Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry s novým Peugeotem 308

aktualizováno 
Je to téměř k nerozeznání stejné, jen o pár centimetrů větší než Peugeot 207 a o pár menší než 407. Co je to? Nový Peugeot 308! Automobilka se rozhodla úplně sjednotit hodně dravý vzhled přídě svých modelů, a novinka tak oproti usedlému předchůdci vypadá opravdu dynamicky.

Na rodinné auto možná až moc, ale to je jen otázka vkusu. A také (ne)praktičnosti: poznávací značka je na nárazníku tak nízko nad zemí, že se musí bát každého vyššího obrubníku.


Úspěšný předchůdce
Důležitější je, jestli 308 naváže na prodejní úspěch předchůdkyně, jíž se od premiéry na jaře 2001 prodalo 3,2 milionu kusů.

Jen pro zajímavost, 65 procent bylo hatchbacků, 30 procent kombíků a zbytek připadl na CC, neboli coupé cabriolet.

A přes polovinu (57 procent) aut mělo pod kapotou dieselový motor HDi. Třistaosmička to nebude mít lehké - konkurence na evropském trhu s auty je ohromná. Zatímco v roce 2001 se v nižší střední třídě, kam 308 patří, prodávalo 32 modelů, letos je jich rovných padesát.

Do konkurenčního boje vyráží nový peugeot právě v těchto dnes: prodejní premiéru měl v Evropě v pátek 20. září.

Kvalita, kvalita, kvalita
Francouzi vytáhli do boje o zákazníky těžkým kalibrem: sázkou na kvalitu.

"Budeme pečlivěji vyrábět a zlepšíme taky výstupní kontrolu. Našim cílem je dohnat a předehnat německou konkurenci právě v úrovni dílenského zpracování a celkové kvalitě,“ slíbil na představení novinky v alsaském regionu Colmar šéf komunikace automobilky Martin Alloiteau.

Soudě podle flotily 30 aut, která měli novináři pro testovací jízdy k dispozici, sázka na kvalitu vyšla. Jestliže jsme nějaké rezervy ve slícování plastů interiéru našli, byly v podstatě bezvýznamné – třeba při silném zmáčknutí lehce vrzající vnitřní madlo dveří či spodní části středového panelu.

Provedení sedadel, čalounění interiéru i zavazadlového prostoru – nikde jsme nenašli žádnou chybu.

Výrazně se zlepšilo i řazení: zmizela typicky francouzská gumovost, dráhy řazení jsou sice malinko delší než třeba u nových škodovek, ale páka se v kulise pohybuje přesně.

Převodovka je však u všech benzinových modelů pouze pětistupňová (automat čtyřstupňový), což je také hendikep oproti konkurentům. "Šestikvalty“ najdeme až u silnějších dieselů.

Povedené motory
Jen ty nejlepší zkušenosti jsme nasbírali s novými motory, samými šestnáctistovkami – určitě i díky tomu, že na jejich vývoji spolupracovali Francouzi s konstruktéry BMW.

Další dobrá zpráva je, že prozatím základní benzinová verze (později se bude dodávat i motor 1.4) má variabilní časování ventilů VTi a výkon 88 kilowattů, což v běžném provozu víc než dostačuje.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Peugeot 308 www.automodul.cz

Na druhou stranu je třeba dodat, že třeba korejská konkurence - Hyundai i30 a Kia cee´d dokážou vydolovat ještě o dva kilowatty více z pouhé 1.4.

Motor peugeotu je dostatečně pružný, výborně táhne odspoda, maximum tahu poskytuje už od dvou tisíc otáček; maximum pak leží až těsně pod hranicí šesti tisíc. A do těchto výšin se také ochotně vytáčí.

"Turbobavorák“
Mnohem výkonnější je další benziňák s obsahem 1.6 s označením THP (Turbo High Pressure) – je vybaven přímým vstřikováním benzinu a turbodmychadlem.

Poskytuje vynikající výkon 110 kW, velmi slušný je i točivý moment 240 newtonmetrů, který je k dispozici už od 1400 otáček.

