Skica budoucího Volva XC90 | foto: Car and Driver

První obrázky Volva XC90. Chystá se i hybrid se spotřebou pod dva litry

  • 88
Automobilka Volvo rozhodně není přeborníkem v uvádění novinek a po nedávném startu dvojice S60 a V60 si na opravdu nové Volvo nějakou dobu počkáme. Firma tak alespoň ukázala čtyři obrázky toho, jak by mohla v roce 2014 vypadat nová generace velkého SUV XC90.

"Luxus už nebude přímo úměrný objemu motorů," řekl pro Autoweek šéf automobilky Stefan Jacoby. "Doba, kdy se počítaly válce, skončila."

Automobilka Volvo totiž momentálně prochází velkou změnou – veškeré připravované modely budou stát na nové takzvané Scalable Platform Architecture (podvozková platforma, která je schopná přizpůsobit se jakékoli velikosti vozidla; její specialitou je také to, že auta zcela různých velikostí mohou vznikat na jedné výrobní lince) a budou používat výhradně čtyřválcové motory rodiny Volvo Environmental Architecture s různou úrovní zapojení hybridních prvků (například KERS). Většina těchto odznaků budoucnosti Volvo je ale prozatím ve vývoji, a tak automobilka nové modely stále jen připravuje.

Jacoby také prozradil, že Volvo pracuje na dieselovém hybridu, který vystačí s méně než dvěma litry nafty na 100 km. Zároveň má ale nabídnout až 600 newtonmetrů točivého momentu a 50kilometrový dojezd na baterky a s vypnutým motorem. K vidění by měl být v sériovém provedení už v lednu 2012 na autosalonu v Detroitu.

Prvním novým vozem, který bude na platformě SPA stát, bude nové Volvo XC90. To by se mělo objevit někdy v roce 2014 – otázkou je, zda je to rok začátku prodeje nebo jenom premiéry. Aktuální provedení XC90 je přitom na trhu od roku 2002, a tak tento vpravdě nadčasový model vydrží ve výrobě více než 12 let. To je v dnešním automobilovém světě opravdu neobvyklý jev, některé automobilky zkrátily modelový cyklus už i na pět let.

Do premiéry prvního skutečně revolučního novodobého volva tedy zbývá ještě hodně času, ale kalifornské designérské studio automobilky se americkým novinářům pochlubilo několika skicami, na nichž je naznačen možný vzhled budoucího modelu.

Nová XC90 tak možná vznikne pod taktovkou šéfa kalifornského designcentra Volva Chrise Benjamina. Peter Horbury, který je autorem stávajícího modelu a považuje ho za svůj majstrštyk, totiž povýšil a bude velet designérům celého čínského kolosu Geely, pod který švédská značka patří. Rozhovor s Peterem Horburym čtěte ZDE

U všech kreseb je vidět vcelku jednotný designový jazyk a odkaz na stávající modely, pokaždé jde ale o trochu jiné zpracování. Na jednom z obrázků je například vůz, který zcela jasně vzhledově vychází ze studií Concept You a Concept Universe uvedených během letošního roku na světových autosalonech. Většinou si ale XC90 na obrázcích ponechává dynamičtější linie než tyto koncepty, výjimkou je obrázek, kde má vůz prakticky rovné boční panely s výraznou "vlnou" až těsně pod linií oken, tak jako je tomu u současné XC90 a vlastně všech modelů automobilky.

Na jednom z obrázků je zase model natolik dynamicky střižený a má tak kompaktní provedení, že bychom jej tipovali spíše na nástupce menšího XC60. Takto dravý kabát asi velké SUV Volvo nedostane.

Designéři automobilky pochopitelně neprozradili, která z kreseb by mohla být sériové podobě nejbližší. Velmi pravděpodobné ale je, že finální varianta vozu bude pouze z těchto obrázků vycházet a celkově nakonec bude vypadat jinak.