Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry s novým Renaultem Mégane: vycizelovaná klasika

aktualizováno  8:42
Konkurenti budou mít asi velký problém uhlídat své zákazníky. Nová generace Renaultu Mégane je tady. Moderní tvary a obří kufr uspokojí rodinu, a kdo se vozí sám, sáhne po dynamickém kupé. Dobře odladěný podvozek ocení rychlí řidiči a všichni dohromady pečlivé zpracování.

V dobách, kdy si Renault hrdě přezdíval tvůrce automobilů, v dobách, kdy z jeho výrobních pásů sjížděl jeden designérský skvost za druhým, v dobách, kdy odhodlání dělat věci jinak bylo silnější než prodejní statistiky... Tyhle doby jsou sice nenávratně pryč, tradiční francouzský výrobce naštěstí nezapomněl vyrábět zajímavá auta a navíc už nesází pouze na styl.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Renault Megane www.automodul.cz

První generace modelu Mégane, která v roce 1995 nahradila dosluhující devatenáctku, sklidila mimořádný úspěch napříč celou Evropou. Nástupce, který přišel na trh o šest let později, měl neméně vysoké ambice, čas ale ukázal, že zopakovat prodejní boom předchůdce bude spíše zbožným přáním automobilky nežli realitou.

Nový Renault Mégane

Renault se nechal příliš unést popularitou předchůdce a druhou generaci obdařil designem tak originálním, že to bylo pro konzervativní klientelu neúnosné. Tří a pětidveřové hatchbacky dokázali ocenit pouze zákazníci, kteří preferují osobitý styl a příliš si nelámou hlavu s praktickým využitím.

Těch ale ve třídě, které dominuje VW Golf, není zase tolik, kolik konstruktéři zřejmě očekávali. Paradoxně lepší výsledek nakonec mégane zaznamenal v klasickém provedení sedan nebo jako praktické kombi Grandtour. Tváří v tvář třetí generaci je evidentní, že se Renault z předchozích chyb poučil.

Pro rodinu i sólisty

Renault vždy tří a pětidveřovou verzi méganu tvarově odlišuje, nejinak je tomu i ve třetí generaci. Konzervativnější pětidveřová karoserie sází na rodinné využití, třídveřový hatchback na pohled nezaujme praktičností, jeho emotivní design má chytnout za srdce především mladé páry a jednotlivce.

Příď méganu nese charakteristický rukopis moderních renaultů, stylisticky nejblíže má k větší sestře, laguně. I zde jsou mezi oběma verzemi rozdíly. Přestože jediná odlišnost spočívá v designu nárazníku, příď kupé má podstatně agresivnější výraz. Tím podobnost nových méganů prakticky končí. Z boku jsou obě verze identické pouze k hraně čelního skla.

Nový Renault Mégane

Odlišná není jen silueta, linie dveří a střešní oblouk, ale i sklon čelního okna. Na zádi byla spojitost obou karosářských variant omezena na nezbytné minimum, na označení modelu. Pětidveřový hatchback je i z tohoto pohledu velmi pohledný, i když ve srovnání se svým sportovně založeným sourozencem zezadu vypadá trochu nudně. Objektivně vzato, Mégane Coupé je v těchto partiích tak výrazný, že vedle něj bude působit nudně asi většina konkurentů.

Laguna junior

Inspirace větší sestřičkou se v nemalé míře projevuje i uvnitř vozu. Důraz byl kladen především na výběr materiálů a kvalitu zpracování a právě v těchto ohledech patří nový mégane ke špičce své kategorie. Pracoviště řidiče je velmi pohledné a dobře rozvržené. Většinu funkčních prvků lze po chvíli ovládat zcela intuitivně, trochu cviku vyžaduje jen obsluhování navigace a audiosoustavy.

Rozměrný LCD displej navigace je trochu necitlivě a napevno integrován doprostřed přístrojové desky a narušuje její celkově ladné tvary, naštěstí je jen za příplatek. Pochvalu naopak zaslouží oblý přístrojový štít, ukrývající analogový ciferník otáčkoměru, digitální rychloměr a velký informační displej. Jako celek působí nejen efektně, ale je i velmi dobře přehledný.

