Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot, Citroën a Opel přestaly vyjednávat o spolupráci

  6:11aktualizováno  6:11
Americká automobilka General Motors a její francouzský partner PSA Peugeot Citroën zastavily jednání o hlubším propojení, v němž by se PSA spojila s evropskou divizí GM a její německou značkou Opel. Jednání byla přerušena kvůli zhoršení finanční situace francouzské firmy a zejména po vládní pomoci pro PSA.

Peugeot 208 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

PSA a GM v únoru oznámily dohodu o vytvoření globální strategické aliance, která by měla přinést roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (téměř 40 miliard Kč). Minulý měsíc se objevily zprávy že v rámci aliance plánují obě firmy vytvořit v Evropě společný podnik, který by sloučil Opel se základní výrobní divizí PSA.

Dva zdroje, které mají přímé informace o vzájemných jednáních, však agentuře Reuters řekly, že debaty o společném podniku se přerušily poté, co PSA v říjnu přijala státní záruku za svou finanční divizi a oznámila další zhoršení své finanční pozice. Obě automobilky se dohodly na přestávce v jednáních, řekl zdroj a dodal, že vláda svou pomocí "celý plán sabotovala".

"Nyní se domnívají, že hlubší propojení není pravděpodobné dříve než v roce 2014, kdy by se měl trh zvednout," uvedl zdroj. Dohodu podle něj překazilo to, že podmínkou vládní pomoci PSA bylo vyloučení jakéhokoli rušení pracovních míst ve Francii. "Bylo by politicky nemožné, aby se všechny škrty odehrály na německé straně," řekl.

Mluvčí PSA uvedl, že žádná jednání o spojení s Opelem se nyní nevedou. GM zprávu komentovat odmítla.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. V poslední době se však potýká s negativními dopady slabé poptávky na evropském trhu. Firma působí i v Česku, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

General Motors je největším výrobcem aut ve Spojených státech. Jeho divize Opel se v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a GM chystal její prodej, nakonec se ale rozhodl Opel restrukturalizovat sám. Opel již v rámci restrukturalizace uzavřel továrnu v belgických Antverpách a zrušil 8 000 ze 48 000 pracovních míst.

Firmy plánovaly, že by aliance přinesla roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (přes 38 miliard Kč). GM v rámci dohody získal v PSA sedmiprocentní podíl za 320 milionů eur (osm miliard Kč).

Citroën s Peugeotem (skupina PSA) a Opel jsou nejproblematičtější značky v Evropě. Opel prodělal GM 16 miliard dolarů za posledních 12 let a letos prý prodělá další miliardu. Peugeot prodělává měsíčně 200 milionů eur a celému PSA chybí peníze.

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.