Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s novou Octavií Tour nás nadchlo. Ale na dálnici chyběly kvalty

aktualizováno 
Zvenčí vypadá sice jako stará známá, ale je to nejnovější model v nabídce. Mezi vůbec prvními jsme se projeli novou Octavií Tour. V Česku má nová velká levná škodovka v nabídce jediný motor.

Nečekejte, že si s novým tourem pořídíte závodníka. Za 280 tisíc získáte festovní, poctivě postavené auto, které dobře poslouží. Umírněným řidičům bude prehistorická benzinová šestnáctistovka stačit.

S octavií první generace je amen, v úterý 9. listopadu vyrobili poslední s pořadovým číslem 1 442 126. Tohle auto se už za svého života stalo ikonou, i když technikou nad ostatními výrazně nečnělo. Nikdo nečekal, že vydrží ve výrobě 14 let.

Nový tour je jeho důstojný nástupce a slabiny předchůdce (málo místa na zadních sedadlech, občas záludné jízdní vlastnosti) vymazává. Když se přenesete přes nevzhledná nelakovaná zrcátka, je největší slabinou nového vozu (ne)nabídka motorů.

Nafťák chybí

V Mladé Boleslavi vám to nikdo oficiálně neřekne, ale výhradně benzinový motor je v laciné velké škodovce proto, že kdyby do ní nabízeli nafťák, odebrala by hodně zákazníků "plnotučné" octavii, té s těmi velkými světly a bohatší výbavou. Na trzích mimo EU ale bude v nabídce i tour s turbodieselem. A stejně tak ještě slabší benzinová 1,4.

Škoda Octavia Tour II

Právě jediný motor pro český trh je asi ten nejslabší článek celého dobře vyváženého celku. Podvozek, brzdy a vůbec všechno ostatní mají rozhodně na víc, než zvládat 102 koní motoru, jehož kořeny sahají až k Volkswagenu Golf třetí generace z poloviny 90. let.

Abychom jedna-šestce ale nekřivdili. Motoráři na ní museli provést úpravy, aby vyhověla přísnějším emisním normám Euro 5, které začnou platit s Novým rokem.

Pro klidné povahy

Na první usednutí překvapí, zdá se silnější, než doklady říkají, a moc se líbí tím, jak je tichá. To všechno platí ve městě, pak ale vyjedete na dálnici a pochopíte, kde je zakopaný pes. Na městské ježdění je čtyřválcová osmiventilová šestnáctistovka parádní. Spotřebou se vejde do nějakých sedmi litrů, když jezdíte s lehkou nohou, vezme si ještě o půl litru míň. A to jsme jezdili s úplně novým autem, se syrovým motorem. Za pozornost stojí, že jsme jezdili pod tabulkovými hodnotami, což rozhodně není obvyklé.

Živost uděluje vozu odstupňování převodovky, do nějaké osmdesátky devadesátky to funguje dobře, na pětku jedete klidně šedesát. Jenže na dálnici zjistíte, že vám scházejí "kvalty". Pětistupňová převodovka točí při stovce tři tisíce otáček, při stotřicítce čtyři a při 140kilometrové rychlosti o dalších 250 otáček víc. Nejvíc síly má motor mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček, takže když chcete předjíždět, podřazujete na dálnici na trojku. Kdo je rozmazlený moderními "šestikvalty", asi si na tour nezvykne.

Škoda Octavia Tour IIŠkoda Octavia Tour II

Na normální klidné ježdění je ale nový tour vybavený skvěle. Vytříbený podvozek s víceprvkovou zadní nápravou se silnice drží parádně. "Oproti předchůdci je to neskutečný rozdíl," uznává i majitel předchůdkyně nového touru, který na ni nedá dopustit a novinku si ozkoušel. "Nehoupe se, neodskakuje. Skvěle brzdí." Na největších a nejdražších příplatkových kolech, kterými jsou šestnáctipalcové hliníkové ráfky, je nový tour dost tvrdý, tak už to holt u škodovek bývá.

Vidím černou

Má sice menší světla předfaceliftové octavie druhé generace (ty větší vozí od roku 2008), ale i tak v noci velmi dobře svítí. Když nahlédnete pod kapotu, objevíte zajímavý rozdíl oproti "normální" octavii - touru chybí polstrování ze spodku kapoty. I tak je ale motor skvěle odhlučněný a ve vysokých otáčkách má sympatický hlas. Líbí se nakřáplý zvuk výfuku.

Škoda Octavia Tour II

Abyste si tolik nelibovali, že jste na octavii ušetřili, pozná se laciný tour na první pohled. Uvnitř najdete jen jedinou variantu černého čalounění, plastový volant a čerň kam se podíváte. Po přesednutí z vyšňořené octavie s chromovými detaily to je trochu nezvyk. Zvenku ji prozradí černá nelakovaná zrcátka, zvlášť bizarně to působí v kombinaci s parkovacím asistentem, který můžete mít za devítitisícový příplatek. Z čistě praktického hlediska mají předfaceliftové nárazníky i výhodu menší náchylnosti spodního dílu, který zůstává černý, nelakovaný. Horší je to na bocích, kde chybí ochranné lišty, zůstal po nich jen prolis.

Líbí se sice ponuré, ale kvalitní materiály pečlivě smontovaného interiéru, spousta odkládacích prostor, pohodlné tvrdší sedačky v prostorné kabině a obrovský 585litrový kufr. Řidiči si pochválí dobře nakalibrované řízení i řadičku běhající lehce po krátkých přesných drahách. Všechno je jak má být. Jediné, co vás může překvapit: když startujete, musíte mít sešlápnutou spojku.

Škoda Octavia Tour II

Výbavou šetří

Základní tour je opravdové "holátko": v základní výbavě má dva airbagy, ABS, elektricky ovládaná zrcátka, patnáctipalcová plechová kola. Startovací cena je za 282 500, za kombík se připlácí třicet tisíc. Určitě si připlaťte 10 tisíc za paket Tour Plus, ve kterém je klimatizace, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač a šet reproduktorů k základním dvěma. Boční airbagy jsou za 11 a hlavové za 21 tisíc. Mlhovky za 5 tisíc, stabilizační systém ESP za 13 a dálkově ovládané centrální zamykání jsou za čtyřtisícový příplatek. A 8 400 korun za jediné autorádio v nabídce raději ušetřete a kupte si v obchodě s elektronikou neškodovácké, určitě seženete mnohem levnější a lepší.

Škoda Octavia Tour II v číslech
motor zážehový, atmosférický, 1595 ccm
převodovka pětistupňová manuální
max. výkon (kW/k) 75/102
max. točivý moment (Nm) 148
nejvyšší rychlost (km/h) 190
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,3
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,1
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4527 x 1769 x 1462 x 2578
objem kufru (l) 585 - 1455
pohotovostní hmotnost (kg) 1270
pneumatiky 195/65 R15
základní cena (Kč) 282 500 (kombi 312 500)
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.