Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test fabie: auto je výborné, ale méně praktické než felicia

aktualizováno 
-
Škoda Fabia jako by nepřeskočila felicii o jednu generaci, ale rovnou o dvě. Takový dojem vyplynul z prvního testu, kterému novinku podrobila MF DNES. Nová škodovka vyrazila díky vysokému komfortu, výbornému zpracování a bezpečnému podvozku rovnou na špici třídy malých vozů. Felicia působí vedle mladší sestry hodně zastarale,ale v prostornosti karoserie ji fabia nepřekonala. Nejnovější škodovka je totiž plnokrevný malý vůz, kdežto felicia vystrkuje růžky mezi vozy o třídu vyšší. S příchodem fabie zároveň končí éra relativně levnějších mladoboleslavských aut, jako v poslední době byly favority a felicie.

Co fabia motoristovi zvyklém u na felicii nedopřeje? Kratší prostor při sklopených zadních sedadlech hůř pohltí dlouhé předměty,například bicykl nebo běžky. Ubylo i čtyřiadvacet litrů v kufru samém. V prostoru pro zavazadla je kratší vzdálenost mezi zadními sedadly a nárazníkem fabie, což se nepříznivě projeví při převážení větších předmětů, jako jsou třeba velké krabice. Naopak praktičtěji působí širší otvor kufru nové škodovky a přísně kvádrový tvar zavazadelníku, do kterého nezasahují tlumiče kol jako ve felicii. Ani v interiéru novinky není tolik místa, na kolik jsou zvyklí majitelé felicií. Hlavně na zadních sedadlech mají lidé s výškou okolo 180 centimetrů hlavu přilepenou ke stropu. V prostoru pro kolena fabia cestující na zadních sedadlech nezklame a ani na předních sedadlech není těsno. Největší vylepšení pocítí při přesednutí z felicie do fabie řidič. Už nemá před sebou volant s tenkým věncem, se kterým je hlavně při parkování dost práce. Ve fabii si jej nastaví svisle i vodorovně a díky posilovači řízení (kromě verze s motorem 1,0 patří k základní výbavě) jej lze i při parkování ovládat jednou rukou. Sedadla, čalounění dveří, kvalitní i dobře lícující plasty, ovladače pohodlně padnoucí do ruky - to vše nese v nové Škodě znaky svého původu, auta s puncem »Made in Volkswagen«. »Interiér je strohý, ale velmi solidní,« shodovali se všichni, kteří během prvního testu přišli s fabií do styku. »Jen ta rovná plocha táhnoucí se od krytu ukazatelů až k pravému sloupku není zrovna pěkná,« komentoval interiér Josef Škvor, stavbyvedoucí z Plzně, když testovaná fabia zastavila u plzeňské čerpací stanice. Jednoznačnou chválu sklízela fabia během prvního testu za bezpečné a komfortní jízdní vlastnosti. Ať už na nerovné městské dlažbě,nebo při přejezdu tramvajových kolejí, stále je v kabině - hodnoceno pohledem na třídu malých aut - nezvyklý klid a pohoda. Bezpečné jízdní vlastnosti potvrdil nejen zkušební slalom na letišti a následný vyhýbací manévr,ale i odborník na slovo vzatý, šestinásobný mistr republiky v automobilových soutěžích ze sedmdesátých a osmdesátých let Václav Pech: »Podvozku nové škodovky je těžké něco vytknout, takové jízdní vlastnosti vzbudí určitě nemalý zájem i mezi motoristickými sportovci.« A srovnání s felicií? Zatímco fabia při testech na letišti proklouzla mezi kužely, jako by se nechumelilo, felicia se těžce převalovala ze strany na stranu. V ostré zatáčce na běžné silnici vypadá srovnání tak, že fabia proklouzne i ostřejší serpentinou ve vzpřímené figuře,zatímco felicia se nakloní a mnohý řidič raději podvědomě zpomalí. Rozdíly mezi oběma modely se projevují i při jízdě ve vyšších rychlostech. Řidič felicie vnímá mnohem více rychlost a všechny nerovnosti, které se přenášejí do kabiny volantem a vrtěním podvozku, zato ve fabii si posádka i jízdu okolo sto třiceti kilometrů v hodině nesrovnatelně méně uvědomuje. První v tuzemsku testovaná fabia, kterou si v Mladé Boleslavi vypůjčila redakce MF DNES, nesla na zádi označení 1,4 MPI. To znamená, že ji poháněl motor s výkonem 50 kilowattů (68 koní), který je další verzí tradičního motoru Škoda. Do felicie montuje továrna prakticky shodný motor o obsahu 1,3 litrů, který má stejný výkon, ale nižší točivý moment. Díky menšímu zdvihovému objemu má ovšem Felicia 1,3 levnější povinné ručení. Přímé srovnání sprintu dvou stejně silných vozů vyznělo poněkud lépe pro felicii. Fabia 1,4 má sice vyšší točivý moment, je však zhruba o metrák těžší než felicia 1,3. Proti fabii hovořila i skutečnost, že v době testu měla jen tisíc kilometrů, kdežto u srovnávané felicie byl motor s více než desetinásobkem kilometrů dávno po záběhu a v nejlepší kondici. Podle názoru odborníků dávají někdy motory plný výkon až po najetí tří až pěti tisíc kilometrů. V čem se však oba motory lišily při testu diametrálně, byl hluk, který pronikal do obou kabin. Fabia 1,4 je hlučná jen při nejvyšších možných otáčkách, a to jen do míry, která je pro uši posádky snesitelná. Ve felicii se motor prezentuje ve vyšších otáčkách mnohem větším hlukem, který je navíc slyšet vždy při rychlostech nad sto kilometrů v hodině. Rozdíl generací panuje i mezi komfortním a tichým řazením Škody Fabie a někdy zadrhávajícím přeřazováním modelu Felicia.

