Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První test letních pneumatik: čínská guma nebrzdí

aktualizováno 
V testu letních pneumatik německého autoklubu ADAC letos neuspěly pláště druhé a třetí kategorie od renomovaných výrobců a méně známé výrobky z Číny, které se prodávají už i v Česku. V tuzemsku rozšířené barumky v testu patnáctipalcových pneumatik sice skončily ve druhé polovině, ale ADAC je stále považuje za dostatečně kvalitní. Mezi menšími čtrnáctipalcovými plášti však nepřesvědčily.

Autoklub ADAC vyzkoušel 37 sad letních pneumatik různých značek. | foto: ADAC

popisek KOMPLETNÍ VÝSLEDKY
LETNÍ PNEUMATIKY 195/65 R15
LETNÍ PNEUMATIKY 175/65 R14

28 z 37 testovaných sad obutí ADAC oznámkoval jako obzvláště doporučeníhodné (což je nejlepší možné vysvědčení) anebo slůvkem doporučeníhodné.

Také tato pomyslná školní dvojka představuje pro zkoušené výrobky velmi dobrý výsledek. Ostatních devět produktů si odneslo označení doporučeníhodné s výhradami nebo rovnou skončily na chvostu a ADAC je řidičům vůbec nedoporučuje.

První část testu tvořily sady obutí s rozměrem 195/65 R 15 V (tabulka zde). Kdo je právě potřebuje na své auto, udělá nejlépe, když si vybere pláště ze čtveřice vítězů testu, jimiž jsou Pirelli P6, Bridgestone Turanza ER 300, Vredestein Sportrac 3 a Dunlop SP Sport Fastresponse.

ADAC je oznámkoval jedničkou neboli označením obzvláště doporučeníhodné. To dostávají jen pneumatiky, které v testech nemají slabiny v disciplínách, jež se týkají bezpečnosti. Autu zaručují stabilitu a co možná nejkratší brzdnou dráhu na suchu i za deště.

Kromě toho ADAC zjišťuje, jak které pneumatiky ovlivňují spotřebu paliva, kolik vydávají hluku a jak rychle se opotřebují.

Blízko k nejlepším měl také nový produkt firmy Michelin s názvem Energy Saver. Má zaručit nižší spotřebu paliva, což se v testu potvrdilo. Ale na mokré silnici ukázal své slabé stránky, a mezi úplně nejlepší se tak nedostal.

Nejhůře se testující řidiči za volantem cítili, jakmile auto dostalo na disky čínské letní pneumatiky Wanli S1095. Jejich katastrofální výsledek při brzdění na mokru znamená velké riziko.

V místě, kde už nejlepší testované pláště auto při plném sešlápnutí brzdového pedálu z rychlosti 80 km/h zastavily, uháněl vůz s čínským obutím stále ještě rychlostí 48 km/h. Navíc měl čínský zástupce na bočnici mylné označení M+S, jež patří k zimním, a ne k letním plášťům.

Tuzemské pneumatiky Barum Bravuris 2 skončily mezi 18 sadami gum na 13. příčce, ale stále ještě s hodnocením jako doporučeníhodné. Jejich kladem je docela nízká spotřeba paliva, kterou pláště ovlivňují. Otrokovický výrobek na sebe však prozradil horší parametry při zkouškách na suché vozovce.

Druhá část testu autoklubu ADAC se věnovala velikosti 175/65 R 14 T (tabulka zde). V nejlepším světle se ukázaly pneumatiky Pirelli Cinturato P4, Continental EcoContact 3, Fulda EcoControl a Kumho Solus KH17.

Velký posun v kvalitě směrem dopředu prokázaly korejské pláště. Jestliže produkty značky Kumho končily v minulých letech při testech mezi špatnými, letos patří k nejlepším. Kousek za nimi navíc ve výsledcích figurují značky Yokohama a Maloya. Jediným handicapem těchto dvou zástupců v testu je jejich rychlé opotřebení.

Naopak nejhorší vlastnosti měly při zkouškách pláště značek Sava, Tigar (pro celoroční využití), Avon a Trayal. Na mokré silnici neumí rychle zabrzdit rozjeté auto. Jen o něco lépe v této disciplíně obstál Barum Brillantis, a proto skončil také mezi poraženými.

Pokud máte na svém autě pneumatiky jiných rozměrů, než ADAC podrobil testu, mohou i vám výsledky těchto testů přijít vhod. Jestliže se rozměr plášťů liší jen o centimetr v jeho šíři, lze se spolehnout i na takovou pneumatiku. Znamená to, že ADAC otestoval obutí s rozměrem 175/65 R 14, ale výsledky platí i pro pláště 165/65 R 14 a 185/65 R 14. U zcela jiných rozměrů lze vycházet z toho, že pokud některý plášť v testu autoklubu ADAC vysloveně uspěl, nezklamal by pravděpodobně ani v testech stejných pneumatik jiných rozměrů.

ADAC nakonec řidiče upozorňuje, že v testech nejúspěšnější pláště nebývají dražší než nekvalitní pneumatiky. A řidičům doporučuje dvakrát ročně přezout obutí auta a nepoužívat pneumatiky, o nichž výrobci tvrdí, že jsou celoroční. Nabízejí kompromis, ale ani v létě, ani v zimě nedosahují kvalit plášťů pro dané roční období.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Najdete na iDNES.cz