Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomoc při nehodě: polovina lidí zapomene zkontrolovat dýchání

aktualizováno 
Denně dochází na silnicích k vážným nehodám a každý v autoškole absolvuje kurz první pomoci. V praxi však dokáže zraněnému při nehodě správně pomoci málokdo. Jen polovina řidičů by zraněnému zkontrolovala dýchání, 70 procent lidí neví, jak zhodnotit stav zraněného. Situaci má zachránit kampaň Ty to zvládneš.

Po dopravní nehodě mnohdy rozhodují o životě zraněného minuty. Nebojte se pomoci. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Průzkum, který měl odhalit schopnosti řidičů ze čtrnácti evropských zemí poskytnout první pomoc zraněnému při autonehodě, ukázal, že situace je celkem mizerná. Kolem 70 procent řidičů vůbec neví, jak vyhodnotit zdravotní stav zraněného, kterému mají pomoci.

Ty to zvládneš

Celorepubliková kampaň s názvem Ty to zvládneš má podpořit účastníky dopravních nehod v krizových momentech. Jednak jim připomíná důležitý postup při poskytnutí první pomoci, aby se vyvarovali chyb, jednak jim dodává odvahu zasáhnout, neboť spousta lidí se v krizových momentech obává přílišného zásahu při poskytnutí první pomoci. Kampaň spustila Asociace Záchranný kruh v úzké spolupráci s Hasičských záchranným sborem České republiky a ostatními složkami integrovaného záchranného systému a Ministerstvem dopravy ČR – BESIP. Kampaň je spuštěna v rámci projektu „Záchrana života při dopravních nehodách“ za finanční podpory z Fondu zábrany škod ve výši necelé 4 miliony korun.

Zatímco tři čtvrtiny dotázaných si jsou teoreticky vědomy důležitosti kardiopulmonální resuscitace, jen necelá pětina řidičů by zvládla masáž srdce v praxi poskytnout. „Řidiči tápou i v tom, jak účinně zasáhnout, aby se vážně zranění neudusili. Jen polovina z nich má na paměti, že je bezpodmínečně nutné zkontrolovat dýchání,“ doplnil dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Přitom již po čtyřech minutách hrozí lidem se zástavou dechu smrt.

Jak na první pomoc?

Ze všeho nejdříve zkontrolujte u zraněného, jestli dýchá. U těch, co komunikují, je to poměrně snadné. U zraněných v bezvědomí a bez reakcí je potřeba dostatečné dýchání ověřit. Je potřeba jim zaklonit hlavu a zvednout bradu - tím se uvolní dýchací cesty. „Záklon hlavy je životně důležitý. A pokud máme podezření, že zraněný nedýchá, provedeme záklon hlavy i bez ohledu na to, zda může mít zraněný poraněnou páteř. S poraněním páteře má totiž šanci na život, bez dýchání nikoli,“ upřesnil Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Stav dechu se zjišťuje pohledem i poslechem 10 vteřin. Za tu dobu se musí zraněný alespoň dvakrát nadechnout. Pokud tomu tak není, je třeba okamžitě zahájit srdeční masáž neboli resuscitaci. Resuscitaci není možné provádět v autě.

Fotogalerie

Pokud je to tedy jen trochu možné, vytáhněte zraněného z auta ven na tvrdou podložku. Při srdeční masáži je třeba stlačovat hrudník s frekvencí 100 až 120krát za minutu. Ruce by měly hrudník zatlačit do hloubky 5 až 6 centimetrů. Školený zachránce může kombinovat stlačování hrudníku s umělými vdechy, a to v poměru 30 ku 2.

„Zajištění dýchání, potažmo zahájení resuscitace, je klíčovou podmínkou pro přežití zraněných. Již po čtyřech minutách dochází u nedýchajících osob k nevratnému poškozování mozku a vzápětí jim hrozí smrt. Průměrná doba pro příjezd odborné zdravotnické pomoci na místo dopravní nehody je přitom v Evropské unii 8 až 15 minut. Životy zraněných tak často bývají v rukou jejich laických zachránců,“ upozornil Hutta.

Při poskytnutí první pomoci je důležité hlavně masírovat srdce:

Autor:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Nová Kia Ceed odhalena. Přišla o apostrof, dostala moderní techniku

Třetí generace Kie Ceed se představuje

Třetí generace Ceedu se veřejnosti oficiálně představí začátkem března na autosalonu v Ženevě. Auto stojící na zcela...

Další z rubriky

S emisemi švindlovaly i diesely Mercedesu, tvrdí Američané

Mercedes-Benz třídy R

Naftové automobily z německého koncernu Daimler byly vybaveny několika softwarovými funkcemi, které byly zřejmě...

VIDEO: Ambiciózní Švédové chystají elektroauto, kde se sedí za sebou

Uniti One

Švédský start-up představil miniauto jménem Uniti One. Na elektromobilu vyrobeném z recyklovaných materiálů se podílí...

Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

Koncept Mazda Vision Coupé

Téměř 60 % evropských řidičů má za to, že budoucnost benzinových i naftových motorů je pozitivní. Poslední průzkum v...

Najdete na iDNES.cz