Tenhle motor jede výborně, konkurovat může i vynikajícímu 1.8 TSI od Volkswagenu, známému z octavií, protože ten je o pouhých osm kilowattů či deset newtonmetrů silnější.

Vyzkoušet jsme mohli i turbodiesel 1.6 HDi s filtrem pevných částic FAP o výkonu 80 kW. Na něm nás nejvíce zaujala jedna věc – totiž že jeho projev byl k nerozeznání od benzinového.

Ať už výborným utlumením, nebo ochotou táhnout a nechat se vytáčet. Ovšem kvůli velmi razantnímu stylu jízdy v kopcovité krajině se nám nepodařilo dosáhnout spotřeby pod sedm litrů nafty; u benzinového turba to dokonce bylo kolem devíti.

Výrobce slibuje u silnějšího 1.6 HDi průměrnou spotřebu 4,7 litru, u 1.6 THP pak 7,1 litru – podle nás jsou při normální jízdě tyto hodnoty reálné.

Pozor, pálím!
Agregáty samotné zaslouží pochvalu, k motorovému prostoru lze ovšem mít drobné výhrady.

Obě se týkají otevírání kapoty: zaprvé není úplně lehké najít odjišťovací páčku, zadruhé je ona i tyčka pro vzepření kapoty po jízdě horká natolik, že jsme se o ni dost silně spálili.

Je totiž uchycená na zavřené kapotě napříč, a tak leží přímo na sálajícím turbodmychadlem. Nelze si jen povzdechnout, proč automobilka dnes šetří natolik, že nemohla vybavit kapotu plynovými vzpěrami, jež by ji otevřely automaticky – vždyť to uměla před deseti lety i obyčejná 106...

Jezdím jako drak
Starším generacím francouzských aut vytýká většina recenzí měkký a nepříliš jistý podvozek, o nejnovějších modelech to však neplatí.

Už loni představená o třídu menší 207 měla jisté jízdní vlastnosti, 308 pak nabízí ještě lepší vedení stopy, ovšem beze ztráty komfortu.

Upřímně, částečná ztráta tady asi bude: milovníci houpavých zatáček budou zklamáni, všichni ostatní pak spokojeni.

Subjektivní pocit je jasný: auto se na cestě chová úplně stejně jako třeba Volkswagen Golf, vnímaný jako měřítko kvality v této třídě. Přesné a vůbec ne přeposilované je i řízení s elektrohydraulickým posilovačem. Na jízdní stabilitě se podílí i oproti minulé generaci o tři centimetry širší rozchod předních kol (u zadních 1,6 centimetru).

Větší než se zdá
První pohled do interiéru nás trochu zklamal – zdálo se nám, že vzadu nebude místa nazbyt. Bylo to ovšem tím, že sedadla byla posunuta maximálně vzad.

Jakmile jsme se usadili, vyzkoušeli jsme si sednout "za sebe“ – a i za stokilovým stoosdmesácentimetrovým pořízkem zbývalo před koleny minimálně pět centimetrů.

Co do délky interiéru je 308 nachlup stejná jako 307, přibylo však místa v loktech: o plných pět centimetrů. U Peugeotu tomu říkají "zlepšení obyvatelnosti“ auta a vycházejí tím vstříc výsledkům průzkumů, podle nichž Evropané tráví ve vozech stále více času.

Uvnitř jsme si pochvalovali kvalitní měkčené plasty, nekomplikované linie palubní desky i výplně dveří, a také nový design klimatizace. Kulatý knoflík se siluetou sedící postavy připomíná intuitivní ovládání známé třeba z Volva, chlazení může být navíc dvouzónové, jak je zvykem o třídu výše.

Jediným nepříliš ladným kusem palubní desky je tak panel zabudovaného autorádia, oplývající přemírou tlačítek – stejně jako ve větší 407. Hezké jsou i bílé budíky, v noci červeně podsvícené.

Tajná schránka
Kufr 308 není nijak extrémně veliký: má 348 litrů, což je zhruba na úrovni konkurentů (Golf 350, Renault Mégane 330, Citroën C4 320, Kia cee´d a Hyundai i30 340 litrů).

