Peugeot 208

Peugeot 208 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Peugeot, Citroën a Opel přestaly vyjednávat o spolupráci

  • 0
Americká automobilka General Motors a její francouzský partner PSA Peugeot Citroën zastavily jednání o hlubším propojení, v němž by se PSA spojila s evropskou divizí GM a její německou značkou Opel. Jednání byla přerušena kvůli zhoršení finanční situace francouzské firmy a zejména po vládní pomoci pro PSA.

PSA a GM v únoru oznámily dohodu o vytvoření globální strategické aliance, která by měla přinést roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (téměř 40 miliard Kč). Minulý měsíc se objevily zprávy že v rámci aliance plánují obě firmy vytvořit v Evropě společný podnik, který by sloučil Opel se základní výrobní divizí PSA.

Dva zdroje, které mají přímé informace o vzájemných jednáních, však agentuře Reuters řekly, že debaty o společném podniku se přerušily poté, co PSA v říjnu přijala státní záruku za svou finanční divizi a oznámila další zhoršení své finanční pozice. Obě automobilky se dohodly na přestávce v jednáních, řekl zdroj a dodal, že vláda svou pomocí "celý plán sabotovala".

"Nyní se domnívají, že hlubší propojení není pravděpodobné dříve než v roce 2014, kdy by se měl trh zvednout," uvedl zdroj. Dohodu podle něj překazilo to, že podmínkou vládní pomoci PSA bylo vyloučení jakéhokoli rušení pracovních míst ve Francii. "Bylo by politicky nemožné, aby se všechny škrty odehrály na německé straně," řekl.

Mluvčí PSA uvedl, že žádná jednání o spojení s Opelem se nyní nevedou. GM zprávu komentovat odmítla.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. V poslední době se však potýká s negativními dopady slabé poptávky na evropském trhu. Firma působí i v Česku, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

General Motors je největším výrobcem aut ve Spojených státech. Jeho divize Opel se v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a GM chystal její prodej, nakonec se ale rozhodl Opel restrukturalizovat sám. Opel již v rámci restrukturalizace uzavřel továrnu v belgických Antverpách a zrušil 8 000 ze 48 000 pracovních míst.

Firmy plánovaly, že by aliance přinesla roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (přes 38 miliard Kč). GM v rámci dohody získal v PSA sedmiprocentní podíl za 320 milionů eur (osm miliard Kč).

Citroën s Peugeotem (skupina PSA) a Opel jsou nejproblematičtější značky v Evropě. Opel prodělal GM 16 miliard dolarů za posledních 12 let a letos prý prodělá další miliardu. Peugeot prodělává měsíčně 200 milionů eur a celému PSA chybí peníze.

,