Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzi budou reklamovat u Američanů Opel, chtějí slevu až 20 miliard

  9:00aktualizováno  9:00
Francouzský výrobce automobilů PSA Group požaduje po americké společnosti General Motors (GM) zpět zhruba polovinu z 1,3 miliardy eur (33 miliard korun), které letos zaplatil za její divizi Opel. Důvodem jsou problémy Opelu související s plněním nových limitů pro emise oxidu uhličitého.

Opel Insignia Country Tourer | foto: Opel

Koncern PSA se podle zdrojů agentury Reuters domnívá, že před převzetím značky Opel obdržel zavádějící informace ohledně její strategie pro snižování emisí a stavu projektů, které se této problematiky týkají.

Podle prohlášení šéfa PSA Carlose Tavarese francouzský koncern zjistil, že popis stavu Opelu, který prodávající strana dodala, neodpovídá reálnému stavu. Jednoduše řečeno: motory Opelu vypouštějí více emisí, než bylo Francouzům prezentováno, a vývoj nových motorů není tak daleko, jak GM tvrdil.

Francouzská automobilka uvedla, že bude muset převést modely Opelu na své technologie s nižší spotřebou rychleji, než původně plánovala, aby tak snížila emise oxidu uhličitého před postupným zpřísňováním emisních limitů v Evropské unii v letech 2020 a 2021. PSA vyrábí automobily Peugeot, Citroën a DS.

Carlos Tavares (nalevo) a Michael Lohscheller na tiskové konferenci v...

Kapitán PSA Carlos Tavares (nalevo) a šéf Opelu Michael Lohscheller  na tiskové konferenci v Ruesselsheimu

Automobilky čekají zlé časy, za každý gram CO2 nad limit budou platit pokuty. Ze stávajících 130 gramů na kilometr se musí dostat na 95 gramů. Množství emisí CO2 je přímo úměrné spotřebě paliva. Požadované hodnoty jsou takzvaným flotilovým průměrem, počítají se jako průměrná hodnota z emisí všech reálně prodaných aut značky. Pro automobilky je tedy výhodnější prodávat malá auta, případně hybridy nebo elektromobily (jejich emise jsou pro tento výpočet nulové).

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

Opel mimo jiné spoléhal na elektromobil Ampera-e, připomíná italský magazín Quattroruote. Potíž je ale v tom, že tento vůz vyvinulo hlavně GM a Opel ho pro Evropu pouze modifikoval. Poté, co Opel americký koncern opustil, ho musí Němci od GM vlastně kupovat a přeprodávají ho. Opel plánoval prodávat 20 tisíc amper ročně, což by významně snížilo flotilový průměr emisí. Podle Quattroruote se to vyplatí i přesto, že Opel na každé prodané ampeře prodělá deset tisíc eur (cena vozu je nyní milion korun). Nyní se prý ovšem plánuje citelné zdražení Ampery (údajně o 5 700 eur) a Opel má urychlit přechod na hybridní technologie (spalovací motor + elektromotor) koncernu PSA.

Kostlivec ve skříni za 20 miliard

PSA již podle dvou zdrojů agentury Reuters automobilce General Motors oznámila, že jí kvůli zavádějícím informacím o emisní strategii Opelu dluží přes půl miliardy eur. Podle jednoho ze zdrojů chce PSA od General Motors získat zpět 600 až 800 milionů eur (15,3 až 20,4 miliardy korun).

Podle předběžných odhadů je vývoj Opelu ve stavu, kdy překračuje plánované flotilové limity CO2 o deset gramů na kilometr, podle studie konzultační firmy PA Consulting ovšem Opel Francouzům tvrdil, že je 3,7 gramu nad limitem. Podle prvních odhadů PSA bude napravení „emisní způsobilosti“ Opelu stát půl miliardy eur. Nejčernější scénáře mluví o ohrožení samotné německé značky, která začátkem listopadu představila velký plán své renesance (podrobnosti čtěte zde).

PSA zatím General Motors oficiálně neoslovilo, vše k tomu ovšem podle aktuálních informací směřuje.

Mluvčí GM David Caldwell se k otázkám ohledně finančního požadavku PSA a obvinění z poskytnutí zavádějících informací odmítl vyjádřit. Situaci odmítl komentovat i mluvčí PSA Bertrand Blaise.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz