Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s novou Octavií Tour nás nadchlo. Ale na dálnici chyběly kvalty

aktualizováno 
Zvenčí vypadá sice jako stará známá, ale je to nejnovější model v nabídce. Mezi vůbec prvními jsme se projeli novou Octavií Tour. V Česku má nová velká levná škodovka v nabídce jediný motor.

Nečekejte, že si s novým tourem pořídíte závodníka. Za 280 tisíc získáte festovní, poctivě postavené auto, které dobře poslouží. Umírněným řidičům bude prehistorická benzinová šestnáctistovka stačit.

S octavií první generace je amen, v úterý 9. listopadu vyrobili poslední s pořadovým číslem 1 442 126. Tohle auto se už za svého života stalo ikonou, i když technikou nad ostatními výrazně nečnělo. Nikdo nečekal, že vydrží ve výrobě 14 let.

Nový tour je jeho důstojný nástupce a slabiny předchůdce (málo místa na zadních sedadlech, občas záludné jízdní vlastnosti) vymazává. Když se přenesete přes nevzhledná nelakovaná zrcátka, je největší slabinou nového vozu (ne)nabídka motorů.

Nafťák chybí

V Mladé Boleslavi vám to nikdo oficiálně neřekne, ale výhradně benzinový motor je v laciné velké škodovce proto, že kdyby do ní nabízeli nafťák, odebrala by hodně zákazníků "plnotučné" octavii, té s těmi velkými světly a bohatší výbavou. Na trzích mimo EU ale bude v nabídce i tour s turbodieselem. A stejně tak ještě slabší benzinová 1,4.

Škoda Octavia Tour II

Právě jediný motor pro český trh je asi ten nejslabší článek celého dobře vyváženého celku. Podvozek, brzdy a vůbec všechno ostatní mají rozhodně na víc, než zvládat 102 koní motoru, jehož kořeny sahají až k Volkswagenu Golf třetí generace z poloviny 90. let.

Abychom jedna-šestce ale nekřivdili. Motoráři na ní museli provést úpravy, aby vyhověla přísnějším emisním normám Euro 5, které začnou platit s Novým rokem.

Pro klidné povahy

Na první usednutí překvapí, zdá se silnější, než doklady říkají, a moc se líbí tím, jak je tichá. To všechno platí ve městě, pak ale vyjedete na dálnici a pochopíte, kde je zakopaný pes. Na městské ježdění je čtyřválcová osmiventilová šestnáctistovka parádní. Spotřebou se vejde do nějakých sedmi litrů, když jezdíte s lehkou nohou, vezme si ještě o půl litru míň. A to jsme jezdili s úplně novým autem, se syrovým motorem. Za pozornost stojí, že jsme jezdili pod tabulkovými hodnotami, což rozhodně není obvyklé.

Živost uděluje vozu odstupňování převodovky, do nějaké osmdesátky devadesátky to funguje dobře, na pětku jedete klidně šedesát. Jenže na dálnici zjistíte, že vám scházejí "kvalty". Pětistupňová převodovka točí při stovce tři tisíce otáček, při stotřicítce čtyři a při 140kilometrové rychlosti o dalších 250 otáček víc. Nejvíc síly má motor mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček, takže když chcete předjíždět, podřazujete na dálnici na trojku. Kdo je rozmazlený moderními "šestikvalty", asi si na tour nezvykne.

Škoda Octavia Tour IIŠkoda Octavia Tour II

Na normální klidné ježdění je ale nový tour vybavený skvěle. Vytříbený podvozek s víceprvkovou zadní nápravou se silnice drží parádně. "Oproti předchůdci je to neskutečný rozdíl," uznává i majitel předchůdkyně nového touru, který na ni nedá dopustit a novinku si ozkoušel. "Nehoupe se, neodskakuje. Skvěle brzdí." Na největších a nejdražších příplatkových kolech, kterými jsou šestnáctipalcové hliníkové ráfky, je nový tour dost tvrdý, tak už to holt u škodovek bývá.

Vidím černou

Má sice menší světla předfaceliftové octavie druhé generace (ty větší vozí od roku 2008), ale i tak v noci velmi dobře svítí. Když nahlédnete pod kapotu, objevíte zajímavý rozdíl oproti "normální" octavii - touru chybí polstrování ze spodku kapoty. I tak je ale motor skvěle odhlučněný a ve vysokých otáčkách má sympatický hlas. Líbí se nakřáplý zvuk výfuku.

Škoda Octavia Tour II

Abyste si tolik nelibovali, že jste na octavii ušetřili, pozná se laciný tour na první pohled. Uvnitř najdete jen jedinou variantu černého čalounění, plastový volant a čerň kam se podíváte. Po přesednutí z vyšňořené octavie s chromovými detaily to je trochu nezvyk. Zvenku ji prozradí černá nelakovaná zrcátka, zvlášť bizarně to působí v kombinaci s parkovacím asistentem, který můžete mít za devítitisícový příplatek. Z čistě praktického hlediska mají předfaceliftové nárazníky i výhodu menší náchylnosti spodního dílu, který zůstává černý, nelakovaný. Horší je to na bocích, kde chybí ochranné lišty, zůstal po nich jen prolis.

Líbí se sice ponuré, ale kvalitní materiály pečlivě smontovaného interiéru, spousta odkládacích prostor, pohodlné tvrdší sedačky v prostorné kabině a obrovský 585litrový kufr. Řidiči si pochválí dobře nakalibrované řízení i řadičku běhající lehce po krátkých přesných drahách. Všechno je jak má být. Jediné, co vás může překvapit: když startujete, musíte mít sešlápnutou spojku.

Škoda Octavia Tour II

Výbavou šetří

Základní tour je opravdové "holátko": v základní výbavě má dva airbagy, ABS, elektricky ovládaná zrcátka, patnáctipalcová plechová kola. Startovací cena je za 282 500, za kombík se připlácí třicet tisíc. Určitě si připlaťte 10 tisíc za paket Tour Plus, ve kterém je klimatizace, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač a šet reproduktorů k základním dvěma. Boční airbagy jsou za 11 a hlavové za 21 tisíc. Mlhovky za 5 tisíc, stabilizační systém ESP za 13 a dálkově ovládané centrální zamykání jsou za čtyřtisícový příplatek. A 8 400 korun za jediné autorádio v nabídce raději ušetřete a kupte si v obchodě s elektronikou neškodovácké, určitě seženete mnohem levnější a lepší.

Škoda Octavia Tour II v číslech
motor zážehový, atmosférický, 1595 ccm
převodovka pětistupňová manuální
max. výkon (kW/k) 75/102
max. točivý moment (Nm) 148
nejvyšší rychlost (km/h) 190
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,3
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,1
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4527 x 1769 x 1462 x 2578
objem kufru (l) 585 - 1455
pohotovostní hmotnost (kg) 1270
pneumatiky 195/65 R15
základní cena (Kč) 282 500 (kombi 312 500)
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.