Ideální pozice za volantem se hledá poměrně snadno, optimálně velký volant s tlustým věncem má široký rozsah nastavení ve všech směrech, totéž platí i o sedadle řidiče. Prostor na předních sedadlech je solidní, pasažéři jsou hýčkáni dostatkem prostoru prakticky ve všech směrech, vzadu je to ale o poznání horší.

Nový Renault Mégane

Postavy do 175 centimetrů asi nebudou mít výraznější problémy s prostorem ani ve třídveřové verzi, 183centimetrový pasažér se ale neubránil kontaktu s předním sedadlem a polstrováním střechy ani v pětidveřové rodinné variantě.

Nadprůměrný je nový mégane naopak v nabídce prostoru pro zavazadla. Pětidveřová verze dokáže přepravit zavazadla o celkovém objemu 405 litrů (372 v prostoru kufru, 33 litrů ve vaně pod podlahou), sklopením asymetricky dělených zadních sedaček lze přepravní prostor příležitostně zvětšit až na 1 129 litrů.

Kromě objemu zaujme kufr také výtečnou skladností, drobnou nevýhodou je naopak vyšší nákladová hrana. Nečekaně dobře si ve stěhovací disciplíně vede také kupé, jeho stylizovaná záď ukrývá překvapivě velkorysý prostor pro 377 litrů zavazadel.

Dobře odladěná klasika

Nový mégane spočívá na modifikované platformě svého předchůdce. O 15 milimetrů narostl rozvor, klasické koncepci zůstává Renault věrný i nadále. Vpředu je náprava typu McPherson, vzadu pak vlečená ramena. Němečtí konkurenti s víceprvkovou zadní nápravou zvládají točivé disciplíny sice o trochu lépe, s ohledem na danou konstrukci se ale podvozek méganu ukázal ve velmi dobrém světle.

Nový Renault Mégane

Naladění je na francouzské poměry poměrně tuhé, přesto ještě dostatečně komfortní i na nekvalitních cestách. Navzdory koncepci nový mégane s velkou chutí zatáčí a i při vysokých rychlostech je velmi stabilní. Vrozenou nedotáčivost se konstruktérům podařilo velmi dobře potlačit, a pokud k ní má dojít, je velmi dobře předvídatelná.

Volba mozkem

Jako první jsme ozkoušeli pětidveřovou verzi s motorem 1,9 dCi, který se pro vůz této kategorie jeví jako optimální jak z hlediska dynamických parametrů, tak z hlediska provozních nákladů. Vznětový agregát disponuje výkonem 96 kW (130 koní) a krouticím momentem 300 Nm, který je k dispozici již od 1 750 otáček.

Motor si navíc velmi dobře rozumí se šestistupňovou mechanickou převodovkou, vzorně spolupracuje už od patnácti set otáček a má výtečně potlačený turboefekt. K nárůstu výkonového potenciálu tedy nedochází skokově, ale velmi plynule. Volicí páka převodovky se pohybuje po kratších drahách než u předchůdce, nepatrně přesnější je i její chod.

Od předchozí generace se citelně zlepšilo také řízení. V komunikativnosti zatím sice nemůže soupeřit s elitou, zato má příjemně nastavenou účinnost elektronického posilovače a strmější převod. Pochvalu zaslouží také odhlučnění prostoru pro posádku od vnějších vlivů.

Nový Renault Mégane

Hluk motoru i odvalujících se pneumatik je u třetí generace méganu velmi účinně potlačen, paradoxně nejvíce kazí pohodu na palubě vozu velká zpětná zrcátka. Jako příznivá se projevila také spotřeba naftové devatenáctistovky. Pětilitrové hranici, deklarované výrobcem, se nám sice nepodařilo ani přiblížit, apetit pod úrovní sedmi litrů se s ohledem na vysokou průměrnou rychlost a časté využití dynamického potenciálu přesto jeví jako solidní.

Brzdy mají velmi vysoký potenciál, výrobce uvádí, že dokážou vůz zastavit ze stokilometrové rychlosti na pouhých 37 metrech. Dávkování brzdného účinku ale vyžaduje cit a trochu cviku, pedál má totiž velmi krátký chod a naplno účinkuje ihned z kraje.

