Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry s Peugeotem 208. Má volant, jak ho neznáme

aktualizováno 
Zvenčí je malý, jak má městské auto být. Skvěle padne do ruky, má prostornou kabinu a řidiče překvapí malým volantem a hlavně netradiční architekturou přístrojovky. Nový Peugeot 208 je plnohodnotný pokračovatel rodu "dvojkových" peugeotů. A zdá se, že důstojnější než někteří jeho předchůdci...

Peugeot 208 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Usednete na místo řidiče a přijde překvapení. Namísto mohutného volantu s tlustým věncem tu je malá, jednoduchá oválná obruč. Jako by už neměl být tím hlavním k šoférování. A kam se poděla kaplička s budíky?!

Konstruktéři, designéři a ergonomové už zkusili leccos. Nejdřív kapličku z tradičního místa pod volantem přestěhovali doprostřed přístrojovky až těsně pod čelní sklo. To se setkalo s tak polovičním úspěchem. Teď je zase hitem head-up displej promítající údaje před oči řidiče na čelní sklo. Jenže to je pro čtvrtmilionové auto pro prvořidiče nebo přítelkyni moc drahé řešení. A tak u Peugeotu vymysleli, že tradiční architekturu přístrojovky překopou. Kapličku posunuli až úplně navrch nad volant. Řidič jí má lépe na očích a když z ní chce něco vyčíst, nemusí tolik klopit zrak.

Peugeot 208

Prvořidičům to přijde jako geniální nápad. Kdo už má něco odřízeno, bude se asi zprvu ošívat, že má kvůli tomu volant moc v klíně. Pravda, závodníci ho mají o kus výš, jenže to byste si v "208" zase ty budíky vrchem věnce zakryli.

I kvůli tomu, že máte volant níž, než je obvyklé, máte pocit, že sedíte v "208" hodně vysoko. Je to ale spíš jen ten pocit. Čahounům s dlouhýma nohama zas může připadat, že mají věnec volantu mezi koleny. I proto, že Peugeot čeká, že si budou muset řidiči více "pohrát" s nastavením šoférské polohy, má "208" od základní výbavy výškově stavitelné sedadlo řidiče i ve dvou osách stavitelný volant.

Může se hodit

Uvažujete o koupi Peugeota? Na Automodul.cz/Peugeot si určitě vyberete.

Hledání posezu a zvykání si na "208" tedy možná bude někomu trvat déle, kdo si s tím hlavu neláme, ocení příjemné odladění a rozvržení všeho ostatního.

Když si připlatíte za jinou než základní výbavu, dostanete vedle volantu hezky na dosah velkou dotykovou obrazovku multimediálního centra. Základní verze tam bude mít obyčejné rádio. Pod ním je ovládání ventilace a klimatizace (20 tisíc příplatek u základní verze). Zdá se trochu pod horizontální hranou na přístrojovce utopené, ale velká tlačítka pohodlně nahmatáte i poslepu. Jen ovládání intenzity foukání by už konečně mohlo dostat tradiční otočný knoflík namísto dvou tlačítek schovaných mezi ostatními. Líbí se velká hluboká schránka před řadičkou a velké kapsy ve dveřích.

Peugeot 208

Podvozek je hezky odhlučněný a vůbec máte při jízdě v kabině poct, že sedíte v dražším a luxusnějším autě. Navíc je skvěle vidět ven. To je dnes docela unikum.

Odrodilec pokračovatel

Malé peugeoty s označením začínající dvojkou se vždycky prodávaly jak housky na krámě. Legendární "205" je dodnes uctívaná všemi milovníky aut, na "206" s geniálním designem nedá dopustit žádná žena ani nenároční penzisté. U "207", která teď skončila, ale možná Peugeot cítil, že už po ní svět tolik nešílí. A tak se rozhodl postavit "dvojkové" auto úplně znovu.

Už proto, že v Evropě je právě takhle kategorie aut velmi významná. Tvoří asi 40 procent trhu. A Peugeot je zvyklý z toho kusu koláče ukusovat velký díl.

