Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s vylepšenou fabií. Má nový motor 1,2 TSI

aktualizováno 
Fabie je nová, na první pohled to téměř nepoznáte. Velkých změn se dočkala nejmenší škodovka pod kapotou. Dostala hlavně moderní turbomotor 1,2 TSI, který vyrábí v Mladé Boleslavi.

Vlaječka s přísavkou na přední kapotě, nárazníku, světlech, mlhovkách - tady, a tady, i tady a ještě tady: tak by klidně mohla vypadat reklama na inovované neboli faceliftované Škodovky Fabii a Roomster coby parafráze legendární reklamy na změny Škody Favorit v roce 1992.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
Škoda Fabia
na prodej
na online obřím portálu www.automodul.cz

Těch bylo přesně 548, a národ si z nich dělal legraci, protože navenek moc velká změna vidět nebyla. Nejnovější facelift fabie je v tomhle podobný - rozdíly ve tvaru přední masky a světel pozná jen odborník nebo fanda domácí automobilky. To podstatné se ovšem odehrálo pod kapotou.

Zvenku evoluce, zevnitř revoluce

"Technických inovací je na fabii přes dvě stě, ovšem my říkáme, že zvenčí proběhla evoluce, ale zevnitř revoluce," říká šéf vývoje podvozků a motorů Škody Auto Martin Hrdlička. Na první pohled působí "čumáky" nových fabií a roomsterů uhlazeněji, jaksi čistěji než dříve. Nejde jen o to, že se poprvé sjednotil "obličej" všech modelů, ale hlavně o to, že auta se zdají nižší a jejich výraz je sebevědomější.

Faceliftovaná Škoda Fabia

"Těch dvě stě změn není až tak zřejmých, ovšem v přední části nezůstal stejný ani jeden díl, všechny jsou lehce upravené. Ovšem hlavní změny jsou opravdu pod kapotou - nové motory TSI a TDI, nové panely klimatizace a autorádií, větší válec posilovače brzd, multifunkční tříramenný volant, asistent rozjezdu do kopce nebo ukazatel, kdy přeřadit na vyšší rychlostní stupeň," vypočítává některé novinky konstruktér Martin Hrdlička. Právě silnější posilovač brzd je v provozu hodně znát, někteří majitelé budou mít možná s jedovatými brzdami zpočátku problém a nějakou odřeninu od bezpečnostního pásu.

Přestože hlavní inovací a hlavně největším trumfem automobilky v reklamní kampani je nový benzinový motor 1.2 TSI, změnám k lepšímu neušly ani současné tříválce HTP. Koneckonců, podle čísel jsou stále nejprodávanější motorizací ve fabiích (u roomsteru je to 1,4). "Aby HTP splnil normu Euro 5, museli jsme přepracovat katalyzátor, ale zejména jsme zapracovali na snížení hlučnosti," říká Martin Hrdlička.

Právě "syrový", neurvalý zvuk byl zdrojem kritiky části zákazníků, kteří jinak ocenili výhodu výborného tahu z nízkých otáček. "Použili jsme tichý ozubený řetěz, takže od 2500 otáček výše zmizelo typické kvílení, zapracovalo se na optimalizaci vstřikování, takže spotřeba šla dolů v průměru o 0,4 litru na 100 km," vypočítává Martin Hrdlička.

Malý silák 1,2 litru

Jak už bylo řečeno, hvězdou nových fabií a roomsterů je agregát 1.2 TSI. Je dílem koncernu Volkswagen, ale technici ze Škodovky se podíleli i na jeho vývoji a vyrábí se přímo v Mladé Boleslavi. Motor používá technologii přímého vstřiku paliva a je dopován turbodmychadlem, takže ze skromného objemu 1,2 litru vytáhne buď 63 nebo 77 kilowattů, podle nastavení řídící jednotky. Výsledkem je vynikající kroutící moment 160 nebo 175 newtonmetrů (například motor 1.2 TCE od Renaultu má 145 Nm, nepřeplňovaná dvanáctistovka od Fiatu 102 Nm), který je navíc k dispozici v širokém pásmu 1 500 až 3 900 otáček. Výsledkem je plynulý zátah a pocit, že auto jde výborně "za plynem".

Faceliftovaná Škoda Fabia - nový motor 1,2 TSI

Technicky založení čtenáři ocení, že turbodmychadlo u 1.2 TSi má nastavitelné lopatky a ventil je ovládán elektricky, ne pneumaticky, jak bývá obvyklé. "Velkou výhodou je obrovsky rychlý nástup turba bez prodlevy, velmi precizně se dají polohovat lopatky, zabraňuje to pumpování dmychadla. Abychom mohli chladit vzduch, který má při stlačení teplotu kolem 200 stupňů Celsia, je turbo chlazeno vlastním vodním okruhem se zvláštním termostatem," vysvětluje technické finesy Martin Hrdlička.

Motor nemá s lehkou fabií velkou práci (montuje se i do modelů yeti a nově do octavie), je tichý a pružný a dává malé škodovce skvělé zrychlení. Při běžné jízdě se spotřeba 1,2 TSI pohybuje někde kolem hranice šesti litrů, což není na přeplňovaný motor špatné. Jako všechny turbomotory ale bude velmi citlivý na styl jízdy. Závodníkům s těžkou nohou bude pít asi o dost víc.

Faceliftovaná Škoda FabiaFaceliftovaná Škoda Fabia

Konečně moderní diesel

Ani Škodovka nemohla zůstat pozadu v honbě za co nejnižšími hodnotami emisí CO2. Diskuse o smysluplnosti nechme ekologům, pro normálního motoristu má ovšem velký význam i to, že emise odpovídají průměrné spotřebě. A ta se tedy snižuje také. Fabia s novým tříválcovým dieselem 1.2 TDi je první Škodovkou, která v sériovém provedení produkuje pouhých 99 g CO2 na km, což je skvělý výsledek. A sám motor je poprvé ve fabii commonrailový, nepoužívá tedy starší systém čerpadlo-tryska, díky čemuž je jeho chod znatelně tišší a vibrace podstatně tlumenější.

A čtyřválcová 1.6 TDi nahrazuje letitou populární 1.9 TDi - výkonem se jí vyrovná, v ostatních parametrech překoná. Hlavním přínosem je ovšem opět kultivovanější projev. Na testování novinek jsem přijel octavií 1.9 TDi, s níž jsem předtím najel tři tisíce kilometrů v Německu. A při rychlostech kolem 140 až 160 kilometrů v hodině je úbytek hlučnosti opravdu výrazný.

Škoda Fabia s novým turbobenzinem
motor 1,2 TSI 63 kW
maximální výkon (kw/k) 63/86
maximální kroutící moment (Nm) 160
maximální rychlost 177 km/h
zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
spotřeba - kombinovaná 5,2 l/100 km
základní cena 249 900 Kč





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.