Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První test yetiho v Česku: v terénu ujde a má obří kufr

Exkluzivně   12:00
Nejnovější škodovka se začne prodávat až začátkem letních prázdnin. Jako první v Česku už víme, jak se s ní jezdí. Poradí si i s těžším terénem. Při jízdě mimo asfalt ho omezuje jedině výška podvozku. Pohon všech kol funguje výborně v bahně i v písku.
První test Škody Yeti

První test Škody Yeti | foto: Škoda Auto

Sněžný muž? No, spíše mlžný... Tady na proslulém norském kopci Holmenkollen, odkud se létá na lyžích, se převalují chuchvalce hustého bílého oparu, zakrývající nejnovější škodovku s názvem Yeti. Škarohlíd by řekl, že v mlze je zahalena i budoucnost automobilového průmyslu, ale tady si nikdo pochybnosti nepřipouští.

Může se hodit

Široká nabídka nových i ojetých vozů Škoda www.automodul.cz

"Jsem na něho pyšný. Jasně, to se říká vždycky, ale já jsem na tomhle autě strávil stovky hodin a stoprocentně věřím tomu, že je výborné. Ale od toho jste tady, abyste si sami vyzkoušeli, jestli je to pravda," říká mi šéf technického vývoje Škodovky Eckhardt Scholz, který do Norska přiletěl z Číny jen proto, aby se účastnil posledních zkoušek předsériových vozů, k nimž automobilka přizvala i pár evropských novinářů.

Cena nové škodovky

Yeti bude stát 389 900 Kč - VÍCE ČTĚTE ZDE

To už ale nasedáme, času moc není. Příležitost, kterou MF DNES dostala jako jediná z českých médií, musím během dvou dnů využít naplno. Čeká mě přes pět set kilometrů po norských cestách i terénní jízdy, které by měly prověřit, jestli je yeti jen salonním vozítkem, nebo zda si troufne mimo asfalt.

Jízda po silnici

Serpentina střídá serpentinu, navíc se musíme prudce vyhýbat dírám. Když už nějakou trefíme, nic strašného se neděje. Za utlumení všech těch rázů od kol zaslouží tvůrci auta pochvalu – své dělá jistě vyšší propérování i mohutnější kola; jezdíme na základních šestnáctipalcových, což je jenom dobře – příplatkové sedmnáctky sice přidají na vzhledu, ale podvozek určitě přitvrdí.

První test Škody Yeti

Odhlučnění yetiho je v pořádku u obou testovaných verzí, naftového dvoulitru a benzinového agregátu 1.8 TSI. Je ovšem fakt, že i tichý diesel už dnes nepřekvapí, moderní vznětové motory mají skoro všichni konkurenti. Z přímého srovnání benzinového a dieselového pohonu pro mě osobně vyšel lépe benzin: je přece jen tišší, má vyšší výkon (papírový i reálný) a spotřeba byla vyšší ani ne o litr (7,1 nafta; 7,9 benzin).

Je pravda, že turbodiesel 2.0 TDi byl úplně syrový a nezajetý, takže se dá čekat, že čísla půjdou ještě dolů.

Parkuju sám!

I za volantem se, až na příjemný vyšší posaz, cítí šofér úplně jako v osobním autě. Citlivé a přesné řízení, lehounké řazení, široký rozsah nastavení sedačky a volantu vyhoví každému. Místa je v kabině tak akorát, ale zase ne na rozdávání. Pokud vpředu sedí dlouhán, koleny se už lehce dotýkáte jeho opěradla.

Čtyři metry dvacet – jen o dvacet centimetrů více než fabia – to yetiho přímo vyhání do městských ulic. Opravdu není problém se do nějaké mezery vejít, navíc tomu pomáhá nový "inteligentní" parkovací asistent.

První test Škody Yeti

Při pomalé jízdě dokáže mezi zaparkovanými auty najít mezeru, do které se vejdete; stačí přitom, aby přesahovala délku vozu na každé straně o půl metru. A pak umí i sám zaparkovat, na rozdíl od dřívějška umí otáčet volantem i při popojíždění vpřed, nejen vzad. Řidič musí jen šlapat na pedály a přeřadit jedničku a zpátečku.

