, hodnota maximálního krouticího momentu a spotřeby má být podle údajů výrobce stejná. Nafťáky vyrábějí ve slovenské továrně Kii v Žilině. Tam je naloží a vezou do korejské fabriky ve městě Gwangju, kde se souly rodí.

Diesel táhne neúnavně, benziňák taky, musíte ho ale hodně točit. Při nezákonných rychlostech vás benzinový motor začne otravovat velkým hlukem. Oběma verzím totiž moc chybí šestý stupeň v převodové skříni. Benziňák tak musí točit při stotřicítce na pětku zbytečně vysoké čtyři tisíce otáček. Za příplatek bude k naftovým verzím k mání ještě čtyřstupňový automat.

Podle tabulek má soul pít 5,2 l na sto kilometrů jízdy u nafťáku a šest a půl litru u benzinového soulu.

Dobrý podvozek chce dobrou silnici 

Tohle auto je stavěné už od pohledu jinak než ostatní. Moderní doba velí stavět auta od vnitřku ven: nejprve uspokojíte posádku a pak začínáte hledat obal. Soul ohromil před dvěma roky detroitský autosalon 2006 jako designová studie natolik, že se ho korejský výrobce rozhodl poslat do výroby s minimem změn.
Jenže se pro něj musel najít vnitřek. Podvozek tedy vychází z toho, který má právě uváděný Hyundai i20, a třeba řízení je ze cee´du. Nutno však přiznat, že tahle skládačka funguje na výbornou.

Soul je moc příjemný na ježdění, má sice relativně vysokou stavbu, je ale hezky hravý. V zatáčkách je hodně jistý, žádné houpání, plavání nebo nejistota. Přesně víte, co se se soulem děje, a zatáčky jde řezat jako snad s žádným korejským autem.

Kia Soul

Podvozek trpí snad jediným neduhem, pro českého řidiče ale vcelku podstatným: je hodně tvrdý. Na španělských vyžehlených silnicích, kde jsme ho na pozvání automobilky odzkoušeli, funguje skvěle. Co ale bude vyvádět na tom, co platíme z daní v Česku, je otázka. Rozhodně zapomeňte na příplatkové osmnáctky, sice na nich vypadá soul skvěle, ale asi z vás vytřepe duši.

Korejská novinka má hodně strmé řízení. O dokonalé zpětné vazbě řeč být nemůže, ale vůbec to není špatné. Nemile překvapí pouze výškové polohování volantu, s hledáním vhodné polohy k řízení ale problém mít nebudete. Skvěle fungovala u předváděcích exemplářů převodovka, řadí se po krátkých a přesně vymezených drahách.

A špatná zpráva na závěr: pohon všech kol určitě nebude, použitá platforma to neumožňuje.

Sázka na nejistotu

Jet malým autem do Chorvatska na dovolenou je otrava, v soulu - ač je malý - to špatné nebude. Jezdí jako dospělé auto, akorát nepobere všech čtyřicet řízků a dvě basy piv.

Prodejci vozů Kia ale budou zákazníkům špatně vysvětlovat účel tohoto auta. Je to proste stylovka, stejně jako třeba mini nebo Alfa Romeo MiTo. Trhat prodejní rekordy asi nebude, reputaci korejské značky u zákazníků ale posílí.

V Česku jich chtějí prodat v nadcházejícím roce 800 až 900, prodávat se začne v únoru. Základní cena prozatím nebyla stanovena, v Německu za ně zaplatí minimálně 395 tisíc korun (14 980 eur), české odhady prozatím oscilují mezi 300 a 350 tisíci korunami.

Podle prvních informací by v základní výbavě nemělo chybět ESP a 6 airbagů. Ročně jich chce Kia vyrobit skoro 140 tisíc a doufá, že v Evropě jich udá 30 tisíc.

Kia Soul v číslech
motor benzinový 1,6 naftový 1,6 CRDi
zdvihový objem (ccm) 1591 1582
počet válců/ventilů 4/16 4/16
max. výkon (kW/k) 91/124 85/115 nebo 94/128
max. krouticí moment (Nm) 156 260
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,5 5,2
max. rychlost (km/h) 177 182
zrychlení 0-100 km/h (s) 11 11,3
délka x šířka x výška x rozvor (mm)      4 105 x 1 785 x 1 610 x 2 550
objem zavazadlového prostoru (l)     220-700
pohotovostní/celková hmotnost (kg)  1 170/1 800
rozměr pneumatik

Detroit 2009: koncept na druhou

Soul se ještě ani nezačal pořádně vyrábět, a už dal  vzniknout dalšímu konceptu. Tam, kde před třemi roky ohromil publikum, se představí z něj odvozené cosi, co prozatím neumíme pojmenovat.

Kia kromě obrázku nic dalšího neuveřejnila. Můžeme se tedy jen dohadovat, zda se chystá dvoudveřová verze, nebo prodloužená varianta, možná pick-up?

Tajemný koncept Kie