Ceník obří dacie začne asi na 220 tisících. První kilometry s lodgy

  • 220
Dacia Lodgy je obrovské auto za pár peněz. A rozhodně není špatné. Kdo nemá na Renault Espace a potřebuje auto pro sedm, už nemusí jen obcházet autobazary. Základní cena 220 tisíc nemusí být konečná. Automobilka se ji ještě snaží srazit. Má na to měsíc.

Auto rumunské značky vlastněné Renaultem a vyráběné v Africe, to na první pohled není zrovna vzrušující původ. V dnešním globalizovaném světě ale místo narození není důležité. Lodgy sjíždí z výrobních pásů nejmodernější továrny aliance Renault-Nissan poblíž marockého Tangeru s roční kapacitou 160 tisíc aut, kterou lze zvýšit až na 340 tisíc vozidel.

Čtvrtá modelová řada rumunské automobilky má zdá se naopak nakročeno k dalšímu trháku. Tři sta kilometrů ujetých po marockých silnicích rozdílné kvality bylo příjemným překvapením. I třeba tím, že marocké silnice nejsou o moc horší, než ty české...

Dacia Lodgy

Dacia Lodgy v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor (mm) 4 498 × 1 751 × 1 682 (5místné provedení), 1 679 (7 míst) × 2 810
  • přední/zadní převis (mm) 822/866
  • rozchod kol vpředu/vzadu (mm) 1 492/1 478
  • zavazadlový prostor (l) 207 (7 míst)/ 827 (5 míst)/ 2 617 (2 místa)
  • pohotovostní hmotnost (kg) 1 165–1 337
  • rozměr pneumatik 185/70 R14 / 185/65 R15 / 195/55 R16
  • základní cena 220 tisíc korun (předběžná)

Nová Dacie totiž neosloví pouze cenou. Pro zájemce o velkoprostorový tak může být lákavou alternativou k ojetému modelu některé z renomovaných značek.

Základní cena, kterou Dacia pro český trh oznámila, je zatím předběžná. Nyní je stanovená na 220 tisíc. Podle Bernarda Chretiena se ale o ní stále jedná, ceník příplatkových prvků výbavy je ale už definitivní. Podle informací iDNES.cz by se cena mohla do červnového zahájení prodeje dostat ještě o nějakých deset tisíc níž.

Pro upřesnění, jméno nové dacie vyslovují zástupci automobilky po anglicku, "lodžy". Jméno novinky odkazuje na anglické slovíčko "lodge" (bydlet, ubytovat), což má popisovat nabídku prostoru uvnitř nové dacie.

Utajovaný nástupce

Ačkoliv výrobce popírá, že by lodgy byla nástupcem populárního Loganu MCV a na důkaz svých slov hodlá oba modely nabízet současně, velkoprostorová budoucnost dacie se zřejmě bude ubírat trochu jiným směrem. Na bázi lodgy se totiž ještě letos představí užitkový model Dokker s párem posuvných zadních bočních dveří a jeho civilní pětimístná varianta. V příští generaci loganu tak bude MCV pravděpodobně nahrazeno obvyklejším pětimístným kombíkem. Na rozdíl od praktických dodávkových zadních dvoukřídlých dveří MCV má lodgy pro osobáky tradiční výklopné víko kufru.

Síla bachraté jednoduchosti

Čtyři a půl metrů délky oblékli konstruktéři z designcentra Renaultu do jednoduchých nadčasových tvarů. Lodgy neučaruje emotivním designem, nesnaží se upoutat pozlátky ani moderními křivkami, zato však dokáže oslovit svou praktičností. Karoserie možná postrádá eleganci a lehkost, na jakou jsme zvyklí od moderních MPV, jistá robustnost v jeho tvarech ale vzbuzuje pocit solidnosti a o to šlo asi výrobci především.

