Autoklub ADAC vyzkoušel 37 sad letních pneumatik různých značek.

Autoklub ADAC vyzkoušel 37 sad letních pneumatik různých značek. | foto: ADAC

První test letních pneumatik: čínská guma nebrzdí

  • 163
V testu letních pneumatik německého autoklubu ADAC letos neuspěly pláště druhé a třetí kategorie od renomovaných výrobců a méně známé výrobky z Číny, které se prodávají už i v Česku. V tuzemsku rozšířené barumky v testu patnáctipalcových pneumatik sice skončily ve druhé polovině, ale ADAC je stále považuje za dostatečně kvalitní. Mezi menšími čtrnáctipalcovými plášti však nepřesvědčily.

popisek KOMPLETNÍ VÝSLEDKY
LETNÍ PNEUMATIKY 195/65 R15
LETNÍ PNEUMATIKY 175/65 R14

28 z 37 testovaných sad obutí ADAC oznámkoval jako obzvláště doporučeníhodné (což je nejlepší možné vysvědčení) anebo slůvkem doporučeníhodné.

Také tato pomyslná školní dvojka představuje pro zkoušené výrobky velmi dobrý výsledek. Ostatních devět produktů si odneslo označení doporučeníhodné s výhradami nebo rovnou skončily na chvostu a ADAC je řidičům vůbec nedoporučuje.

První část testu tvořily sady obutí s rozměrem 195/65 R 15 V (tabulka zde). Kdo je právě potřebuje na své auto, udělá nejlépe, když si vybere pláště ze čtveřice vítězů testu, jimiž jsou Pirelli P6, Bridgestone Turanza ER 300, Vredestein Sportrac 3 a Dunlop SP Sport Fastresponse.

ADAC je oznámkoval jedničkou neboli označením obzvláště doporučeníhodné. To dostávají jen pneumatiky, které v testech nemají slabiny v disciplínách, jež se týkají bezpečnosti. Autu zaručují stabilitu a co možná nejkratší brzdnou dráhu na suchu i za deště.

Kromě toho ADAC zjišťuje, jak které pneumatiky ovlivňují spotřebu paliva, kolik vydávají hluku a jak rychle se opotřebují.

Blízko k nejlepším měl také nový produkt firmy Michelin s názvem Energy Saver. Má zaručit nižší spotřebu paliva, což se v testu potvrdilo. Ale na mokré silnici ukázal své slabé stránky, a mezi úplně nejlepší se tak nedostal.

Nejhůře se testující řidiči za volantem cítili, jakmile auto dostalo na disky čínské letní pneumatiky Wanli S1095. Jejich katastrofální výsledek při brzdění na mokru znamená velké riziko.

V místě, kde už nejlepší testované pláště auto při plném sešlápnutí brzdového pedálu z rychlosti 80 km/h zastavily, uháněl vůz s čínským obutím stále ještě rychlostí 48 km/h. Navíc měl čínský zástupce na bočnici mylné označení M+S, jež patří k zimním, a ne k letním plášťům.

Tuzemské pneumatiky Barum Bravuris 2 skončily mezi 18 sadami gum na 13. příčce, ale stále ještě s hodnocením jako doporučeníhodné. Jejich kladem je docela nízká spotřeba paliva, kterou pláště ovlivňují. Otrokovický výrobek na sebe však prozradil horší parametry při zkouškách na suché vozovce.

Druhá část testu autoklubu ADAC se věnovala velikosti 175/65 R 14 T (tabulka zde). V nejlepším světle se ukázaly pneumatiky Pirelli Cinturato P4, Continental EcoContact 3, Fulda EcoControl a Kumho Solus KH17.

Velký posun v kvalitě směrem dopředu prokázaly korejské pláště. Jestliže produkty značky Kumho končily v minulých letech při testech mezi špatnými, letos patří k nejlepším. Kousek za nimi navíc ve výsledcích figurují značky Yokohama a Maloya. Jediným handicapem těchto dvou zástupců v testu je jejich rychlé opotřebení.

Naopak nejhorší vlastnosti měly při zkouškách pláště značek Sava, Tigar (pro celoroční využití), Avon a Trayal. Na mokré silnici neumí rychle zabrzdit rozjeté auto. Jen o něco lépe v této disciplíně obstál Barum Brillantis, a proto skončil také mezi poraženými.

Pokud máte na svém autě pneumatiky jiných rozměrů, než ADAC podrobil testu, mohou i vám výsledky těchto testů přijít vhod. Jestliže se rozměr plášťů liší jen o centimetr v jeho šíři, lze se spolehnout i na takovou pneumatiku. Znamená to, že ADAC otestoval obutí s rozměrem 175/65 R 14, ale výsledky platí i pro pláště 165/65 R 14 a 185/65 R 14. U zcela jiných rozměrů lze vycházet z toho, že pokud některý plášť v testu autoklubu ADAC vysloveně uspěl, nezklamal by pravděpodobně ani v testech stejných pneumatik jiných rozměrů.

ADAC nakonec řidiče upozorňuje, že v testech nejúspěšnější pláště nebývají dražší než nekvalitní pneumatiky. A řidičům doporučuje dvakrát ročně přezout obutí auta a nepoužívat pneumatiky, o nichž výrobci tvrdí, že jsou celoroční. Nabízejí kompromis, ale ani v létě, ani v zimě nedosahují kvalit plášťů pro dané roční období.