První test v Česku: třídvéřová Kia pro_cee´d

  13:30aktualizováno  10. prosince 10:52
Konkurent golfa za cenu lépe vybavené fabie? Kdo to kdy slyšel? U Kii ano. Třídvéřový vůz Kia pro_cee´d právě začíná vyjíždět z žilinské fabriky korejského výrobce. Jako jedni z prvních v Česku jsme novou kiu otestovali.

Byly doby, kdy se kolem autosalonů korejských automobilek chodilo s úšklebkem. Dnes do nich pravděpodobně chodí dealeři ostatních značek v přestrojení závidět.

Pořádný rozruch udělala v kategorii, které se říkalo golf-třída, Kia cee´d. Korejci totiž ukázali, že umí postavit stejně dobré auto jako ostatní, ale laciněji.


V těchto dnech vyráží na české silnice další novinka s lákavou cenou 324 980  korun - třídvéřový pro_cee´d. V Česku se moc třídvéřových aut neprodá. Možná jsou méně praktická a stojí jen o málo míň než ta s pěti nástupními otvory v karoserii, teď ale bude třeba všechno jinak.

Vzpomínáte? Za 325 tisíc se ještě před pár lety kupovala malá auta. Dnes už za takové peníze seženete auto o velikost větší. A v případě třídveéového cee´du to rozhodně louda nebude, bude mít pod kapotou 109koňový motor a kromě klimatizace a stabilizačního systému ESP mu nebude chybět nic důležitého.

Atlet
Škarohlíd v něm bude hledat inspiraci kdečím, co se pohybuje na silnicích - od Audi A3 po Opel Astra GTC.

Vozu Kia pro_cee´d se ale rozhodně originalita upřít nedá. Vypadá dravě, svaly obalující karoserii přidávají potřebný pocit bezpečí. Sportovního ducha podtrhují výrazně vystouplé lemy blatníků. Líbí se hodně skloněné zadní okno a velká, hodně členitá zadní světla.

Kia pro_cee´d

Čumák je s výjimkou nárazníku stejný jako u pětidvéřové verze. Nadstandardním doplňkem nejvyššího stupně výbavy je černý podkres světlometů, které dávají kie dravější pohled.

Od paty prvního sloupku je ale všechno úplně jinak. Čelní sklo se více sklonilo, dveře jsou větší, protože jich je jenom jeden pár.

Mohutné boky stoupají výraznou linkou až k zadním světlům. Zadní sloupek je hodně tlustý, nahoře ho zakončuje velké křídlo, které trůní na vrcholu třetích dveří.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Kia Cee´d můžete koupit na www.automodul.cz

Víko kufru se otvírá hezky vysoko, odkyryje 340litrový kufr. Vstup do něj je hodně otevřený, nakládání ovšem komplikuje vysokánská nákladová hrana.

Léčba klidem
Přístrojovka je stejná jako v pětidvířku do posledního šroubku a žárovičky. Při řízení možná budu vadit odlesky stříbřenky plastů středového panelu. Klasikou pro cee´d je vysoká úroveň zpracování a dokonalé odhlučnění interiéru.

Kia pro_cee´d

Typický je horší výhled šikmo a přímo vzad, něco zachrání parkovací senzory, hodně pomohou velká zpětná zrcátka.

Za stoosmdesát centimetrů dlouhého řidiče se bez problémů vejde ještě jednou ten samý člověk a zbyde mu ještě hromada místa pro kolena. Horší je to s místem pro hlavu, která se dotýká čalounění stropu.

Ergonomie je perfektní, všechno je tam, kde má, a funguje to, jak má. Jedinou neobvyklostí je ovládání palubního počítače, umístěného nad autorádiem uprostřed přístrojovky.

Řadicí páka se pohybuje na krátkých drahách suverénně a přesně. Možná by nebyla na škodu šestistupňová převodovka, která je k mání jen pro nejsilnější dvoulitrový nafťák. Dobře odstupňovaný "pětikvalt" ale odvádí svou práci na výbornou.