Plusy a minusy

Klady

  • pořizovací cena
  • přepravní kapacita
  • komfortní odpružení
  • odhlučnění motoru a vnějších vlivů (mimo 1,6 MPI)
  • solidní dynamické vlastnosti i se základní motorizací

Zápory

  • hlučnost motoru 1,6MPI a jeho převodovky
  • příliš dlouhé převody u motoru 1,5 dCi 110
  • absence podélně nastavitelného volantu
  • umístění tlačítka klaksonu na páčce směrových světel
  • nekrytá vložka zámku pátých dveří

Žádné vlnobití křivek nečeká na posádku ani v interiéru. Velkorysý vnitřní prostor sází hlavně na praktičnost, ačkoliv se oproti svým starším sourozenců posunul minimálně o jednu kvalitativní příčku směrem nahoru. Kokpit i výplně dveří jsou i nadále výhradně z tvrdých plastů, které ale mají na pohled příjemné textury, takže působí hodnotnějším dojmem. Jednoduchá přístrojová deska je evolucí současných dacií. Dominantním prvkem je tu tradiční čtveřice kruhových výdechů ventilace, novinkou je naopak multimediální systém Media Nav. Ten v sobě slučuje autorádio s USB přehrávačem, navigační systém s velkým dotykovým displejem a Bluetooth handsfree. Standardně je v nejvyšší výbavě Exception nebo za příplatek 10 800 Kč v ostatních verzích.

Interiér ocení hlavně početnější rodiny a urostlejší postavy. V závislosti na provedení lodgy pohodlně převeze i sedmičlennou posádku. Díky vysoké stavbě karoserie se vpředu bez obtíží usadí i dvoumetroví habáni, dostatek místa pro dospělé je překvapivě i ve druhé a především třetí řadě sedadel. V tomto je pro MCV plnohodnotným nástupcem.

Dacia Lodgy

Přístup ke všem třem řadám usnadňují velké boční dveře, zadní výklopná stěna díky nákladové hraně umístěné v rovině ložné plochy zase zajišťuje perfektní přístup k nákladu. Zavazadlový prostor je další ze silných stránek nové dacie. V závislosti na konfiguraci sedadel dokáže odvézt 207 litrů (7 osob), 827 (5 osob) nebo až 2 617 litrů nákladu ve dvoumístném obsazení. Lodgy tak má na dohled parametry, kterými se chlubí obrovitý Renault Espace, však má taky dacia oproti němu delší rozvor.

Tatínci větších rodin zase ocení, že se do druhé řady sedadel vedle sebe vejdou tři dětské sedačky. Sedadla ve třetí řadě je možné buď sklopit, anebo v případě, že je neupotřebíte, úplně vyjmout a zvětšit tak ložnou plochu.

Dacia Lodgy

Cestou necestou

Dacia Lodgy je postavena na osvědčených základech mateřského Renaultu. Platforma je stejná, kterou mají i ostatní dacie. Vpředu je náprava typu McPherson s trojúhelníkovými spodními rameny a zkrutnými stabilizátory, vzadu torzní náprava s vinutými pružinami původem z Renaultu Kangoo. Podvozek, který se může pochlubit největším rozvorem v daném segmentu, dostal příjemně komfortní nastavení.

Na marockých silnicích, kam redakci na první seznámení s novinkou Dacia pozvala, lodgy překvapila komfortní houpavou jízdou, zahanbit se nenechala ani na nezpevněných cestách. I s největšími pneumatikami v nabídce, které mají rozměr 195/55 R16 výtečně absorbuje drobné nerovnosti, na velké nástrahy silnic reaguje dobře utlumenými rázy. Snaha konstruktérů izolovat posádku od parazitních vlivů a hluků z okolí rozhodně příjemně překvapila. Odvalující se pneumatiky nenarušují klidnou atmosféru v interiéru, nijak rušivý není ani aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech.

