Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První velký hybridní kombík chystá Fisker. Jmenuje se Surf

aktualizováno 
Bohatí milovníci ekologické dopravy a aktivního životního stylu se konečně dočkali. Plug-in hybridní kombík Fisker Surf je dostatečně ekologický, relativně praktický a k tomu i docela rychlý. Překážkou může být jen cena, která bude v USA atakovat sumu sta tisíc dolarů. V Evropě bude surf ještě dražší.

Fisker Surf | foto: Fisker

Fisker je sice mladá firma s historií starou pár let, ale známá je už docela dost. K mediální slávě stačila orientace na hybridní auta, navíc normálních proporcí a slušné užitkové hodnoty. Základní model Karma se již začal vyrábět a pomalu se dostává do prodeje. Ale ne tak rychle, jak si výrobce představoval. Průkopníci to prostě nemají lehké, a to ještě není jasné, jestli nemíří do pověstné slepé uličky.

Fisker Surf

Může se hodit

Uvažujete o koupi auta? Vyberte si z pestré nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz.

Nově představený kombík surf vychází z původního sedanu karma. Surf ale není obyčejné, respektive obyčejně tvarované kombi, ale tak zvaný shooting break. To je označení pro kombi odvozené nikoliv od sedanu, ale od třídveřového kupé. Dnes je to dost výjimečná koncepce spíš pro prototypy, ale v šedesátých a sedmdesátých letech několik takto tvarovaných aut svět uzřel. U nás bude asi nejznámější Volvo 1800ES, ale největší slávy se karosérie tohoto typu dočkaly ve Velké Británii. Známé jsou kreace Aston Martinu u modelů DB5 a DB6, či exotický Reliant Scimitar GTE.

Fisker Surf je ale pětidveřové auto, ovšem s velmi ostře seseklou zádí. Označení shooting break tak v jeho případě spíš představuje vytvoření hatchbacku z opravdu velkého sedanu. Původní sedan Karma totiž měří na délku skoro pět metrů, ale má jen symbolický kufr o objemu 201 litrů. Surf nabídne o fous prostornější zavazadelník pro 365 litrů a díky koncepci ho lze zvětšit až na 820 litrů. Výhodou je i zadní vyklápěcí stěna, jak se na kombi, či spíš kombi-hatchback sluší.

Fisker Surf

Přední část surfu zcela odpovídá sedanu karma, liší se partie od B sloupku dozadu. Záď s protáhlým oknem pátých dveří trochu připomíná aktuální Volvo C30. Blatníky jsou hodně vytažené, kabina se naopak směrem dozadu výrazně zužuje. Zadní boční sloupky jsou extrémně mohutné, výhled vzad jistě nebude silnou disciplínou novinky. Celkově ale auto působí velmi dynamicky, má naprosto originální koncepci karoserie a přitom svým vzhledem dobře zapadá mezi supersportovní sedany za mnohem vyšší ceny.

S prémiovým segmentem se může měřit i povedený a luxusní interiér, který je v základu stejný jako u sedanu karma. Oproti sedanu ale najdou pasažéři na zadních místech víc místa nad hlavou a pro aktivní životní styl se bude hodit nejenom větší kufr, ale i možnost připevnění nosičů na střechu, což u sedanu není možné.

Fisker Surf

Pohon auta je stejně neobvyklý jako jeho karoserie. Fisker se dal na hybridní cestu a není divu, že společnost sídlí v Kalifornii, což je země hybridům a elektromobilům zaslíbená. Surf a i karma jsou jakési poloviční hybridy. Pohon je sice čistě elektrický, ale když dojde "šťáva" v akumulátorech, vypomůže zabudovaný benzinový motor. Zatím ho dodává GM a není to žádné ořezávátko. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec EcoTec dává výborných 191 kW. Ale tento motor kola nepohání, slouží jen jako generátor elektrické energie. V budoucnosti bude spalovací motory Fiskeru dodávat BMW.

Elektromotory jsou v autě dva, každý s výkonem 150 kW a s celkovým točivým momentem 1 300 Nm. Baterie typu Li-Ion s kapacitou 22 kWh stačí pro 80 kilometrů čistě elektrické jízdy, pak přichází ke slovu spalovací motor jako generátor energie. Pak se dojezd auta zvýší o 300 kilometrů. Podle výrobce auto v kombinovaném provozu a se započtením čistě elektrického pohonu spotřebuje zanedbatelných 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. V tom ale není započítána cena za energii při dobíjení ze sítě. Uspořit lze se sluníčkem, spotřebu klimatizace a dalších přístrojů pomůže obstarat solární střecha. A ta je díky tvaru střechy u surfu o málo výkonnější než u sedanu. Dodejme, že zrychlení na stovku zvládne surf za výborných šest sekund, maximální rychlost je lehce přes 200 kilometrů za hodinu.

Fisker Surf

S ohledem na velikost, zpracování a rozměry auta se cena v přepočtu okolo 1,8 milionu korun nezdá být až tak vysoká. Ale v Evropě bude auto jistě něco dražší než v USA, kde bude prodej zahájen v příštím roce. Otázkou zůstává, jak se podaří rozjet výrobu základního sedanu karma, který pro Fisker vyrábí finská společnost Valmet, specializovaná na výrobu malosériových modelů známých značek. Pro případné zájemce firma inzeruje i zastoupení pro Českou republiku, které obstarává švýcarský dealer značky.

Autoři:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.