Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení: elektropeugeot, který se chystá na české silnice

aktualizováno 
Tohle autíčko na elektřinu budeme snad už příští rok potkávat v Česku. Peuogeot iON si totiž vybrala elektrárenská společnost ČEZ pro svůj projekt elektromobility. "Elektrikáři" postaví dobíjecí stanice, Peugeot dodá auta. První předsériový kousek zavítal na pár dní do Prahy.

Peugeot iON | foto: Peugeot

ČEZ bude část vozů používat jako služební, dostupná by měla být ale i soukromým uživatelům. První elektropumpy mají být už letos, celkem by jich mohlo být do tří let asi dvě stě. První dvě stanice budou pravděpodobně stát přímo před pražským sídlem ČEZ, další se mohou objevit u nákupních centrech ve velkých městech, u partnerů firmy nebo třeba na parkovišti v Ikea.

Může se hodit

Objevte dravost vozů Peugeot na obřím
online portálu v ČR www.automodul.cz

Časem by elektrárenský mamut chtěl nabízet speciální elektropřípojky pro soukromníky, které by nabíjely auta mimo odběrové špičky, podobně jako funguje "noční proud". Pracuje se na systému v němž by fungovalo i společné vyúčtování. Majitel by tak dostal jednou měsíčně fakturu za nabíjení auta doma i venku.

Den elektromobility - Peugeot iON

Ve Francii budou k pronájmu

Ve Francii začnou Peugeoty iON jezdit do konce letošního roku. Peugeot tam vymyslel speciální systém využívající státní podporu elektromobilů. Zájemce si bude iONa pronajímat za 500 eur měsíčně, navíc si bude platit jen elektřinu. Zdá se vám to hodně? Marc Bocqué, který elektropeugeot v Praze při konferenci o elektromobilitě představil, tvrdí, že když spočítali náklady na pořízení, údržbu a provoz turbodieselového Peugeotu 207, vyšlo to asi jen o padesát eur měsíčně levněji. Elektřina na sto kilometrů vyjde podle Bocquého ve Francii na 1,5 eura, kdežto palivo do auta asi na šest eur. O tom, jak se k elektropeugeotu budou moci soukromníci dostat v Česku, automobilka s ČEZem jedná. Na státní podporu ale můžou podle všeho zapomenout. Podle vyjádření ministerstva dopravy se jí zatím nedočkáme. Třeba ve Francii nebo Itálii dává vláda kupci elektromobilu pět tisíc eur.

Peugeot iON je původem japonec. Vyrábí se tam a znalci v něm odhalí Mitsubishi i-Miev. To díky spolupráci japonské a francouzské automobilky akorát dostalo jiné logo na čumák a nové jméno do rodného listu. Kolegové od Citroënu, který patří s Peugeotem do koncernu PSA, nabízejí stejné auto ještě se jménem C-Zero.

Na denní ježdění stačí

ION je necelé tři a půl metru dlouhý a rozvor (vzdálenost mezi nápravami, rozhodující pro místo pro posádku) je 255 centimetrů, což je třeba jen o tři centimetry míň, než má octavia. Z obyčejné domácí zásuvky ho nabijete za 6 hodin, když ho připojíte do rychlonabíječky, za půlhodinku nabijete baterky na 80%. Podle Marca Bocquého Peugeot počítá, že do roku 2015 prodá 50 tisíc elektroaut. ION má dojezd 130 kilometrů. Podle statistik Peugeotu najede běžný řidič 38 kilometrů za den. Sedmdesát procent motoristů urazí míň než 30 kilometrů a 40 procent dokonce méně než 5 kilometrů.

Elektromotor pohání kola zadní nápravy 47 kW (64 k). Maximální točivý moment 180 Nm je dostupný od nejnižších otáček. Ve výbavě nechybí klimatizace, ABS, stabilizační systém ESP, centrální zamykání, hliníková kola, elektrické ovládání oken, rádio a třeba dělená zadní sedadla.

Peugeot iON

Jak tahle elektrická miniatura jezdí? Na závodění to samozřejmě není, ve městě se ale iON rozhodně neztratí. I když ho naložíte čtyřmi chlapy a dupnete na plyn, rozjedete se s pěkným odpichem. Do městské padesátky se rozhodně loudat nebudete, maximálka je 130 km/h.

Když potřebujete v malých rychlostech manévrovat, oceníte velký rejd, iON se otočí doslova na pětníku (poloměr otáčení 4,5 metru). Těžké Li-ion baterie uložené v podvozku ale cítíte při vyšších rychlostech. Malý elektropeugeot je hodně úzký, a tak máte pocit vysoko uloženého těžiště a velké váhy (hmotnost 1,1 tuny). Při rychlém nájezdu do oblouku se mu tak nechce moc zatáčet. Navíc se v zatáčce dost nakloní.

Městské přibližovadlo jezdí takřka neslyšně, takže pozor na osluchátkované a nepozorné chodce. Při rozjezdu má zvuk jak tramvaj. Je dlouhý jako Fiat 500, ale čtyři lidi se do něj vejdou mnohem líp, hlavně díky velkému rozvoru. Řidič a spolujezdec sedí hodně nalepení na dveřích. Do kufru naloží necelých 230 litrů věcí





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.