Praktičnost však trochu zhoršuje dost vysoká hrana nárazníku, a také nemožnost sklopit zadní sedačky do úplné roviny, jak tomu bylo u starších peugeotů.

Povedla se ale jedna drobnost: v krycím platu je "utajená“ schránka, dostatečně hluboká na to, abyste do ní ukryli několik menších věcí, když je v autě necháváte. Alespoň tedy do doby, než se to zloději naučí...

Bezpečnost: tradičně na úrovni
Peugeot 308 už prošel i crashtestem organizace EuroNCAP, která mu přidělila maximálních pět hvězdiček za ochranu posádky. Jakýkoli jiný výsledek by ostatně byl zklamáním, všechny nové peugeoty totiž na absolutorium dosáhly.

Konstruktéři se chlubí výrazným zpevněním karoserie v klíčových místech, většími deformačními zónami, vyztuženými B sloupky, a také bezpečnostní výbavou: 308 může být vybavena až devíti airbagy, včetně bočních pro zadní sedadla a kolenního pro řidiče.

Docela legrační výraz si pak tvůrci vymysleli pro speciální potah zadních sedaček, který má při nárazu zabránit podklouznutí pasažérů pod bezpečnostními pásy: říkají mu submarine system, přestože s ponorkou nemá nic společného.

Bezpečnostní výbava ovšem může být ještě mnohem širší, z novinek jmenujme ještě takzvaný systém LOWS neboli Lane Departure Warning System – varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu.

Který nabízí sbratřený Citroën C4. Jeho obdobu známe i od jiných značek, například Volva, v nižší střední třídě však moc častý není.

Funguje to jednoduše: pokud systém aktivujete zmáčknutím tlačítka vlevo pod volantem, mikrovlnný radar začne sledovat krajnici a středovou čáru. Jestliže ji přejedete bez "vyhození blinkru“, zavibruje vám sedačka na té straně, kam jste se vydali.

A věřte, že pocit je to natolik podivný, že vás určitě probudí z mikrospánku – leknete se totiž, i když víte, že jste jej právě zapnuli.

To nejdůležitější: ceny
V extrémně konkurenčním českém prostředí je hodně důležité dobře nastavit ceny; existuje totiž mnoho modelů (například Mazda 3), jenž kvůli vysokým finančním nárokům automobilky nejdou na odbyt tak, jak by odpovídalo jejich kvalitám.

Otázkou je, zda něco podobného nepotká velmi povedenou 308. Počáteční cena pětidveřové verze s motorem 1.4 VTi (70 kW) je stanovena na 434 900 korun, ovšem bez klimatizace – ta je za dalších nemalých 30 tisíc.

Slabší benzinová šestnáctistovka (bez turba) s 88 kW bude určitě lepší volbou, protože za 488 tisíc korun už klimatizaci má. Nejlevnější nafta 1.6 HDi (66 kW) přijde s pěti dveřmi na 485 tisíc. "Třídveřáky“ jsou zhruba o 20 tisíc korun levnější.

Porovnání s konkurenty tak pro lvího krasavce nevychází moc příznivě: pětidveřový Hyundai i30 stojí i s klimatizací 369 tisíc korun, stejně jako sesterský model Kia cee´d – jejich čtrnáctistovky přitom mají výkon 80 kilowattů.

Stejný počet koní má etalon třídy VW Golf, ten přijde i s automatickým chlazením na 444 tisíc, přičemž za pět dveří se nic nepřiplácí.

Podobně je na tom v Česku nejoblíbenější Škoda Octavia – její ceník začíná na 425 tisících, s klimatizací pak na 460 tisících. Závěr je jasný: buď si u Peugeotu tolik věří, nebo chystají u francouzských značek tolik oblíbené akční slevy...

Peugeot 308 v číslech
MOTORY
benzinové VTi 1.4 16V* (70 kW), 1.6 16V (88 kW), 1.6 THP (110 kW, s automatem 103 kW)
naftové HDi 1.6 (66 kW), 1.6 FAP** (80 kW), 2.0 FAP** (100 kW)
délka/šířka/výška/rozvor 4276/1815/1498/2608 mm
* v prodeji až po novém roce
** filtr pevných částic

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.