Zavazadlový prostor fabie je širší, ale kratší než u felicie

Škoda Fabia (vlevo) má sice objem kufru o čtyřiadvacet litrů menší, jeho tvarování je ale praktičtější. U felicie (vpravo) vadí vystouplé kryty tlumičů.

Při sklopených sedadlech má felicia delší prostor pro náklad, což se projeví například při nakládání jízdního kola. Zatímco do felicie se bicykl vešel bez potíží, u fabie se muselo zadní kolo zvednout až k opěrce hlavy předního sedadla.

Klady a zápory Škody Fabia

+
- prakticky uložené nářadí - pevná plastová schránka nahradila dříve obvyklé vysloužilé tašky
- výškově i podélně stavitelný volant znají řidiči ze Škody Octavie
- v každém rohu zavazadlového prostoru je oko pro uvázání nákladu
- zajištěné víčko nádrže nepřekáží při tankování a řidič ho u pumpy nezapomene

-
- strohý interiér fabie postrádá více odkládacích ploch, někomu mohou vadit příliš malé ovladače ventilace
- páka výškového nastavení sedadel vadí při nasedání

Ceníky felicie a fabie (Kč)

Felicia 1,3 LX (40 kW) 229 900
Fabia 1,0 Classic * 249 900
Felicia 1,3 LXi (50 kW) 239 900
Fabia 1,4 (50 kW) Classic * 279 900
Felicia 1,6 LX 279 900
Felicia 1,9D LX 289 900
Fabia 1,9 SDI Classic * 339 900
Felicia 1,3 GLX (40 kW) 254 900
Fabia 1,4 (50 kW) Comfort 314 900
Felicia 1,3 GLXi (50 kW) 264 900
Fabia 1,4 (74 kW) Comfort 379 900
Felicia 1,6 GLX 304 900
Felicia 1,9D GLX 314 900
Fabia 1,9 SDI Comfort 374 900
- Fabia 1,9 TDI Comfort * 414 900
- Fabia 1,4 (74 kW) Elegance 444 900
- Fabia 1,9 TDI Elegance * 479 900

Pramen: MF DNES

Poznámka: * v prodeji od jara 2000

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.