Francouzi budou reklamovat u Američanů Opel, chtějí slevu až 20 miliard

  9:00aktualizováno  9:00
Francouzský výrobce automobilů PSA Group požaduje po americké společnosti General Motors (GM) zpět zhruba polovinu z 1,3 miliardy eur (33 miliard korun), které letos zaplatil za její divizi Opel. Důvodem jsou problémy Opelu související s plněním nových limitů pro emise oxidu uhličitého.

Opel Insignia Country Tourer | foto: Opel

Koncern PSA se podle zdrojů agentury Reuters domnívá, že před převzetím značky Opel obdržel zavádějící informace ohledně její strategie pro snižování emisí a stavu projektů, které se této problematiky týkají.

Podle prohlášení šéfa PSA Carlose Tavarese francouzský koncern zjistil, že popis stavu Opelu, který prodávající strana dodala, neodpovídá reálnému stavu. Jednoduše řečeno: motory Opelu vypouštějí více emisí, než bylo Francouzům prezentováno, a vývoj nových motorů není tak daleko, jak GM tvrdil.

Francouzská automobilka uvedla, že bude muset převést modely Opelu na své technologie s nižší spotřebou rychleji, než původně plánovala, aby tak snížila emise oxidu uhličitého před postupným zpřísňováním emisních limitů v Evropské unii v letech 2020 a 2021. PSA vyrábí automobily Peugeot, Citroën a DS.

Carlos Tavares (nalevo) a Michael Lohscheller na tiskové konferenci v...

Kapitán PSA Carlos Tavares (nalevo) a šéf Opelu Michael Lohscheller  na tiskové konferenci v Ruesselsheimu

Automobilky čekají zlé časy, za každý gram CO2 nad limit budou platit pokuty. Ze stávajících 130 gramů na kilometr se musí dostat na 95 gramů. Množství emisí CO2 je přímo úměrné spotřebě paliva. Požadované hodnoty jsou takzvaným flotilovým průměrem, počítají se jako průměrná hodnota z emisí všech reálně prodaných aut značky. Pro automobilky je tedy výhodnější prodávat malá auta, případně hybridy nebo elektromobily (jejich emise jsou pro tento výpočet nulové).

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

Opel mimo jiné spoléhal na elektromobil Ampera-e, připomíná italský magazín Quattroruote. Potíž je ale v tom, že tento vůz vyvinulo hlavně GM a Opel ho pro Evropu pouze modifikoval. Poté, co Opel americký koncern opustil, ho musí Němci od GM vlastně kupovat a přeprodávají ho. Opel plánoval prodávat 20 tisíc amper ročně, což by významně snížilo flotilový průměr emisí. Podle Quattroruote se to vyplatí i přesto, že Opel na každé prodané ampeře prodělá deset tisíc eur (cena vozu je nyní milion korun). Nyní se prý ovšem plánuje citelné zdražení Ampery (údajně o 5 700 eur) a Opel má urychlit přechod na hybridní technologie (spalovací motor + elektromotor) koncernu PSA.

Kostlivec ve skříni za 20 miliard

PSA již podle dvou zdrojů agentury Reuters automobilce General Motors oznámila, že jí kvůli zavádějícím informacím o emisní strategii Opelu dluží přes půl miliardy eur. Podle jednoho ze zdrojů chce PSA od General Motors získat zpět 600 až 800 milionů eur (15,3 až 20,4 miliardy korun).

Podle předběžných odhadů je vývoj Opelu ve stavu, kdy překračuje plánované flotilové limity CO2 o deset gramů na kilometr, podle studie konzultační firmy PA Consulting ovšem Opel Francouzům tvrdil, že je 3,7 gramu nad limitem. Podle prvních odhadů PSA bude napravení „emisní způsobilosti“ Opelu stát půl miliardy eur. Nejčernější scénáře mluví o ohrožení samotné německé značky, která začátkem listopadu představila velký plán své renesance (podrobnosti čtěte zde).

PSA zatím General Motors oficiálně neoslovilo, vše k tomu ovšem podle aktuálních informací směřuje.

Mluvčí GM David Caldwell se k otázkám ohledně finančního požadavku PSA a obvinění z poskytnutí zavádějících informací odmítl vyjádřit. Situaci odmítl komentovat i mluvčí PSA Bertrand Blaise.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

OBRAZEM: Nový kalendář poslal modelky v zetorech na ryby

Kalendář Zetor 2019

Kalendář s červenými traktory z Brna je tu po roce nanovo. Kalendáře Zetor mají obrovskou tradici, letos poslal slavné...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Najdete na iDNES.cz