První test letních pneumatik: Barum ano, Matador ne

aktualizováno 
V Česku velmi oblíbené pneumatiky Barum se ukázaly v dobrém světle při srovnávacích testech letních plášťů. Naproti tomu v tuzemsku další rozšířené pneumatiky Matador v testech propadly. Autokluby Rakouska a Německa otestovaly 31 různých sad letních pneumatik, tři čtvrtiny z nich majitelům aut doporučují ke koupi.

Pneumatiky se zkoušejí na mokru i na suchu. | foto: ADAC

Testy se zaměřily na dvě velikosti automobilový plášťů. Třináctipalcové gumy kupují majitelé felicií, favoritů a nejlevnějších fabií.

Druhou testovací skupinu vytvořilo obutí pro vozy střední třídy s průměrem 16 palců.

popisek TEST PNEUMATIK
KOMPLETNÍ VÝSLEDKY 

Mezi pneumatikami s rozměrem 155/70 R13 zvítězil trojlístek Continental EcoContact, Bridgestone B250 a Pirelli P3000 Energy. Tyto tři pláště prokázaly ve zkouškách nejvyváženější vlastnosti.

Hned za vítěznou trojicí skončila v testech skupina sedmi dalších výrobků, které nedosáhly na nejlepší výsledek, přesto je autokluby řidičům doporučují. Nechybí mezi nimi ani Barum Brillantis.

Na výbornou si barumky vedou v malém valivém odporu, který se projeví nižší spotřebou paliva. Naopak vylepšení by si zasloužily vlastnosti na mokré vozovce a relativně vysoké opotřebení.

Pláště od otrokovické značky přitom v minulosti v podobných testech končily spíše v poli poražených.
Právě mezi letními pneumatikami, jež německý i rakouský autoklubu označil za nejhorší v testech, skončily Matador Stella MP15.

Největší slabinu plášťů slovenské značky představuje brzdění na mokré silnici. Spolu s "matadorkami“ se mezi poraženými krčí výrobky BF Goodrich Touring a Kumho Solus někdy označované jako KH15.

Zkoušky letních plášťů probíhají na testovací dráze, kde se simulují suché i mokré podmínky. Kromě toho, jak si pneumatiky rozumí s brzdami, testy hodnotí i jízdní vlastnosti při průjezdu zatáčkou nebo během přejíždění z pruhu do pruhu.

Hodnocení neujde ani schopnost pneumatiky odolat nebezpečnému aquaplaningu, přihlíží se i k hluku, který pláště vydávají, zkouší se valivý odpor a rychlost opotřebení.

Větší šestnáctipalcové pneumatiky s rozměrem 205/55 R16 mají v letošních testech dokonce pět vítězů. Kdo shání nové obutí pro své auto střední třídy, jako jsou Škoda Superb nebo Volkswagen Passat, udělá nejlépe, když sáhne po některém z následujících výrobků: Pirelli P7, Bridgestone Turanza ER300, Continental Premium Contact 2, Uniroyal rallye 550 a Vredestein Sportrac HP.

Tato skupina testovaných pneumatik má i svého jednoznačného poraženého v podobě Falken Ziex ZE512. Tento výrobek autokluby nedoporučují.

Zimní gumy v létě = nebezpečí
Kromě nových letních plášťů si test posvítil i na to, jak se na letní silnici chovají pneumatiky určené na zimní měsíce. Německý autoklub ADAC po jejich zkouškách konstatoval, že řidiči, kteří  včas nepřezují auto, ohrožují sebe i ostatní na silnici.

Zimní pláště totiž v létě nemají správné vlastnosti a rychle se opotřebovávají. To stejné platí pro pneumatiky určené k celoročnímu využití.

Zimní pneumatiky mají na rozpálené letní vozovce při rychlosti 100 km/h až o 16 metrů delší brzdnou dráhu. Také jízdní vlastnosti zimně obutého auta se v létě zhoršují. Jen na mokré silnici zimní pláště za svými letními konkurenty nezaostávají.

Mnoho řidičů nechává na svém autě dosloužit na jaře  zimní obutí, jakmile se vzorek sníží tak, že by takové pláště ještě jednou přezouvat na zimu nemělo cenu.

Testy ukázaly, že starší zimní pláště nemají v létě tak špatné vlastnosti jako nová a málo opotřebená kola pro zimní měsíce. Ale na mokré letní silnici řidiči se zimními pneumatikami musí být přesto ostražitější.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Najdete na iDNES.cz