První velký hybridní kombík chystá Fisker. Jmenuje se Surf

Bohatí milovníci ekologické dopravy a aktivního životního stylu se konečně dočkali. Plug-in hybridní kombík Fisker Surf je dostatečně ekologický, relativně praktický a k tomu i docela rychlý. Překážkou může být jen cena, která bude v USA atakovat sumu sta tisíc dolarů. V Evropě bude surf ještě dražší.
Fisker Surf

Fisker Surf | foto: Fisker

Fisker je sice mladá firma s historií starou pár let, ale známá je už docela dost. K mediální slávě stačila orientace na hybridní auta, navíc normálních proporcí a slušné užitkové hodnoty. Základní model Karma se již začal vyrábět a pomalu se dostává do prodeje. Ale ne tak rychle, jak si výrobce představoval. Průkopníci to prostě nemají lehké, a to ještě není jasné, jestli nemíří do pověstné slepé uličky.

Fisker Surf

Nově představený kombík surf vychází z původního sedanu karma. Surf ale není obyčejné, respektive obyčejně tvarované kombi, ale tak zvaný shooting break. To je označení pro kombi odvozené nikoliv od sedanu, ale od třídveřového kupé. Dnes je to dost výjimečná koncepce spíš pro prototypy, ale v šedesátých a sedmdesátých letech několik takto tvarovaných aut svět uzřel. U nás bude asi nejznámější Volvo 1800ES, ale největší slávy se karosérie tohoto typu dočkaly ve Velké Británii. Známé jsou kreace Aston Martinu u modelů DB5 a DB6, či exotický Reliant Scimitar GTE.

Fisker Surf je ale pětidveřové auto, ovšem s velmi ostře seseklou zádí. Označení shooting break tak v jeho případě spíš představuje vytvoření hatchbacku z opravdu velkého sedanu. Původní sedan Karma totiž měří na délku skoro pět metrů, ale má jen symbolický kufr o objemu 201 litrů. Surf nabídne o fous prostornější zavazadelník pro 365 litrů a díky koncepci ho lze zvětšit až na 820 litrů. Výhodou je i zadní vyklápěcí stěna, jak se na kombi, či spíš kombi-hatchback sluší.

Fisker Surf

Přední část surfu zcela odpovídá sedanu karma, liší se partie od B sloupku dozadu. Záď s protáhlým oknem pátých dveří trochu připomíná aktuální Volvo C30. Blatníky jsou hodně vytažené, kabina se naopak směrem dozadu výrazně zužuje. Zadní boční sloupky jsou extrémně mohutné, výhled vzad jistě nebude silnou disciplínou novinky. Celkově ale auto působí velmi dynamicky, má naprosto originální koncepci karoserie a přitom svým vzhledem dobře zapadá mezi supersportovní sedany za mnohem vyšší ceny.

S prémiovým segmentem se může měřit i povedený a luxusní interiér, který je v základu stejný jako u sedanu karma. Oproti sedanu ale najdou pasažéři na zadních místech víc místa nad hlavou a pro aktivní životní styl se bude hodit nejenom větší kufr, ale i možnost připevnění nosičů na střechu, což u sedanu není možné.

Fisker Surf

Pohon auta je stejně neobvyklý jako jeho karoserie. Fisker se dal na hybridní cestu a není divu, že společnost sídlí v Kalifornii, což je země hybridům a elektromobilům zaslíbená. Surf a i karma jsou jakési poloviční hybridy. Pohon je sice čistě elektrický, ale když dojde "šťáva" v akumulátorech, vypomůže zabudovaný benzinový motor. Zatím ho dodává GM a není to žádné ořezávátko. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec EcoTec dává výborných 191 kW. Ale tento motor kola nepohání, slouží jen jako generátor elektrické energie. V budoucnosti bude spalovací motory Fiskeru dodávat BMW.

Elektromotory jsou v autě dva, každý s výkonem 150 kW a s celkovým točivým momentem 1 300 Nm. Baterie typu Li-Ion s kapacitou 22 kWh stačí pro 80 kilometrů čistě elektrické jízdy, pak přichází ke slovu spalovací motor jako generátor energie. Pak se dojezd auta zvýší o 300 kilometrů. Podle výrobce auto v kombinovaném provozu a se započtením čistě elektrického pohonu spotřebuje zanedbatelných 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. V tom ale není započítána cena za energii při dobíjení ze sítě. Uspořit lze se sluníčkem, spotřebu klimatizace a dalších přístrojů pomůže obstarat solární střecha. A ta je díky tvaru střechy u surfu o málo výkonnější než u sedanu. Dodejme, že zrychlení na stovku zvládne surf za výborných šest sekund, maximální rychlost je lehce přes 200 kilometrů za hodinu.

Fisker Surf

S ohledem na velikost, zpracování a rozměry auta se cena v přepočtu okolo 1,8 milionu korun nezdá být až tak vysoká. Ale v Evropě bude auto jistě něco dražší než v USA, kde bude prodej zahájen v příštím roce. Otázkou zůstává, jak se podaří rozjet výrobu základního sedanu karma, který pro Fisker vyrábí finská společnost Valmet, specializovaná na výrobu malosériových modelů známých značek. Pro případné zájemce firma inzeruje i zastoupení pro Českou republiku, které obstarává švýcarský dealer značky.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...