První svezení s důležitou novinkou autosalonu Paříž: komfortní Citroën C4

  • 67
Citroën C4 se právě představuje na pařížském autosalonu, českou cenovku se dozví v následujících dnech. Ve dnech premiéry vyrazil důležitý model na první testovací jízdy. Trochu konzervativní, hodně stylová a především mimořádně komfortní, taková je francouzská novinka.
Silueta nového C4 upustila od avantgardních tvarů předchůdce. Originalitu vystřídala nadčasová konzervativní elegance a především obrovský cit pro detail. Karoserie je navržena v duchu současných citroënů, extravagancí a originalitou asi neohromí, líbit se ale bude všem.
Nový Citroën C4

Velký

Nejmladší z citroenů si ponechal kompaktní rozměry, přestože v rámci generační obměny zase o kousek povyrostl. Do délky se protáhl o 54 mm, do šířky o 14 mm a na výšku je větší o 31 mm. V daném segmentu je jedním z největších aut.

Míry Citroënu C4
délka / šířka / výška / rozvor (mm) 4329 / 1789 / 1489 / 2608
zavazadlový prostor (l) 408 - 1183

C4 klade velký důraz na komfort, a to nejen jízdní, ale také uživatelský. Do nabitého segmentu nižší střední třídy, kde v Česku vládne octavia a dobře si vede třeba Kia cee´d a Ford Focus, přiváží velmi neobvyklé možnosti individualizace. Změnit můžete nejen barvu podsvícení přístrojového štítu (pět možností), ale také akustické signály vozu (zvuk směrovek apod.). Za pozornost stojí také tři úrovně účinnosti klimatizace, stiskem jediného tlačítka lze jednoduše nastavit rychlost, za jakou se interiér ochladí na požadovanou teplotu.

Z hlediska vnitřního prostoru C4 nijak výrazně nevybočuje z průměru, nadstandardní je ale nabídkou úložných prostorů. Velmi praktická je například uzavíratelná schránka pod středovým panelem (u verzí s robotizovanou převodovkou). V pohodě sem uložíte třeba dvě půllitrové láhve s pitím a ještě nasypete řadu dalších drobností. Místa je opravdu dost a přihrádka je navíc klimatizovaná. Zavazadlový prostor vytěžil z prodloužení délky vozu maximum. Jeho kapacita 408 litrů patří mezi konkurenty ke špičce, pravidelný tvar a nízká nákladová hrana navíc dobře poslouží při převážení objemnějších břemen.

Pochvalu zaslouží také sedačky. Ty vpředu mají solidní rozměry a dobré boční vedení, na francouzské poměry jsou navíc nečekaně tuhé. Díky širokému rozsahu jejich nastavení není problém s nalezením ideální pozice za volantem. Automobilka se u nové C4 vrátila ke klasickému volantu, netradiční řešení s pevným středem, kterým se pyšnil předchůdce, vrátila na čas do muzea.

Nový Citroën C4

Interiér je svým zpracováním a pohodlím jasně silnou stránkou vozu. Líbí se dobře fungující navigace a hlavně přední masážní sedačky, které u srovnatelné konkurence nepořídíte.

Uvnitř vozu nechybějí ani přípojky na nejrůznější elektronické pomocníky. Kromě klasické zásuvky na 12 voltů, USB a AUX vstupu je tu zatím docela ojedinělá zásuvka na 230 voltů, schovaná pod loketní opěrkou. To je velmi praktický pomocník, zejména na dobíjení mobilů a klidně i notebooku.

Silný turbodiesel

Na novinářské prezentaci, na kterou automobilka pozvala redakci na do Švédska a Dánska, jako první usedáme do verze s nafťákem 2.0 HDi. Motor s výkonem 150 koní dává novému citroënu víc než dostačující dynamiku. Motor se ochotně vytáčí, bohatě mu ale stačí jen 3750 otáček, kde poskytuje maximální výkon, točivý moment o hodnotě 340 Nm vrcholí už na hranici 2000 otáček. Velký dieselový čtyřválec se vyznačuje kultivovaným chodem a dobře vyhlazeným turboefektem. Šestistupňová manuální převodovka je dobře odstupňovaná, takže mohutný potenciál motoru dokáže dobře využít. Mezigeneračně se zlepšila také kvalita řazení. Volící páka lépe zapadá do jednotlivých drah a má menší vůle.