Po prvním dni testů tedy převažují pozitivní dojmy, ale to není takové překvapení, zatím jsme byli pouze na silnici. Zajímavější to bude při jízdách v terénu, v této oblasti přece jen mladoboleslavští konstruktéři nemají mnoho zkušeností.

S yetim jsme se vydali i do bývalého lomu nedaleko norského hlavního města. A první zkušenosti ukazují, že přestože jde o auto pro volný čas, označované zkratkou SUV, poradí si i s těžším terénem. Při jízdě mimo asfalt ho omezuje jedině výška podvozku. Pohon všech kol funguje výborně v bahně i v písku.

Norsko je ideální pro testování

Proč se testování yetiho vlastně odehrává v Norsku? Důvodem je fakt, že škodováčtí technici tady mají k dispozici v nevelkých vzdálenostech od sebe různé typy a povrchy silnic – od dálnice až po těžkými tahači dřeva rozbité okresky, na off-roadovém polygonu pak dávají zabrat pohonu 4x4.

"Dá se tu dobře vyzkoušet i odolnost auta vůči klimatickým vlivům – ráno se teploty blíží nule a tvoří se námraza, takže se dá testovat kvalita systémů jízdní stability (ESP) a výkon topení; odpoledne je zase třeba zapnout klimatizaci a silnice se nahřejí," vysvětluje šéf komunikace Martin Lauer, který nám předal klíčky od testovacích škodovek se dvěma různými motory – jeden benzinový, druhý naftový.

První test Škody Yeti

Oba jsou přeplňované: známý dvoulitrový turbodiesel o výkonu 103 kilowattů, tady už ve verzi se vstřikováním common-rail, a "benziňák" 1.8 TSI se 118 kilowatty. Auta mají pohon 4 x 4, ačkoliv základní model bude začínat s novým agregátem 1.2 TSI, který roztočí jen přední kola. Ten jsme bohužel vyzkoušet nemohli. K dispozici bude na podzim.

Jak je to vlastně velké?

Přestože jsme yetiho viděli už na autosalonu v Ženevě, na silnici vypadá lépe, a hlavně větší. Tohle auto určitě není malé – stojí na základu, který má stejný s octavií i Volkswagenem Golf. Tudíž i rozvor (vzdálenost mezi nápravami, na níž závisí, kolik místa je v kabině) je s octavií úplně shodný: 2,57 metru. Celková délka je o 34 centimetrů kratší – zmenšil se totiž zadní převis s obřím kufrem octavie.

A yeti je dokonce širší: na karoserii přidává sice jen dva centimetry, na rozchodu zadních kol už čtyři, to kvůli větší stabilitě. Na zadních sedadlech si pohodlně sednou jen dva lidé, ani ne kvůli šířce, spíše vlivem užšího prostředního sedáku, z něhož se dá po sklopení udělat stoleček. Stejně jako u roomsteru se dají zadní sedačky úplně vyndat. Pak je objem kufru 1 760 litrů.

V běžném uspořádání se sedadly má objem 510 litrů. Ale co je hlavní – jako správné SUV sedí auto výše nad silnicí. Takzvaná světlá výška, tedy vzdálenost od silnice k nápravám, je 18 centimetrů – o čtyři více než u octavie. I řidič sedí o 6,5 centimetru výše. To má své výhody, pro něž lidé SUV chtějí: lepší výhled ven, snadnější nastupování, možnost projet polní cestou... A také nevýhody, proč je nechtějí. SUV mají vyšší těžiště, a proto se v zatáčkách více naklánějí.

Škoda Yeti v číslech
benzinové motory výkon převodovka pohon
1.2 TSI 77 kW 6 man,7 DSG 4x2
1.8 TSI 118 kW 6 man 4x4
naftové motory
2.0 TDI CR DPF 81 kW 5 man 4x2
2.0 TDI CR DPF 81 kW 6 man 4x4
2.0 TDI CR DPF 103 kW 6 man 4x4
2.0 TDI CR DPF 125 kW 6 man 4x4
délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 223/1 691/1 793/2 578
objem kufru 510 litrů
světlá výška 180 mm
pneumatiky 215/60 R16 (příplatkové 225/50 R17)
provozní hmotnost včetně řidiče 1 520 / 1 545 (kg pro 1.8 TSI/2.0 TDi)

Škoda Yeti

Jízdní dojmy se Škodou Yeti při testování z terénu najdete v příloze AUTO MF DNES ve středu 6. května.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...