Komfortní nastavení s sebou samozřejmě nese i negativa: lodgy se v zatáčkách naklání trochu víc, než by bylo příjemné, donutit ji k náhlé změně směru tak přináší jistá rizika. To, že sedmimístný van nemá žádné sportovní ambice se dalo koneckonců předvídat. Jízdní vlastnosti jsou přesto čitelné a dobře předvídatelné.

Strážný anděl v podobě stabilizačního systému ESP je bohužel v sériové výbavě jen v nejvyšší specifikaci. V ostatních bude třeba připlatit osm tisíc. Od listopadu loňského roku musí mít všechna nově homologovaná auta prodávaná v Evropě stabilizační systém v základní výbavě. Dacia se tomu vyhnula tím, že lodgy zhomologovala ještě před  listopadovým termínem. 

Starý známý i neznámý

Pod kapotu nejnovější dacie míří čtveřice pohonných jednotek. Dva přeplňované vznětové čtyřválce 1,5 dCi v rozdílných výkonových verzích, stará osmiventilová benzinová šestnáctistovka a moderní zážehový agregát 1,2 TCe, který se poprvé představil pod kapotami faceliftovaných Renaultů Mégane a Scénic.

Benzinová 1,6 MPI s výkonem 82 koní představuje pro lodgy poměrně solidní základ. Čtyřválec ze staré školy sice nemůže konkurovat moderním přeplňovaným motorům se čtyřventilovou technikou a přímým vstřikováním, zato je cenově dostupný a pro klidnou jízdu plně dostačující. Ve dvoumístném obsazení nemá 1 165 kilogramů těžké, nebo spíš lehké lodgy žádný problém s dynamikou. "Empéíčko" dobře reaguje už od nízkých otáček, posádka se ale musí smířit s hlučností agregátu i převodovky a nepřesnou kulisou řazení.

V Maroku jsme vyzkoušeli i turbodiesel 1,5 dCi s výkonem 107 koní, ten má slušné papírové předpoklady, ale v praxi už tak přesvědčivý není. Šestistupňová mechanická převodovka, se kterou je spojen, má totiž velmi dlouhé převody, které citelně omezují dynamický potenciál a pružnost motoru. Silnější nafťák se tak velmi vlažně sbírá z nízkých otáček. S manuální převodovkou se tedy musí pracovat častěji, než bývá obvyklé. Přednosti dlouhého zpřevodování posádka naopak ocení při plynulé jízdě. V rychlostech kolem českého dálničního maxima točí vznětová patnáctistovka něco přes dva tisíce otáček, na palubě tak panuje nečekaně příjemný klid.

Motory pro Dacii Lodgy
motor1,6 MPI1,2 TCe1,5 dCi 90 1,5 dCi 110
typatmosférický zážehovýpřeplňovaný zážehovýpřeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
objem (cm³)1598119814611461
válců/ventilů4/84/164/84/8
výkon (kW/koní)60,5/8285/11566/ 9079/107
max. krouticí moment (Nm) 134190200240
maximální rychlost (km/h)160179165 175
zrychlení 0–100 km/h (s)14,510,612,411,6
kombinovaná spotřeba (l/100 km)7,15,34,24,4

4 výbavy, 4 motory, 9 kombinací

Dacia Lodgy se na českém trhu začne prodávat v červnu a bude k mání ve čtyřech stupních výbavy. Základní verze Access obsahuje jen ty nejnutnější prvky, tedy čtyři airbagy, ABS a posilovač řízení. Výbava Ambiance obsahuje navíc třeba dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, palubní počítač a asymetricky dělenou střední řadu sedadel. Arctica nabídne navíc manuální klimatizaci, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, mlhová světla, střešní lišty a výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče. V "nejluxusnějším" provedení Exception nechybí multimediální systém Media Nav, elektricky ovládaná zadní okna, 16palcová kola z lehkých slitin, zadní parkovací asistent, stabilizační systém ESP a omezovač rychlosti. Tempomat není ani za příplatek. Zato můžete mít za šestitisícový příplatek vyhřívaná sedadla.

Dacia Lodgy