Volba srdcem

Přesedáme do třídveřové verze staronově pojmenované Coupé. Emotivní tvary podpořené sytě oranžovou metalízou jsou potěšením především pro oči, přeplňovaný benzinový dvoulitr pod kapotou slibuje i nevšední řidičský zážitek.

Pohled do technické specifikace ale prozrazuje poměrně skromné výkonové parametry. Sto osmdesát koní a 300 newtonmetrů umí někteří konkurenti vydolovat i z podstatně menších objemů, mégane naštěstí mezigeneračně nepřibral ani gram, naopak se mu podařilo sedm až deset kilogramů shodit.

Srovnání generací

Renault Mégane

I. generace II. generace III. generace
karoserie hatchback 5d 5d 5d
délka (mm) 4 164 4 209 4 295
šířka (mm) 1 698 1 777 1 808
výška (mm) 1 420 1 457 1 471
rozvor (mm) 2 580 2 625 2 640
objem zavazadlového prostoru (l) 348/1 210 330/1 190 405/1 129

Projev přeplňovaného agregátu je zpočátku až nečekaně atmosferický, téměř do 2 500 otáček je jeho nástup poměrně vlažný a nevýrazný. Po překročení této hranice se sice probudí výrazněji k životu, zátah je ale velmi lineární. Kdo by očekával výraznější špičku okolo magické hranice 6 000 otáček, bude patrně zklamán. Výkonový vrchol leží na hranici 5 500 otáček, nad toto spektrum už prakticky nemá smysl motor vytáčet.

S ohledem na sportovní naturel nás příliš neuchvátil ani zvukový projev. Z klidného beránka se sice s rostoucími otáčkami stává rozzuřený vlk, do kabiny ale místo sympatického sportovního zvuku proniká jen trochu monotónní dunění.

Kupé sedí oproti hatchbacku o 12 milimetrů blíže silnici, přitvrzeny byly také tlumiče, vpředu o 19 a vzadu o 10 %, nějak zásadní snížení cestovního komfortu jsme ale na silnicích v okolí Madridu, kam nás Renault na první seznámení s novinkou pozval, nezaznamenali.

Nový Renault Mégane

Velkým překvapením  byla naopak změna nastavení posilovače. Zatímco u pětidveřového sourozence jsme řízení vnímali jako jednoznačné plus, nepoměrně gumovější chod a větší účinek posilovače u sportovně laděné verze Coupé je trochu zklamáním.

Příznivcům opravdu sportovního svezení nezbývá než počkat pár měsíců na uvedení nekompromisní verze RS.

S čím, kdy a za kolik?

Na českém trhu se třetí generace modelu Mégane představí v lednu příštího roku. Jednotlivé specifikace výbavy ještě nebyly zveřejněny, otazník visí také nad cenovou politikou.

Základní verze by měla podle všeho obsahovat 4 airbagy, protiblokovací systém (ABS), stabilizační systém (ESP), elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, centrální zamykání, posilovač řízení, klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní sedačky atd.

V Chorvatsku bude renaultí novinka startovat na částce odpovídající 398 tisícům Kč. Neoficiální zdroje v ČR uvádějí základní cenu pod 350 tisíc, my si troufáme tvrdit, že nejlevnější jednašestka půjde do konkurenčního souboje s cenovkou kolem 330 000 Kč.

Nabídka motorů
označení motoru 1,6 16V*  1,6 16V 1,4 TCe 2,0 TCe** 1,5 dCi 1,5 dCi 1,9dCi 2,0dCi
způsob plnění  atmosferický přeplňovaný
druh paliva  benzin nafta
výkon (kW) 74 81 96 132 63 78 96 118
krouticí moment (Nm) 148 151 190  300 200 240 300 380
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,9 10,5 - 7,8 12,9 10,9 9,5 -
maximální rychlost (km/h) 190 195 - 225 175 190 205 -
spotřeba (l/100 km) 6,7 6,9 6,5 7,6  4,5 4,5 5,1 -
emise CO2 (g/km) 159 163 - 178 118 120 134 -

*   výhradně pro Mégane 5d
** výhradně pro Mégane 3d

Nový Renault Mégane





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.