Však se taky peugeotů "dvojkové " řady od dob "205" prodalo na patnáct milionů. Marco Venturini z českého zastoupení značky vysvětluje, že pojetí nového modelu nemá být evoluce, ale regenerace. Nemá odkazovat na předchůdce. Letos chtějí prodat 265 tisíc aut v celé Evropě a příští rok už přes půl milionu. Peugeot 208 tak byl vyvíjen hlavně podle chutí Evropanů. Vyrábí se ve dvou fabrikách ve Francii a na Slovensku v Trnavě. "Příští rok se rozběhne výroba pro Latinskou Ameriku v brazilském Portu Real," dodává Yann Carnoy, generální ředitel českého zastoupení Peugeotu.

Peugeot 208
Peugeot 208

Oproti předchůdci jménem 207 se nová "208" o sedm centimetrů smrskla na 396 centimetrů. Ubíralo se hlavně na převisech karoserie (vpředu 6, vzadu 1 cm). Rozvor zůstal nezměněný (254 cm), novinka je taky o dost lehčí.

Fotogalerie

Místa je ale v kabině nečekaně ještě víc než v předchůdci, v podélném směru místo pro nohy narostlo o pět centimetrů. Dva dospělí se za sebe vejdou bez potíží, místa pro nohy je překvapivě hodně. Při pohledu na tvarování vnitřku zadního sloupku se to nezdá, ale místa pro hlavu je dost i vzadu.

Dvoumetrový habán se tam vejde taktak, ale krk si krčit nemusí. V čalounění střechy je navíc ještě vybrání. Kufr má objem 285 litrů, je hezky přístupný, pod podlahou navíc najdeme plnohodnotnou rezervu, to se dnes už moc nevidí.

Na Český trh vstupuje Peugeot 208 s benziňákem 1,4 a turbodieselem 1,6 litru. Prvních pár kilometrů jsme vyzkoušeli benzinový motor, už proto, že bude jednou z nejčastějších voleb zákazníků. S tunou pohotovostní hmotnosti malého peugeotu 95 koní hezky cvičí. Má sympatický projev, rychle reaguje na pokyny plynu. Za několik měsíců dorazí ještě litrové benzinové tříválce 1,0 a 1,2 litru a přeplňovaná 156koňová 1,6. Celkem bude pod kapotu "208" na výběr ze sedmi motorů: čtyř zážehových a tří vznětových.

Peugeot 208

Odpružení je tužší, ale stále ještě hezky komfortní, podvozek zároveň zůstává jistý, nehoupavý. Peugeot 208 je ale hlavně parádně mrštný. To díky hodně strmému a perfektně naladěnému řízení. Jak se činili jeho konstruktéři, o to víc se flákali převodovkáři. Peugeoty mají dnes jedny z nejhorších převodovek, co se přesnosti týče. Posun v přesnosti a alespoň zmenšení kostrbatosti při řazení není od Peugeotu 206 z devadesátých let snad žádný. A to už před těmi čtrnácti lety "206" sklízela za nepřesné řazení kritiku...

Pěkná cena, od začátku se slevou

Malý peugeot je opět mání ve tří i pětidveřové verzi. Základní cena "208" v nejnižší výbavě Acces s litrovým motorem má zaváděcí akční cenu 220 tisíc korun. Na auto s litrovým tříválcem ale budete čekat minimálně do léta. Kdo chce novou "208" co nejdřív, bude muset sáhnout po čtyřválci 1,4. Ten úplně nejlacinější Peugeot 208 bude mít v tuto chvíli 95 koní, tři dveře a cenovku 235 tisíc. Nejlevnější dieselové provedení je za tři sta tisíc.

"Peugeot 208 je lacinější než '207' a má i bohatší výbavu," popisuje Marco Venturini z Peugeotu. "Má třeba navíc ESP, čtyři airbagy a tempomat," vypočítává. V základní výbavě má minipeugeot ještě šest airbagů, ABS, posilovač řízení, patnáctipalcová ocelová kola, tónovaná skla, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky stahovaná přední okna, palubní počítač, volant nastavitelný ve dvou směrech nebo výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Podle Marca Venturiniho si nejvíce slibují od prostřední výbavy Active, ve které je navíc třeba dotyková obrazovka, manuální klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka nebo mlhovky.

Podle neoficiálních informací nedostane Peugeot 208 verzi kombi. Minimálně do konce letošního roku budou dealeři nabízet kombík a kupé-kabriolet odvozené od předchozího modelu 207. Hatchbackové provedení dvěstěsedmičky doprodávají ze skladových zásob.

Peugeot 208




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.