Luxusní dvojče

Klasickou C4 doplní stylový Citroën DS4 - více čtěte ZDE

Citroën DS4

U Citroënu zvlášť zapracovali také na odhlučnění, přidali tlumící materiály a je to zdát; hluk od motoru a odvalujících se pneumatik je výtečně potlačen. Přejezdy děr neruší posádku žádnými rázy, solidní odpružení zvládá s grácií a o to přece jde u francouzského vozu především...

Velmi dobrý komfort je pak bohužel trochu vykoupen většími náklony karoserie, ale C4 stejně není stavěna na divokou jízdu. Tomu odpovídá také řízení, které postrádá přesnost a rychlejší reakce na řidičovy pokyny.

Ekolog

Představení nového modelu C4 na severu Evropy samozřejmě nebylo bezdůvodné. V prostředí, kde se všichni snaží žít velmi ekologicky, představila automobilka z Paříže také "zelenou" verzi e-HDi. Vznětový motor o objemu 1,6 litru je u ní naladěn na 110 koní a je spojen s šestistupňovou robotizovanou převodovkou, která se ovládá na středovém tunelu.

Kromě toho je eko verze vybavena systémem start-stop. Verzi e-HDi jsme vyzkoušeli v městském provozu a je třeba říci, že systém funguje velmi rychle, jistých vibrací se při opětovném startování agregátu ale nevyhnete. Rozpačitě ale zapůsobila převodovka, která je naprogramovaná pro klidnou, ekologickou jízdu.

Nový Citroën C4

V běžném jízdním režimu není změna převodových stupňů plynulá a navíc je doprovázena trochu nepříjemným houpáním. Citlivou prací s plynovým pedálem lze tento efekt eliminovat: když začne převodovka řadit, stačí povolit na plynu. Ekologickou verzi charakterizují ještě další úpravy včetně pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem. Citroen slibuje kombinovanou spotřebu 4,4 litru na sto kilometrů a 109 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

Nejsilnějšímu motoru nesvědčí automat

Posledním modelem, který jsme mohli vyzkoušet, byla nejsilnější benzinová verze. Motor 1,6 THP u ní podává výkon 155 koní a je taktéž spojen výhradně s automatizovanou šestistupňovou převodovkou. To se bohužel neukázalo jako šťastné řešení, neboť převodovka si s výkonným motorem nerozumí. Motor sám o sobě je docela točivý, ale zdá se, jako by mu převodovka brala výkon. O verzi s manuálem se zatím neuvažuje, takže milovníci klasického řazení a benzinu musí volit mezi motory 1,4 VTi (95 koní) a 1,6 VTi (120).
Nový Citroën C4Nový Citroën C4

Pro klidné povahy

Nový Citroën C4 vypadá k světu a je nabitý zajímavými nápady. Jeho jízdní projev neohromí klientelu se závodivými choutkami, klidnějším povahám se ale líbit bude. Při slušném zacházení totiž odměňuje posádku vysokým komfortem a nečekaným luxusem.
Cena nové "cé-čtyřky" nebyla pro český trh doposud stanovena. Podle předběžných informací by ale mohla základní verze oscilovat kolem 300 000 Kč.

Motory pro Citroën C4
benzinové verze
VTi 95 VTi 120 VTi 120 VTi 155
převodovka / počet stupňů manuál/5 manuál/5 automat/4 robotizovaná/6
zdvihový objem (cm3) 1397 1598 1598 1598
nejvyšší výkon (kW/k) 70/95 88/120 88/120 115/155
max. točivý moment (Nm) 135 160 160 240
max. rychlost (km/h) - 193 - 214
zrychlení 0-100 km/h (s) - 10,8 - 8,7
průměrná spotřeba (l/100 km) - 6,2 - 6,3
pohotovostní hmotnost 1200 1205 1270 1275
naftové verze
HDi 90 HDi 110 e-HDi 110 HDi 150
převodovka / počet stupňů manuál/5 manuál/6 robotizovaná/6 manuál/6
zdvihový objem (cm3) 1560 1560 1560 1997
nejvyšší výkon (kW/k) 68/92 82/112 82/112 110/150
max. točivý moment (Nm) 230 270 (285)* 270 (285)* 340
max. rychlost (km/h) 180 190 190 207
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,9 11,3 11,2 8,6
průměrná spotřeba (l/100 km) 4,2 4,6 4,2 4,9
pohotovostní hmotnost 1205 1275 1290 1320
* s funkcí overboost