Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry s novým kombíkem Opel Insignia Sports Tourer

  14:00aktualizováno  14:00
Nejprodávanější sedan ledna a února v Evropě a dva nové motory. Opel Insignia se ale hlavně nově představuje v dlouho očekávané kombíkové variantě.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Nástupce hranaté a kontroverzně přijímané vectry trhá statistky prodejnosti. O bytí russelsheimské automobilky se rozhoduje v době, kdy jí konkurenti závidějí, jak jde nový model na dračku. Za všechno mluví už jen to, že na rozdíl od ostatních, kteří omezují výrobu, Opel musí ve výrobě insignie přidat sobotní směnu.

Od uvedení na trh nasbírali prodejci na insignii 80 tisíc objednávek, což překvapilo i vedení automobilky. Na českém trhu je teprve pár týdnů, i tady se ale podle prvních ohlasů prodává velmi dobře.

Nový kombík preferuje sport

Na představení nového kombíku nás Opel pozval "domů", novou karosářskou verzi a dva nové motory jsme vyzkoušeli na silnicích v okolí Frankfurtu.

Opel Insignia Sports Tourer

Obří stěhovací Vectru Caravan nahrazuje dynamicky střižený kombík. Krabicoidní tvary nahradily dynamické plochy a ubíhající linky. Nezměnilo se jen jméno, měnil se i charakter auta. Z klasického stěhováku je sportovec, však mu také dali jméno Sports Tourer.

Andreas Häfele, šéf vývoje insignie, říká, že si Opel nechal udělat průzkum, podle kterého si zákazníci přejí spíše sportovní kombík než hranatý stěhovák. Tak jim vyšli vstříc.

Kombíková insignia zaujme řešením zadních dveří. Když otevřete víko kufru, odhalíte tím vlastně celou záď. Zadní vrata jsou už od pohledu mohutná a na omak docela těžká. Jejich tvůrci říkají, že se inspirovali nákladním letadlem s odklápěcím "čumákem". Samotný vstup pro nákup se zdá ale rozměrově menší, lemují ho totiž hodně mohutné boky.

Do otevřeného kufru, jehož podlaha zařezává s nárazníkem, si můžete i sednout, třeba až vyrazíte na lyžovačku a budete se obouvat. Jinak se tam vejde 540 litrů věcí. Když se sklopí zadní opěradla, vejdou se na absolutně rovnou podlahu až 191 centimetrů dlouhé věci, kterých může být až 1 530 litrů.

Opel Insignia Sports Tourer

Opel Insignia srší novotami v podobě systému čtoucího značky nebo přechytralých světlometů plynule upravujících směřování a množství světla, kterým osvětlují silnici a okolí. Vývojáři si samozřejmě museli vymyslet nějakou lahůdku i pro kufr. Kombík tak nabízí možnost zvolit si výšku zdvihu otevřeného víka kufru ve dvou polohách. Kdy a jestli vůbec to využijete, posuďte sami, až uvidíte příplatkovou cenu.

Rozvor kombíku se oproti sedanu neměnil (u vectry to tak bylo), zato insignia s větším kufrem narostla oproti sedanu o osm centimetrů do délky (celkem 491 cm). Už od dob bájné calibry je také známo, že Opel zaměstnává skvělé odborníky na aerodynamiku. Skvělých 0,26 aerodynamického koeficientu Cx se u kombíku mírně zhoršilo na 0,28.

Uvnitř vás uvítá moderně navržený interiér, ovšem pocitově možná méně plýtvající centimetry ve prospěch posádky v porovnání s předcházející vectrou. Insignia vás obestaví množstvím materiálu, abyste se cítili bezpečně. Důkazem toho jsou vysokánské boky a docela úzká okna. A přes hodně silný levý první sloupek pořádně nevidíte do ostrých zatáček.

Jak je u moderních opelů zvykem, je na pracovišti řidiče a spolujezdce spousta ovladačů a tlačítek. Než se skamarádíte se středovým panelem, chce to chvíli času nebo večer nad manuálem.

Opel Insignia Sports Tourer

Kruhový ovladač multimediálního systému na středovém tunelu je hodně blízko řadicí páce, občas tak o něj při přeřazování zavadíte a přikážete mu, co jste nechtěli.

Sláva přeplňování

Nabídka motorů se zkompletovala na devět. Nově se do insignie stěhují dva přeplňované motory. Benzinová šestnáctistovka má turbodmychadlo jedno, naftový dvoulitr dvě.

Točivý turbobenzinový agregát objemu 1,6 moc práce s insignií nemá, motorářům se z něj podařilo vymámit 180 hodně živých koní (132 kW). Když chcete jet svižněji, je třeba motor docela točit. V těch chvílích má docela dravý zvuk a s 16 metráky insignie si poradí s přehledem. 230 newtonmetrů nastupuje na kola přední nápravy plynule, turboefekt trhající volant z rukou se s nástupem turbodmychadla, které začalo pracovat, nekoná.

Složitější je to s druhým novým motorem. Stodevadesátikoňový biturbodiesel bude k mání s pohonem předních kol až příští rok. Letos ho pořídíte jen v kombinaci s pohonem 4 x 4. A spolu jim to moc neladí.

Opel Insignia Sports Tourer

Turbodiesel má původ v proslavených motorech Fiatu. Motorářská odnož majitele Opelu GM Powertrain si ho ale vyvinula sama. Pierpaolo Antonioli, šéf vývoje motorů, vysvětluje, co nápis biturbo na zádi znamená. V malých otáčkách do 1 500 ot/min plní motor vzduchem malé turbodmychadlo, pak se přidá velké a pracují společně až do tří tisíc otáček, motoru to dává elasticitu a říz. Když ručka otáčkoměru mine trojku, malé turbo odpočívá. Piezovstřikovače commonrailu vstřikují naftu do válců tlakem dvou tisíc barů.

Silný nafťák má opravdu velmi vyhlazenou charakteristiku. Turbodmychadla si práci předávají plynule, bez rázů. Hrubý zvuk motoru je ale v kabině dost slyšet.

Čtyři sta newtonmetrů se tváří nadšeně, brzdí ho ale pohon všech kol. Insignia je s ním sice nadmíru jistá za všech podmínek, ale pocitově hodně těžkopádná.

Zkušební jízdu s oběma motory jsme za končili se zcela identickou spotřebou. Když jsme nafťák a následně benziňák po projížďce po německých silnicích a dálnicích vraceli, ukazoval počítač v obou případech 9,2litrovou spotřebu. Dle tabulek výrobce to má být 7,7 a 6,2 litru benzinu a nafty na sto kilometrů jízdy.

Čtyřkolce se sportovat nechce

Pohon všech kol dělá z insignie těžkopádného dálničního rychlíka. Zatáčkami krouží s klidem, z míry ho nevyvede ani prudká změna směru. Moc se ale čtyřkolce do takových skopičin nechce. Na rozjezdu je cítit, že silný motor by chtěl, ale insignia 4 x 4 je proti.

Pohon všech kol obstarává hydraulická elektronicky řízená spojka Haldex, připojující pohon zadní nápravy, když je třeba. Elektronika přerozděluje sílu na jednotlivá kola podle aktuální potřeby plynule a tak, že o tom ani nevíte. Elektronika ještě dokáže na zadní nápravě simulovat funkci samosvorného diferenciálu, jízda s insignií tak má dostat větší říz.

Kombík pro ještě větší úspěch

Opel ví, že představovaná novinka je velmi očekávaným modelem. Andreas Brüner, který má uvedení insignie na trh na starosti, říká, že na některých na kombíky "zatížených" trzích může být až 70 procent prodaných insignií ve verzi Sports Tourer.

Nový kombík lze u prodejců objednávat už nyní. Z důvodu velkého zájmu o insignii vám auto dorazí až během léta. Za kombík se připlácí oproti základnímu sedanu 35 tisíc. V nabídce je ještě pětidveřový liftback.

Insignia Sports Tourer se základní benzinovou 1,6 vyjde na 584 900 korun. S přeplňovanou 180koňovou jedna-šestkou stojí minimálně 724 900. 190koňový biturbodisel vyjde aspoň na osm set tisíc.

Opel Insignia Sports Tourer
Opel Insignia Sports Tourer má dva nové motory
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 908 x 1 858 x 1 520 x 2 737
objem kufru (l) 540-1530
motor 1,6 TURBO benzinový 2,0 CDTi BiTurbo naftový
zdvihový objem (ccm) 1 598 1 956
max. výkon (kW/k) 132/180 140/190
max. krouticí moment (Nm) 230 400
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9 8,5
max. rychlost (km/h) 225 228
průměrná spotřeba (l/100 km) 7,7 6,2
pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1610/555
základní cena (Kč) 724 900 799 900




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.