Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomoc při nehodě: polovina lidí zapomene zkontrolovat dýchání

aktualizováno 
Denně dochází na silnicích k vážným nehodám a každý v autoškole absolvuje kurz první pomoci. V praxi však dokáže zraněnému při nehodě správně pomoci málokdo. Jen polovina řidičů by zraněnému zkontrolovala dýchání, 70 procent lidí neví, jak zhodnotit stav zraněného. Situaci má zachránit kampaň Ty to zvládneš.

Po dopravní nehodě mnohdy rozhodují o životě zraněného minuty. Nebojte se pomoci. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Průzkum, který měl odhalit schopnosti řidičů ze čtrnácti evropských zemí poskytnout první pomoc zraněnému při autonehodě, ukázal, že situace je celkem mizerná. Kolem 70 procent řidičů vůbec neví, jak vyhodnotit zdravotní stav zraněného, kterému mají pomoci.

Ty to zvládneš

Celorepubliková kampaň s názvem Ty to zvládneš má podpořit účastníky dopravních nehod v krizových momentech. Jednak jim připomíná důležitý postup při poskytnutí první pomoci, aby se vyvarovali chyb, jednak jim dodává odvahu zasáhnout, neboť spousta lidí se v krizových momentech obává přílišného zásahu při poskytnutí první pomoci. Kampaň spustila Asociace Záchranný kruh v úzké spolupráci s Hasičských záchranným sborem České republiky a ostatními složkami integrovaného záchranného systému a Ministerstvem dopravy ČR – BESIP. Kampaň je spuštěna v rámci projektu „Záchrana života při dopravních nehodách“ za finanční podpory z Fondu zábrany škod ve výši necelé 4 miliony korun.

Zatímco tři čtvrtiny dotázaných si jsou teoreticky vědomy důležitosti kardiopulmonální resuscitace, jen necelá pětina řidičů by zvládla masáž srdce v praxi poskytnout. „Řidiči tápou i v tom, jak účinně zasáhnout, aby se vážně zranění neudusili. Jen polovina z nich má na paměti, že je bezpodmínečně nutné zkontrolovat dýchání,“ doplnil dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Přitom již po čtyřech minutách hrozí lidem se zástavou dechu smrt.

Jak na první pomoc?

Ze všeho nejdříve zkontrolujte u zraněného, jestli dýchá. U těch, co komunikují, je to poměrně snadné. U zraněných v bezvědomí a bez reakcí je potřeba dostatečné dýchání ověřit. Je potřeba jim zaklonit hlavu a zvednout bradu - tím se uvolní dýchací cesty. „Záklon hlavy je životně důležitý. A pokud máme podezření, že zraněný nedýchá, provedeme záklon hlavy i bez ohledu na to, zda může mít zraněný poraněnou páteř. S poraněním páteře má totiž šanci na život, bez dýchání nikoli,“ upřesnil Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Stav dechu se zjišťuje pohledem i poslechem 10 vteřin. Za tu dobu se musí zraněný alespoň dvakrát nadechnout. Pokud tomu tak není, je třeba okamžitě zahájit srdeční masáž neboli resuscitaci. Resuscitaci není možné provádět v autě.

Fotogalerie

Pokud je to tedy jen trochu možné, vytáhněte zraněného z auta ven na tvrdou podložku. Při srdeční masáži je třeba stlačovat hrudník s frekvencí 100 až 120krát za minutu. Ruce by měly hrudník zatlačit do hloubky 5 až 6 centimetrů. Školený zachránce může kombinovat stlačování hrudníku s umělými vdechy, a to v poměru 30 ku 2.

„Zajištění dýchání, potažmo zahájení resuscitace, je klíčovou podmínkou pro přežití zraněných. Již po čtyřech minutách dochází u nedýchajících osob k nevratnému poškozování mozku a vzápětí jim hrozí smrt. Průměrná doba pro příjezd odborné zdravotnické pomoci na místo dopravní nehody je přitom v Evropské unii 8 až 15 minut. Životy zraněných tak často bývají v rukou jejich laických zachránců,“ upozornil Hutta.

Při poskytnutí první pomoci je důležité hlavně masírovat srdce:

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz