Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kompletní manuál pro perspektivní skútrařky

aktualizováno 
Jaro už se snaží naplno. Komu se nechce postávat v koloně, chystá se usednout na skútr. Skútrařka a blogerka iDNES.cz Monika Švecová varuje před školáckými chybami. Nestavte se do první řady na semaforu v kopci a kupte si blond paruku.

Kymco Sento 50 | foto: Kymco

Motorky jsem v rychlém sledu vlastnila dvě. Přesněji řečeno motorky křížené s židličkou - skútry Kentoya Zoom. Čtyřtaktní samozřejmě, nejsem žádný dvoutaktový troškař a smraďoch. První byl žlutý a opatřila jsem si k němu žlutou větrovku a šedožlutou přilbu.

Když mi ho v pražských Nuslích ukradli a v prodejně měli skladem - tedy garáží - jen červený, vypadala jsem na tom jako módní trotl. Ale netrápila jsem se svou barevnou neladivostí dlouho, neboť byl opět někdo tak laskav, že mi ho odebral, čímž mě jednoznačně vrátil k uživatelům dvoustopých vozítek se střechou a volantem, které se nedají přehodit přes plot se zamčenou bránou.

Přesto jsou vzpomínky na mé dvě pojízdné židličky i přes pár záporů velice kladné, a kdyby mi je pořád někdo nebral, tak bych, minimálně jako alternativu, měla skútra dodnes.

.

...dostanete se s ním všude a zácpami se procpete. Trošku si sice dýchnete výfukových smrádků, ale ta volnost a vyhlídková jízda...

Blogerka Monika Švecová píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz rady pro začínající skútrařky. Další texty čtěte na monikasvecova.blog.idnes.cz

Dovýbava nutná

Přilba je jasná. Kupte si i s "deklíkem", motorkáři profíci tomu říkají hledí. Bez "deklíku" je člověk umolousaný do šeda po průjezdu první křižovatkou. Sice se pod "deklíkem" špatně utírají neposlušné nudle, ale pořád je to lepší, než když ty nudle větřík ovívající tváře rozmatlává s prachem po celém obličeji.

Rukavice jsou taky dobré. V zimě teplé, v létě jakékoliv, jednak na zmírnění následků případného dobržďování, druhak také proti umolousání rukou kolním prachem. Také je to užitečné, když se někde při projíždění mezi auty natěsno trošku šprajcnete, tak aby na předmětech doličných nezůstávaly daktyloskopické ťápance. Bavlněné bílé jsou výborné, taky na ty nudle…

Na kličkování mezi auty natěsno pozor!

Zvlášť když za sebou máte playstationovou minulost. Snadno se vám stane, že upadnete do dojmu, že ta hra je fakt výborně graficky udělaná. A pak nějaký nepřející dodávkář cukne autem a videohra končí…

Také se mi nelíbilo, když na mě odklepávali z pootevřených okýnek cigarety a odhazovali hořící nedopalky. Ale to člověk rychle odhadne, kde není radno přibržďovat, neřkuli postávat. Narvat se na křižovatce před auta je dobré. Nemusíte čichat smrady z výfuků. Ale neměla by ta křižovatka být do kopce. To se pak stanete vedoucím velice netolerantní kolony, která vás v lepším případě v prvním možném místě předjede a všichni(!) se ohlédnou, důkladně si vás prohlédnou a rekognoskaci zakončí neslušným gestem a klapáním úst. Vás to nemusí znervózňovat, přes přilbu to neuslyšíte, ale časem se naučíte odezírat ze rtů, hodně se to opakuje...

V horším případě vás na prvním příhodném místě skolí. Ono to v té desetikilometrové rychlosti není až tak nebezpečné, ale je to nedůstojné. A jak skútr lehne na bok, zvedá se v kopci ztěžka. Přece jen má přes osmdesát kilo.

A co teprve, když vám těsně za zády zahouká autobus. Být to babeta, tak ten kopec úlekem ušlápnete tak, že za vámi zůstanou vytrhané dlažební kostky.

Pro usnadnění komunikace s nepřejícími a netolerantními řidiči (mužský rod platí) doporučuji nechat z pod přilby vlát dlouhé vlasy bez ohledu na pohlaví. Dlouhý vlas zajistí hladký průjezd a přirozené dredy. Nejlépe své vlasy smotat pod přilbu a na přilbu nalepit dětskou blonďatou paruku ze supermarketu za padesátikorunu. Minisukýnka taky leccos vyřeší, ale po jedné sezóně z toho vržou nastydlá kolena a k dobržďování se nehodí.

Další výzbroj

Řetěz. To je taková pěkná iluze. U prvního skútérka jsem měla takový akorát bytelný, trošku silnější než na kolo. Cvak, cvak a nebyl…

U druhého už jsem měla řetěz jak na splašeného bůvola. Drahý byl a tlustý, že se tak tak vešel pod sedadlo a připravil mě o zavazadlový prostor, ale naštěstí měl skútr háček, na který se daly narvat i tři plné igelitky. Dodnes mám z buvolího řetězu na památku zámek.

Další nezbytnou výbavou je hadřík a pláštěnka. Hadřík na tachometr a hlavně sedadlo, když nečekaně sprchne. Materiál sedadla má schopnost tvořit překrásné velké kapky, které se sdružují do loužiček a bojují tak proti předčasnému vysychání. Hadérek musí být z nadstandardně savého materiálu. Kapky odolávají pokusům o utření a rozutíkávají se do minikapiček, které sečteny by jistě opět nahradily matku louži. Ale usilovným honěním kapiček po sedadle něco do hadříku nakonec vsákne.

Pláštěnku nedoporučuji z levného igelitu. Navzdory gumičkám u zápěstí pláštěnka již při lehčí vichřici cele vlaje za posádkou, držíce se urputně za krk. Dojedete mokří a udušení, protože přes přilbu to nesundáte a škodolibci v autech se vám budou smát.

Obuv je vhodná nepadací. Nevhodné jsou netěsné mokasíny a botky s "přečuhem". Mokasíny rády upadávají při odlepování nohy ze země, zatímco "přečuh" boty si člověk přejede při rozjíždění zadním kolem, ani neví jak.

Aby skútr dlouho vydržel, je dobré spíchnout mu garáž z igelitu, dole na gumu. Úsporná varianta je aspoň igelit přes sedadlo, ale vliv na výdrž skútru to, stejně jako zámek, evidentně nemá.

Piaggio Vespa

Jízdu natrénujte

Vážíte-li padesát kilo i s přilbou, možná to bude žihadlo jak blázen. Vážíte-li skoro stejně jako skútr sám, můžete být rádi, že se vezete. Vážíte-li víc, měli byste se spravedlivě střídat a chvílemi skútříka tlačit. Vážíte-li víc jak sto šedesát, kupte si dva a stlučte je prknem.

Po rovině a z kopce to jede krásně, i sedmdesátku ručička tachometru občas navštívila. Malé úhybné manévry před dírami cukáním řídítek zvládnete v pohodě. Zatáčky mají velký poloměr. Hodně velký. Dá se časem zmenšit odvážným náklonem těla, ale cestou ze servisu se vám to určitě nepovede. To budete rádi, když sem tam odlepíte nohy z vozovky a domů přivezete aspoň náznak podrážek.

Je zde sice drobný předpoklad, že jste na rozdíl ode mě nepřišli k řidičáku na malé motorky bonusem k řidičáku na auto a máte i jiné zkušenosti s jejím řízením než jako závaží na "pionýru", ale nepřijde mi to příliš pravděpodobné...

Další svízel: Necouvá to. Musíte šoupat nožkama dozadu, jako když řídíte dětské autíčko s dírami na nohy.

Dá se startovat čudlíkem i našlápnutím šlapky. Pokud našlápnete, nedoporučuji přidávat plyn, dokud si nesednete. Já jsem to vinou špatných vysvětlovacích schopností předávacího mechanika zkusila a bylo to bolestivé. Ale jak říkám, mohl si za to sám.

Jedete-li za deštíku, vyhrňte si "deklík", přilba nemá stěrač. A hlavně to nerozkývejte. Jak to na mokré cestě "rozkinkláte", ustelete si. Já jsem měla natrénováno z videoher, já jsem "nekinklala".

A hlavně, na mokré cestě neřezat zatáčky. Hezky důstojný, pomalý okruh přes většinu křižovatky, ale ne tak, aby si auta za vámi myslela, že jedete jinam a vjela vám do pečlivého oblouku.

A závěrem to nejlepší – spotřeba. Dvakrát do měsíce jsem mu dopřála plnou za sto padesát korun a víc ani ťuk. Žádné parkovné, kolem závor bývá místa až až. Parkování na chodníku "se staženým zadkem" také prochází; na žaludeční vředy to určitě nemá větší vliv, než parkování autem v místech Prahy, kde jste za cizáka, protože máte bydliště metr za hranicí znepřátelené městské části.

Dostanete se s ním všude a zácpami se procpete. Trošku si sice dýchnete výfukových smrádků, ale ta volnost a vyhlídková jízda, zvláště pak v parném létě a přátelská gesta kolegů motorkářů na silnějších strojích a závistivé pohledy dětí za to stojí.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.