Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test letních pneumatik: Barum ano, Matador ne

aktualizováno 
V Česku velmi oblíbené pneumatiky Barum se ukázaly v dobrém světle při srovnávacích testech letních plášťů. Naproti tomu v tuzemsku další rozšířené pneumatiky Matador v testech propadly. Autokluby Rakouska a Německa otestovaly 31 různých sad letních pneumatik, tři čtvrtiny z nich majitelům aut doporučují ke koupi.

Pneumatiky se zkoušejí na mokru i na suchu. | foto: ADAC

Testy se zaměřily na dvě velikosti automobilový plášťů. Třináctipalcové gumy kupují majitelé felicií, favoritů a nejlevnějších fabií.

Druhou testovací skupinu vytvořilo obutí pro vozy střední třídy s průměrem 16 palců.

popisek TEST PNEUMATIK
KOMPLETNÍ VÝSLEDKY 

Mezi pneumatikami s rozměrem 155/70 R13 zvítězil trojlístek Continental EcoContact, Bridgestone B250 a Pirelli P3000 Energy. Tyto tři pláště prokázaly ve zkouškách nejvyváženější vlastnosti.

Hned za vítěznou trojicí skončila v testech skupina sedmi dalších výrobků, které nedosáhly na nejlepší výsledek, přesto je autokluby řidičům doporučují. Nechybí mezi nimi ani Barum Brillantis.

Na výbornou si barumky vedou v malém valivém odporu, který se projeví nižší spotřebou paliva. Naopak vylepšení by si zasloužily vlastnosti na mokré vozovce a relativně vysoké opotřebení.

Pláště od otrokovické značky přitom v minulosti v podobných testech končily spíše v poli poražených.
Právě mezi letními pneumatikami, jež německý i rakouský autoklubu označil za nejhorší v testech, skončily Matador Stella MP15.

Největší slabinu plášťů slovenské značky představuje brzdění na mokré silnici. Spolu s "matadorkami“ se mezi poraženými krčí výrobky BF Goodrich Touring a Kumho Solus někdy označované jako KH15.

Zkoušky letních plášťů probíhají na testovací dráze, kde se simulují suché i mokré podmínky. Kromě toho, jak si pneumatiky rozumí s brzdami, testy hodnotí i jízdní vlastnosti při průjezdu zatáčkou nebo během přejíždění z pruhu do pruhu.

Hodnocení neujde ani schopnost pneumatiky odolat nebezpečnému aquaplaningu, přihlíží se i k hluku, který pláště vydávají, zkouší se valivý odpor a rychlost opotřebení.

Větší šestnáctipalcové pneumatiky s rozměrem 205/55 R16 mají v letošních testech dokonce pět vítězů. Kdo shání nové obutí pro své auto střední třídy, jako jsou Škoda Superb nebo Volkswagen Passat, udělá nejlépe, když sáhne po některém z následujících výrobků: Pirelli P7, Bridgestone Turanza ER300, Continental Premium Contact 2, Uniroyal rallye 550 a Vredestein Sportrac HP.

Tato skupina testovaných pneumatik má i svého jednoznačného poraženého v podobě Falken Ziex ZE512. Tento výrobek autokluby nedoporučují.

Zimní gumy v létě = nebezpečí
Kromě nových letních plášťů si test posvítil i na to, jak se na letní silnici chovají pneumatiky určené na zimní měsíce. Německý autoklub ADAC po jejich zkouškách konstatoval, že řidiči, kteří  včas nepřezují auto, ohrožují sebe i ostatní na silnici.

Zimní pláště totiž v létě nemají správné vlastnosti a rychle se opotřebovávají. To stejné platí pro pneumatiky určené k celoročnímu využití.

Zimní pneumatiky mají na rozpálené letní vozovce při rychlosti 100 km/h až o 16 metrů delší brzdnou dráhu. Také jízdní vlastnosti zimně obutého auta se v létě zhoršují. Jen na mokré silnici zimní pláště za svými letními konkurenty nezaostávají.

Mnoho řidičů nechává na svém autě dosloužit na jaře  zimní obutí, jakmile se vzorek sníží tak, že by takové pláště ještě jednou přezouvat na zimu nemělo cenu.

Testy ukázaly, že starší zimní pláště nemají v létě tak špatné vlastnosti jako nová a málo opotřebená kola pro zimní měsíce. Ale na mokré letní silnici řidiči se zimními pneumatikami musí být přesto ostražitější.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Najdete na iDNES.cz