Sportovec
Oproti pětidvéřové verzi, kterou jsme si vyzkoušeli před rokem (TEST ZDE), měl náš pro_cee´d také mnohem citlivější a lépe nastavenou spojku.

Třídvéřová varianta má maličko přitvrzený podvozek, testovaný exemplář ještě přitvrdily krásné sedmnáctipalcové ráfky, obuté do nízkoprofilových pneumatik šířky 225.

Kia pro_cee´d

Hodně sportovně tuhé je řízení. Je otázkou, zda za přitvrzením oproti pětidvéřové verzi také nestojí hlavně výše zmíněná sedmnáctipalcová kola.

I přesto, že je podvozek hodně tuhý, poradí si i s městskou dlažbou a ne zrovna kvalitní prací českých silničářů a nevyklepe z vás duši nebo plomby. Díky podsadité stavbě karoserie a tuhému naladění se v zatáčkách nenaklání a podvozek s víceprvkovou zadní nápravou s jistotou plní řidičovy úkoly.

Naftový sprinter
Commonrailový čtyřválec 1,6 litru oplývá pětaosmdesáti naftovými kilowatty. Je skvěle odhlučněný, pružný a kultivovaný. Ani při dálničním závodění o něm skoro nevíte. Krouticí moment, dosahující na 255 newtonmetrů, nastupuje hezky plynule bez nepříjemného turboefektu.

Kombinovaná spotřeba má být podle údajů automobilky pod pět litrů nafty na sto kilometrů. My se při dovádění a městském popojíždění dostali někam k šesti a půl až sedmi litrům nafty. Vzhledem k necelým dvanácti stům kilometrů, které měl exemplář najeto, se dá předpokládat, že by u zajetého kousku byla spotřeba nižší.  

Hlavní zbraň - cena
Třídvéřovou Kiu pro_cee´d vyrábějí na Slovensku společně s pětidvéřovým hatchbackem a kombíkem. Uvedení na český trh ho sice v nejbližších dnech teprve čeká, už se po něm ale ptají zákazníci. Oproti bráchovi s párem dveří navíc je levnější o 15 tisíc.

Hodnoty ceníku Kii pro_cee´d končí tam, kde konkurence začíná. Nechybí silný argument v podobě sedmileté záruky.

Největším hitem bude nejobyčejnější pro_cee´d s benziňákem 1,4 za 325 tisíc. Zkušenost říká, že nejoblíbenější volbou kupců pětidvéřové verze je nejlepší výbava s jedna-čtyřkou pod kapotou. Dá se předpokládat, že u "třídvířka" to bude podobné.

Náš bílý krasavec, který dostal svou českou občanku teprve 4. prosince, měl vrcholovou výbavu TX, vyhrazenou pouze třídvéřové verzi. Pod půlmilionovou cenu mu věří málokdo (489 980 Kč). Připlatit se dá už jenom za metalízu (10 tisíc), tempomat (9 000), kožené čalounění sedadel (40 000) a automatickou převodovku (40 000 Kč).

Kia pro_cee´d

Ceník korejské novinky slovenského původu toho bohužel víc nenabízí, nenajdeme v něm vyhřívaná sedadla ani například navigaci.

Nechybí naopak USB vstup. V základu je šest airbagů a ABS, za ESP se kromě nejvyšší výbavy připlácí 15 tisíc.

Kia pro_cee´d v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4 250 x 1 790 x 1 450 x 2 650 

objem kufru/nádrže (l) 340-1 210/53
MOTOR vznětový čtyřválec 1,6 CRDi VGT
objem (ccm) 1582
max. výkon (kW/k) 85/116
max. krouticí moment (Nm) 255
max. rychlost (km/h) 188
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,4
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 5,7/4,2/4,7
hmotnost pohotovostní/celková (kg)

1 358/1 860

základní cena s daným motorem (Kč) 414 980

Pozn: údaje uváděné automobilkou

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Citroën C5 Aircross je parádní rodinné MPV maskované za SUV

Citroën C5 Aircross

Písmeno S ve zkratce SUV znamená „sportovní“, nejnovější citroën patřící do této dnes nejrychleji se vyvíjející...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Najdete na iDNES.cz