Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pryskyřník pádivý alias Trabant: Jak voní modrý dým

  13:49aktualizováno  13:49
Táborem ve Vrbně u Blatné na Strakonicku burácely o víkendu motory. Na Trabant sraz se tam sjela více než stovka nadšenců. Auta zdobily nápisy jako Pryskyřník pádivý, NO FOFR nebo Až vyrostu, bude ze mě BMW. Pozornost poutaly vozy předělané na kabriolety, auto upravené na policejní vůz a hlavně tříkolka s motorem trabant.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

Přijel s ní z východoněmeckého Mittelherwigsdorfu pětapadesátiletýWolfgang Puchholz. Pojmenoval ji The Spirit of Saxon, duch Saska.

„Pět měsíců jsem na ní pracoval, od rána do večera. Nejtěžší bylo předělat převodovku, strávil jsem na ní čtyři týdny. Pro mě znamená trabant nostalgii a lásku zároveň,“ vyprávěl Puchholz.

Program začal v sobotu v devět ráno. Soutěžilo se ve slalomu i v házení míčkem na koš.

Specialitou byla disciplína, kdy posádka musela z okna jedoucího vozu ukousnout párek visící na provázku.

Téma: Jezdím trabantem

.
Mohlo se zdát, že stará vysmívaná auta z východního Německa mají odzvoněno. Ale jejich majitelé je milují čím dál víc. Láska k trabantům je drží pohromadě - s trabanty se závodí, jezdí na výlety, zakládají se kluby. Trabant je legenda. Lidové auto, které lidi spojuje ...VÍCE
V autě upraveném na rallye cross projela trasu i devítiletá Šárka Bauerová z Blatné. Za volantem seděla poprvé ve čtyřech letech, poslední dva roky jezdila na motokáře.
„Jezdí se mi dobře, nebojím se, jenom mám trému,“ líčila. Zatímco táta ji podporuje, s rodinou je to horší.

„Děda chce auto rozmlátit palicí a máma z toho má šok. Včera onemocněla a říkala, že je radši nemocná, než aby sem jela,“ vyprávěla Šárka.

K laminátem krytým vozítkům ji přilákal táta Václav, který sám s trabantem jezdil rallye. Jejich vášeň prý rodina nechápe.

„My dva jsme proti celé rodině, nikdo nám moc nefandí. Děda chce auto zapálit a babička do něj praštit kladivem,“ smál se Bauer.

Setkání se zúčastnilo 135 strojů, sedm z Německa a tři z Polska. Některé měly exkluzivní výbavu s dolním řazením a sedadly jak z limuzíny.

Zdobily je prvotřídní laky a podvozky. K vidění byly modely snad ze všech údobí vývoje vozítka, kterému se přezdívalo rozzuřený vysavač.

Kuriozita: Podnikavec prodává zplodiny z trabantu

Čtyřkolová pýcha z roku 1964 Františka Klampfla z Krumlova jej vyšla na 70 tisíc korun. „Půl roku práce, každý den. Vyměnil jsem všechno, podvozek, brzdy, motor je z wartburga,“ vypočítal.

O trabant se zajímá dva roky. Mluví o něm jako o kultovním vozítku. „Z práce jdu hned do garáže. Nejdřív to přítelkyni vadilo, když byl celý rozřezaný, ale teď už je to lepší,“ říká.

Hlavní pořadatel, jednatřicetiletý Radek Zajíc, sám vlastní 15 trabantů. Chtěl totiž vybudovat soukromé muzeum, ale sešlo z toho. Má i veterány, tři auta závodní a jezdí historické rallye.

Sedmadvacetiletá Ivana Kosejková z Vlastibořic u Liberce miluje rychlou jízdu. „Neměli jsme auto, tak jsme si řekli: koupíme nějakou hrobku, tráboše. Chytlo nás to na prvním srazu. Manžel se úplně zbláznil, furt dělá auta a není doma. Když chci být s ním, musím do garáže,“ usmívá se. Největší zážitek si odnesla předloni z Vrbna, vyhrála v tombole jízdu závodním trabantem.

„Ten mě teda provez. Musela jsem se připoutat, vzít si helmu, ale bylo to nádherný, zvedlo mi to adrenalin a od té doby toho trabanta peru naplno,“ vypráví Kosejková, jejíž vůz má čtyřtaktní motor 1.3 z volkswagenu.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.