První neúspěch pro Škodu Octavii?

  • 116
Na letošní poslední sérii výsledků crashtestů čekala s napětím i mladoboleslavská novinka. Narozdíl od koncernového bratrance (Seat Altea) si ovšem neodnesla maximální pětihvězdičkové ohodnocení za ochranu posádky. V dalších dvou disciplínách si ale vedla nadprůměrně.

Ze čtrnácti testovaných aut si jich osm odneslo pět hvězdiček za ochranu posádky.

Pětihvězdičkové bezpečí nabízí za nejmenší auta Renault Modus.

Zástupci třídy, které říkáme nižší střední, uspěli všichni: Ford Focus, Citroën C4 i Bmw řady 1.

Z reprezentantů střední třídy odjíždí s čistým štítem inovovaný Citroën C5. Z manažerské třídy uspělo na výbornou Audi A6.

Pět hvězdiček si odváží i dva zástupci specifických kategorií: za MPV si vedla výborně altea od Seatu. Jako hodně bezpečné SUV se ukázal být VW Touareg.

Adeptů na absolutní vítězství v listopadovém kole bylo hodně, musely tak rozhodnout "vedlejší" disciplíny. V ochraně dětí v dětské sedačce a přívětivosti k chodcům si nakonec vedli stejně výborně Citroën C4 a Seat Altea. O nejvyšší stupínek se tak podělili.

A octavia?

Neúnavní diskutéři, kteří mají potřebu zařadit octavii do některé z automobilových tříd, si povšimnou, že pánové z EuroNCAP ji řadí k tzv. large family car. V tabulce se tak prostřední škodovka ocitá vedle VW Passat, Peugeotu 407, nebo Hondy Accord. Jak vidno, do střední třídy patří octavia nejen podle některých "potrhlých" motoristických novinářů. 

Z výsledku crashtestů vyplývá, že nová octavia je na tom špatně s ochranou řidiče. Při jejím laboratorním rozbíjení nejvíce trpěly nohy figuríny řidiče. Další disciplíny trojboje EuroNCAP šly octavii o poznání lépe. Dvě hvězdičky z maxima čtyř možných za ochranu chodců a čtyři z maximálních pěti za ochranu dítěte v autosedačce pasují letošní novinku z Mladé Boleslavi k tomu lepšímu.

Všimněte si... 

Za pozornost stojí Renault Modus, který se stal prvním pětihvězdičkovým autem z třídy nákupních tašek. Postavit malé a hezké auto umí leckdo. Postavit malé a bezpečné auto... to už je těžší.

Vyprávět by mohli Italové. Fiat Panda sice okouzlil motoristickou Evropu natolik, že byl pasován na auto roku 2004, v crashtestech ale propadl. Skóre 3 - 2 -1 (cestující - děti - chodci) rozhodně lichotivé není. Nijak valně si nevedla ani druhá "kabelka do města" Kia Picanto, ta si alespoň dobře rozumí s dětskou autosedačkou.

Ford Focus odvedl svůj vysoký standard, exceluje v ochraně posádky, po bok altey a c4 by se postavil, kdyby byl byl méně neomalený k chodcům.

Velkým (nemilým) překvapením je BMW řady 5. Majestátní koráb z Mnichova přetéká elektronikou a nejmodernější technikou. Přepych a výkony však nejsou vše a v konečném účtování si "pětka" odnesla čtyři hvězdičky za ochranu jak posádky, tak dětí. Stejně jako octavie o kategorii níže.

Zajímavá je i série jednohvězdičkových aut, které nemáji rády chodce. Skákat před příliš malé, nebo příliš velké auto EuroNCAP testy rozhodně nedoporučují. Prozatimní rekord (tři hvězdičky) vyrovnali jen oba vítězové.

Testy Euro NCAP: listopad 2004

ochrana cestujících

ochrana dětí

ochrana chodců

Supermnini
Renault Modus

*****

****

*

Hyundai Getz

****

****

*

Fiat Panda

***

**

*

Kia Picanto

***

****

*

Malé rodinné vozy
Citroën C4

*****

****

***

Ford Focus

*****

****

**

BMW řady 1

*****

***

*

Velké rodinné vozy
Citroën C5

*****

***

*

Škoda Octavia

****

****

**

Manažerské vozy
Audi A6

*****

****

*

BMW řady 5

****

****

*

Malá MPV
Seat Altea

*****

****

***

Velké off-roady (SUV)
VW Touareg

*****

****

*

Opakované testy

 

Mazda 2

****

***

**

Audi A6: 5-4-1 (posádka-děti-chodci)

BMW 1: 5-3-1 (posádka-děti-chodci)

BMW 5: 4-4-1 (posádka-děti-chodci)

Citroën C4: 5-4-3 (posádka-děti-chodci)

Citroën C5: 5-3-1 (posádka-děti-chodci)

Fiat Panda: 3-2-1 (posádka-děti-chodci)

Ford Focus: 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Hyundai Getz: 4-4-1 (posádka-děti-chodci)

Kia Picanto: 3-4-1 (posádka-děti-chodci)

Mazda 2: 4-3-2 (posádka-děti-chodci)

Renault Modus: 5-4-1 (posádka-děti-chodci)

Seat Altea: 5-4-3 (posádka-děti-chodci)

Škoda Octavia II: 4-4-2 (posádka-děti-chodci)

VW Touareg: 5-4-1 (posádka-děti-chodci)

,