Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s vylepšenou fabií. Má nový motor 1,2 TSI

aktualizováno 
Fabie je nová, na první pohled to téměř nepoznáte. Velkých změn se dočkala nejmenší škodovka pod kapotou. Dostala hlavně moderní turbomotor 1,2 TSI, který vyrábí v Mladé Boleslavi.

Vlaječka s přísavkou na přední kapotě, nárazníku, světlech, mlhovkách - tady, a tady, i tady a ještě tady: tak by klidně mohla vypadat reklama na inovované neboli faceliftované Škodovky Fabii a Roomster coby parafráze legendární reklamy na změny Škody Favorit v roce 1992.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
Škoda Fabia
na prodej
na online obřím portálu www.automodul.cz

Těch bylo přesně 548, a národ si z nich dělal legraci, protože navenek moc velká změna vidět nebyla. Nejnovější facelift fabie je v tomhle podobný - rozdíly ve tvaru přední masky a světel pozná jen odborník nebo fanda domácí automobilky. To podstatné se ovšem odehrálo pod kapotou.

Zvenku evoluce, zevnitř revoluce

"Technických inovací je na fabii přes dvě stě, ovšem my říkáme, že zvenčí proběhla evoluce, ale zevnitř revoluce," říká šéf vývoje podvozků a motorů Škody Auto Martin Hrdlička. Na první pohled působí "čumáky" nových fabií a roomsterů uhlazeněji, jaksi čistěji než dříve. Nejde jen o to, že se poprvé sjednotil "obličej" všech modelů, ale hlavně o to, že auta se zdají nižší a jejich výraz je sebevědomější.

Faceliftovaná Škoda Fabia

"Těch dvě stě změn není až tak zřejmých, ovšem v přední části nezůstal stejný ani jeden díl, všechny jsou lehce upravené. Ovšem hlavní změny jsou opravdu pod kapotou - nové motory TSI a TDI, nové panely klimatizace a autorádií, větší válec posilovače brzd, multifunkční tříramenný volant, asistent rozjezdu do kopce nebo ukazatel, kdy přeřadit na vyšší rychlostní stupeň," vypočítává některé novinky konstruktér Martin Hrdlička. Právě silnější posilovač brzd je v provozu hodně znát, někteří majitelé budou mít možná s jedovatými brzdami zpočátku problém a nějakou odřeninu od bezpečnostního pásu.

Přestože hlavní inovací a hlavně největším trumfem automobilky v reklamní kampani je nový benzinový motor 1.2 TSI, změnám k lepšímu neušly ani současné tříválce HTP. Koneckonců, podle čísel jsou stále nejprodávanější motorizací ve fabiích (u roomsteru je to 1,4). "Aby HTP splnil normu Euro 5, museli jsme přepracovat katalyzátor, ale zejména jsme zapracovali na snížení hlučnosti," říká Martin Hrdlička.

Právě "syrový", neurvalý zvuk byl zdrojem kritiky části zákazníků, kteří jinak ocenili výhodu výborného tahu z nízkých otáček. "Použili jsme tichý ozubený řetěz, takže od 2500 otáček výše zmizelo typické kvílení, zapracovalo se na optimalizaci vstřikování, takže spotřeba šla dolů v průměru o 0,4 litru na 100 km," vypočítává Martin Hrdlička.

Malý silák 1,2 litru

Jak už bylo řečeno, hvězdou nových fabií a roomsterů je agregát 1.2 TSI. Je dílem koncernu Volkswagen, ale technici ze Škodovky se podíleli i na jeho vývoji a vyrábí se přímo v Mladé Boleslavi. Motor používá technologii přímého vstřiku paliva a je dopován turbodmychadlem, takže ze skromného objemu 1,2 litru vytáhne buď 63 nebo 77 kilowattů, podle nastavení řídící jednotky. Výsledkem je vynikající kroutící moment 160 nebo 175 newtonmetrů (například motor 1.2 TCE od Renaultu má 145 Nm, nepřeplňovaná dvanáctistovka od Fiatu 102 Nm), který je navíc k dispozici v širokém pásmu 1 500 až 3 900 otáček. Výsledkem je plynulý zátah a pocit, že auto jde výborně "za plynem".

Faceliftovaná Škoda Fabia - nový motor 1,2 TSI

Technicky založení čtenáři ocení, že turbodmychadlo u 1.2 TSi má nastavitelné lopatky a ventil je ovládán elektricky, ne pneumaticky, jak bývá obvyklé. "Velkou výhodou je obrovsky rychlý nástup turba bez prodlevy, velmi precizně se dají polohovat lopatky, zabraňuje to pumpování dmychadla. Abychom mohli chladit vzduch, který má při stlačení teplotu kolem 200 stupňů Celsia, je turbo chlazeno vlastním vodním okruhem se zvláštním termostatem," vysvětluje technické finesy Martin Hrdlička.

Motor nemá s lehkou fabií velkou práci (montuje se i do modelů yeti a nově do octavie), je tichý a pružný a dává malé škodovce skvělé zrychlení. Při běžné jízdě se spotřeba 1,2 TSI pohybuje někde kolem hranice šesti litrů, což není na přeplňovaný motor špatné. Jako všechny turbomotory ale bude velmi citlivý na styl jízdy. Závodníkům s těžkou nohou bude pít asi o dost víc.

Faceliftovaná Škoda FabiaFaceliftovaná Škoda Fabia

Konečně moderní diesel

Ani Škodovka nemohla zůstat pozadu v honbě za co nejnižšími hodnotami emisí CO2. Diskuse o smysluplnosti nechme ekologům, pro normálního motoristu má ovšem velký význam i to, že emise odpovídají průměrné spotřebě. A ta se tedy snižuje také. Fabia s novým tříválcovým dieselem 1.2 TDi je první Škodovkou, která v sériovém provedení produkuje pouhých 99 g CO2 na km, což je skvělý výsledek. A sám motor je poprvé ve fabii commonrailový, nepoužívá tedy starší systém čerpadlo-tryska, díky čemuž je jeho chod znatelně tišší a vibrace podstatně tlumenější.

A čtyřválcová 1.6 TDi nahrazuje letitou populární 1.9 TDi - výkonem se jí vyrovná, v ostatních parametrech překoná. Hlavním přínosem je ovšem opět kultivovanější projev. Na testování novinek jsem přijel octavií 1.9 TDi, s níž jsem předtím najel tři tisíce kilometrů v Německu. A při rychlostech kolem 140 až 160 kilometrů v hodině je úbytek hlučnosti opravdu výrazný.

Škoda Fabia s novým turbobenzinem
motor 1,2 TSI 63 kW
maximální výkon (kw/k) 63/86
maximální kroutící moment (Nm) 160
maximální rychlost 177 km/h
zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
spotřeba - kombinovaná 5,2 l/100 km
základní cena 249 900 Kč





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.